شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هنرمند#همدان#یادبود#فقید#۱۴۶#نوبت#اجرا

از یادبود دو هنرمند فقید تا ۱۴۶ نوبت اجرا

از یادبود دو هنرمند فقید تا ۱۴۶ نوبت اجرا

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان، با برگزاری مراسم یادبود محمدرضا الوند و کریم اکبری‌مبارکه و ۱۴۶ نوبت اجرای نمایش، از یکم تا ششم تیر در همدان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان، با حضور امیر مشهدی‌عباس (دبیر جشنواره) و مسعود ویژه (مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان همدان)، در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، صبح امروز (شنبه ۲۸ خرداد) برگزار شد.

در آغاز این نشست، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان، از تخصیص ۹ سالن در شهرهای این استان برای میزبانی جشنواره نمایش کودک و نوجوان خبر داد و افزود: «یکی از تلاش‌های ما در دوره بیست و هفتم این بود که بتوانیم از تمرکزگرایی عبور کنیم، بنابراین برنامه‌های جنبی و تعدادی از اجراهای این جشنواره به سمت اطراف شهر همدان، سوق پیدا کردند تا همه کودکان استان بتوانند از این رویداد بهره‌مند شوند. بر همین مبنا، علاوه بر ۹ سالن شهر همدان، ۹ سالن در شهرستان‌های استان همدان، به نمایش آثار این جشنواره اختصاص پیدا کرد.»

او ادامه داد: «افتتاحیه این جشنواره روز ۳۱ خرداد، به شکل یک برنامه شاد پیمایی و با حضور گروه‌های عروسکی و نمایشی از استان‌های مختلف کشور، از آرامگاه بوعلی به سمت میدان حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.»

در ادامه این نشست، امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان، درباره آثار پذیرفته شده توضیح داد: «در این دوره، ۴۰۵ اثر به جشنواره ارسال شد اما در نهایت به جز بخش نمایشنامه، ۷۶ اثر به مرحله نهایی راه یافت. در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی نیز ۱۰ اثر از بین آثار ارسالی به مرحله نهایی راه یافت و در مراسم اختتامیه، برگزیدگان معرفی خواهند شد. علاوه بر این موارد، ۵ اثر مهمان و ۹ اثر دانش‌آموزی نیز در این جشنواره حضور دارند که شامل بخش غیر رقابتی هستند.»

او افزود: «امسال بر خلاف دوره‌های گذشته، حدود ۷۰ درصد آثار جشنواره مربوط به استان‌ها هستند و تنها ۳۰ درصد نمایش‌ها متعلق به گروه‌های تهران است. این امر نشان می‌دهد، گروه‌های استانی، امسال توانستند پُررنگ‌تر حضور داشته باشند که بسیار خوشحال کننده است. همچنین ما در این دوره، شرکت‌کنندگان بسیاری از بین مخاطبین خواهیم داشت که در بخش کودکان و نوجوانان و به عنوان شرکت کننده در جشنواره حضور دارند.»

مشهدی‌عباس از افزوده شدن سه بخش به این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: «رویکرد اصلی جشنواره در این دوره بر اساس یک استاندارد سازی قرار گرفت زیرا معتقدیم که هر جشنواره‌ای باید بازتاب فعالیت‌های یک‌ساله آن هنر را در کشور نشان دهد، به همین خاطر سه بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال، فراگیر و نمایش ایرانی به جشنواره افزوده شد.»

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان ادامه داد: «بخش فراگیر نیز متعلق به هنرمندانی با توانایی‌های خاص است که زیر مجموعه سازمان بهزیستی شناخته می‌شوند و افرادی مستعد هستند.»

او، افزوده شدن بخش نمایش ایرانی را یک ضرورت خواند و گفت: «نمایش ایرانی، دارای شاخه‌های متعددی است که در بخش‌های بزرگسالان و در جشنواره‌ آیینی و سنتی، به آن توجه می‌شود اما متأسفانه این بخش برای کودکان و نوجوانان وجود نداشت، به همین خاطر بخش نمایش ایرانی نیز به جشنواره افزوده شد، زیرا هم هنرمندان فعالی در این عرصه حضور دارند و هم این نوع نمایش مخاطبان خاص خود را دارد. تمام تلاش ما این بود که بتوانیم مشارکت حداکثری خانواده تئاتر کودک و نوجوان را داشته باشیم.»

مشهدی‌عباس، درباره حضور ۳ اثر در بخش تئاترملل، توضیح داد: «جا به‌جایی زمان برگزاری جشنواره یکی از عواملی بود که بر بخش ملل تأثیر گذاشت. در این دوره، ۶۰ اثر نمایشی از کشورهای مختلف به جشنواره ارسال شد که از بین آن‌ها ۹ اثر خلاقانه و خوب نیز انتخاب شدند اما به دلیل جا به‌جایی‌های زمانی، بسیاری از گروه‌ها نتوانستند در جشنواره شرکت کنند، بر همین مبنا نیز در حال حاضر ۳ اثر نمایشی در بخش ملل داریم. در بخش ملل بیش از کشورها، کیفیت کارها و مباحثی از این دست مورد توجه قرار گرفت، زیرا رویکرد ما این بود که آثار خارجی موضوع خلاقیت و شکل آموزشی نمایش را داشته باشند.»

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی نمایش کودک و نوجوان، ادامه داد: «در این دوره از جشنواره یادبودی برای دو هنرمند فقید محمدرضا الوند و کریم اکبری مبارکه نیز برگزار خواهد شد. همچنین مریم کاظمی، مهدی فرشیدی سپهر و سعید باغبانی (هنرمند همدانی) نیز در اختتامیه به دلیل فعالیت‌های ویژه برای تئاتر کودک و نوجوان تقدیر خواهند شد.»

در ادامه این نشست، مهدی حاجیان، دبیراجرایی جشنواره درباره تعداد اجراهایی که روی صحنه خواهند رفت، گفت: «در این دوره از جشنواره، ۱۴۶ نوبت نمایش، از ۲۸ استان کشور اجرا خواهند شد. همچنین تهران با ۱۱ نمایش، همدان و مشهد با ۷ اثر و کرج و شیراز با ۴ نمایش، به ترتیب بیشترین حضور را در این دوره از جشنواره دارند.»

او از برگزاری ۱۵ کارگاه در این دوره خبر داد و افزود: «در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ۱۵ کارگاه توسط ۵ مربی برگزار خواهند شد که یکی از آن‌ها متعلق به استادی از کشور ایتالیا است.»

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، یکم تا ششم تیر در همدان برگزار خواهد شد.

۵۷۵۷