شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#زائر ایرانی

ورود روزانه ۱۵ هزار زائر ایرانی به عراق صحت ندارد

کدخبر: 502650
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت کشور عراق گفت که اخبار منتشر شده درباره ورود روزانه ۱۵ هزار زائر ایرانی از مرزهای زمینی و بدون روادید صحت ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «احمد وحیدی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و «عثمان الغانمی» همتای عراقی او در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در تهران، یادداشت تفاهمی درخصوص ۵ پرونده مهم از جمله ساماندهی ورود زائران از طریق گذرگاه های مرزی زمینی، امضا کردند.
یادداشت تفاهم مذکور در خصوص تسهیل ورود مسافران از طریق گذرگاه های زمینی شبیه گذرگاه های مرزی هوایی (از طریق فرودگاه ها) است و دو طرف بر سر ورود روزانه ۲ هزار ایرانی از طریق گذرگاه های مرزی زمینی توافق کردند.
وزارت کشور عراق متعاقبا در ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۱) با انتشار سندی رسمی اعلام کرد که موافقت نخست وزیر عراق با ورود روزانه دو هزار و ۵۰۰ زائر از طریق دو مرز زمینی «زرباطیه» (مهران) و «شلمچه» حاصل شده است.
وزارت کشور عراق زمان اجرای طرح ورود زمینی زائران ایرانی را از امروز شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد و از دو گذرگاه مرزی خواست تمامی پرسنل و تدابیر لازم برای تسهیل عبور زائران ایرانی از این دو مرز فراهم کنند.
آنچه در این راستا مهم است و مقام های مسئول ایرانی از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق بر آن تاکید دارند اینکه زائران محترم ایرانی باید از سفر انفرادی و هجوم به مرزها خودداری کرده و اعزام زائران به صورت کاروانی و با مدیریت سازمان و حج و زیارت است تا اشکالات بعدی در خصوص تجمع مردم در پشت مرزها ایجاد نشود.
توافق اولیه مبنی بر ورود دو هزار و ۵۰۰ زائر است و بر اساس برخی گزارش ها انتظار می رفت با سازماندهی هماهنگ دو کشور ایران و عراق از جمله تسهیل ورود و خروج زائران و فراهم کردن وسایل نقلیه لازم و هتل های مناسب شان زائران، این رقم به تدریج با توافق دو کشور افزایش یابد و حتی صحبت از افزایش تدریجی تعداد زائران ورودی به عراق تا ۱۵ هزار نفر در رزو نیز شد.
اما سخنگوی وزارت کشور عراق می گوید «اخبار منتشر شده درباره ورود روزانه ۱۵ هزار زائر ایرانی از مرزهای زمینی و بدون روادید صحت ندارد و ایران هم در مقابل، به همین ترتیب درباره مجوزهای ورود (از عراق به خاک ایران) عمل می کند.»
ژنرال «خالد المحنا» می افزاید: توافق حاصل شده درباره ورود بدون ویزای ۲ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی از مرزهای زمینی است و این غیر از وضعیت جاری ورود (بدون ویزا) از طریق پروازها است. 
به نظر می رسد که این توافق مربوط به اعزام زائران در شرایط عادی از طریق مرزهای زمینی است اما در مناسبت های ویژه از جمله اربعین، عاشورا یا نوروز که تقاضا برای سفر زیارتی به عراق افزایش می یابد، ساز و کارهای دیگری از جمله ثبت نام پیشاپیش در سامانه ویژه سازمان حج و زیارت وجود دارد.