شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مخالفت#مقامات

کمپین مخالفت با اقدامات سعودی‌ها در سیاسی کردن حج

کمپین مخالفت با اقدامات سعودی‌ها در سیاسی کردن حج

سازمان‌های حقوقی و سیاسی، علما، مبلغان و شخصیت‌ها کمپین مقابله با سیاسی کردن حج توسط مقامات سعودی را راه اندازی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،نهادهای حقوق بشری و سیاسی، علما، وعاظ و بسیاری از شخصیت‌ها کمپینی را برای مقابله با «امنیتی شدن» پرونده‌های حج و عمره  توسط مقامات سعودی راه‌اندازی کردند.

به گزارش عربی 21، شرکت‌کنندگان در این کمپین بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» منتشر کرده و در آن اعلام کردند : «وجود اماکن مقدس در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به رعایت حقوق حجاج می‌کند؛ البته نه به عنوان بهترین دولت ؛ بلکه به دلیل  موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه که در محدوده جغرافیایی سعودی قرار گرفته، بنابراین رعایت این حقوق برای آنها ضروری است».

در این بیانیه‌ آمده است:«مقامات سعودی باید تشریفات حج و عمره را برنامه‌ریزی و تسهیل کنند و  همچنین در برابر همه جهانیان بدون ضرر و زیان مسئولیت کامل خود را  در قبال حجاج بر عهده بگیرند. این امری است که تمام حکام این کشور،حتی در دوران جاهلیت نسبت به آن پایبند بوده و احساسات مربوط به آن را رعایت کرده‌اند».

در این بیانیه،  دولت عربستان سعودی به «سیاسی کردن عمدی حرمین شریفین به طور واضح و مکرر و تبدیل آن به ابزاری برای سرکوب مخالفان و راهی برای حمایت از رژیم‌های سرکوب‌گر» متهم شده است.

شرکت کنندگان در این بیانیه تاکید کردند: «نیروهای امنیتی سعودی تعدادی از زائران  برخی از کشورهایی مانند مصر، لیبی، یمن و سوریه و زائران اقلیت مسلمان چینی مانند اویغورها را که در کشورهایشان زندگی نمی‌کردند، دستگیر کرده‌ بودند. دولت عربستان پس از اعطای روادید به این زائران، عامدانه تعدادی از آن‌ها را دستگیر کرده و به کشورها و رژیم‌های سرکوب‌گر آنان که به نقض حقوق بشری مشهور هستند، تحویل داده است».

 

در ادامه این بیانیه آمده است: عربستان سعودی از جایگاه حرمین شریفین به عنوان ابزاری برای صیقل دادن سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  و به عنوان یک هیئت تبلیغاتی برای آن استفاده می کند».

امضاکنندگان این بیانیه  بر رد و محکومیت «استفاده از حج و عمره به عنوان ابزار سیاسی،  یا وسیله‌هایی برای سرکوب و بازداشت مسلمان تاکید کردند».

در این بیانیه از تمامی تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و دانشگاهی و سازمان‌های حقوق بشری خواسته شده است تا به وظایف خود در دفع آسیب‌ها از بیت الله الحرام و مسجد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) عمل کرده و حقوق زائران و حجاج را در فهرست مسئولیت‌ها و موازین خود قرار دهند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در صفحه توئیتر خود با هشتگ «حج امن نیست» این کمپین را همراهی کردند.

« جمال عبدالستار» دبیرکل مجمع علمای اهل سنت در صفحه توئیتر خود نوشت: «هر کسی که اهل علم و اندیشه و رهبرانی را که مدعی حق هستند را از حج و عمره باز دارد، با قرآن و سنت پاک پیامبر (ص ) مخالفت کرده است».

یکی از کاربران در این زمینه نوشت: «مسلمانان با خیالی راحت و دلی مملوء از شادی برای حج می‌آیند و ناگهان با تعجب به جای حرم به زندان می‌افتند».

کاربر دیگری نیز نوشت: یک اسرائیلی به نام «بن تسیون» در سال 2017 به مسجد النبی هتک حرمت کرد. او عکسی از خود منتشر کرد درحالی که روی لباسش به زبان عبری نوشته بود «سفیر اسرائیل در حوزه‌ای خاص هستم». با این وجود او دستگیر نشد. این درحالی است که مسلمانان اویغور و دیگرانی که برای حج می‌آیند همچنان دستگیر و راهی زندان می شوند».

 یکی از کاربران با اسم « فهد الغفیلی » تاکید کرد: ممانعت مسلمانان و زائران از زیارت  بیت الله الحرام و حبس آن‌ها از جمله بدترین گناهان محسوب می‌شود».

انتهای پیام/