شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

وعده های محقق شده/ از واکسیناسیون همگانی تا رسیدن به روزی که آمار فوتی کرونا صفر شد

وعده های محقق شده/ از واکسیناسیون همگانی تا رسیدن به روزی که آمار فوتی کرونا صفر شد

دولت آیت‌الله رئیسی طی حدود ۹ ماه از فعالیت خود، توانست یکی از اصلی‌ترین شعارهای خود، یعنی حفظ جان مردم و مهار ویروس منحوس کرونا را عملیاتی کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درست یک سال از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌گذرد. انتخاباتی که نهایتا با پیروزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به پایان رسید و رئیس پیشین قوه قضاییه پس از آن بر صندلی ریاست قوه مجریه تکیه زد. در همان دوره وعده های انتخاباتی که هر یک از نامزدهای انتخاباتی وعده هایی را عنوان می کردند؛ آیت الله رئیسی واکسیناسیون عمومی علیه کرونا و بهبود شرایط اسف بار بیماری را در کشور جز اولویت های خود قرار داد. او وعده داده بود که جان مردم در اولویت دولت مستقر شده در طرف اوست. آمار ها نشان می دهد که اوج ابتلا و فوت های ناشی از کرونا با تابستان سال گذشته برمیگردد؛ دقیقا روزهایی که مدیریت کرونایی دولت قبل به نتیجه می رسید و روزانه عزیزان زیادی از دست رفتند. طبق آمار موجود بیشترین فوتی مربوط به  ۲ شهریور ۱۴۰۰ با ۷۰۹ نفر فوتی به ثبت رسیده است. اما این روند اینطور نماند چرا که عزم دولت برای واکسیناسیون همگانی آنطور دقیق صورت گرفت که بالاخره اولین روزی که مرگ و میر ۰ شد نیز به ثبت رسید. 

14010101000252637834638874689517_74822_PhotoL

پنجم شهریور ۱۴۰۰ که نخستین جلسه دولت سیزدهم تشکیل شد، وزارت بهداشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۶۹۴ نفر دیگر از ایرانیان جان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست دادند. همچنین اعلام شد که مجموع جانباختگان تا آن تاریخ، به ۱۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر رسیده است. ۳ ماه بعد این روند بشدت معکوس شد، تا جایی که ۲۳ آذرماه سال گذشته، میزان فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا، ۴۲ نفر، اعلام شد.

فرایند مهار ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ در دولت سیزدهم، تا آنجا پیش رفت که 12 خرداد ماه 1401 روزی بود که وزارت بهداشت طبق آمار روزانه خود اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته هیچ فردی بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.  همچنین تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۰۹ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۴۳۳ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۴۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۸۹۱ دُز رسیده است. علت این جهش در واکسیناسیون و مقاوم‌سازی ایرانیان مقابل کرونا، جهش در واردات واکسن مورد نیاز و زمینه‌سازی جهادی برای تحقق پویش سراسری واکسیناسیون بود. هر چند به تازگی وزیر بهداشت اعلام کرده است که تنها ۵ درصد مردم حتی دز اول واکسن کرونا را هم تزریق نکرده‌اند که این رقم در آمار کشوری نمی تواند خطرسازی جدی ای داشته باشد.

162851136906024700

براساس آمارها، از بهمن‌ماه سال ۹۹ تا پایان کار دولت دوازدهم؛ حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد که تنها کفاف بخش کوچکی از واکسیناسیون جامعه هدف را می‌داد. اما نهایتا طی پنج ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، بیش از ۱۳۱ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد که بنابر اطلاعات گمرک و سازمان غذا و دارو، افزایشی ۷ برابری نسبت به دولت دوازدهم را نشان می‌‌داد. البته همه ی این دستاورد ها در شرایطی است که درحال حاضر هیچ شهر بسیار پر خطر قرمز و پرخطر نارنجی ای در نقشه کرونایی کشور پیدا نمی شود و تنها ۱۰۶ شهر زرد و ۳۴۲ شهر آبی با وضعیت عادی را شاهد هستیم.

به این ترتیب بود که دولت آیت‌الله رئیسی طی حدود ۹ ماه از فعالیت خود، توانست یکی از اصلی‌ترین شعارهای خود، یعنی حفظ جان مردم، در کنار تأمین نان مردم را محقق کند.

انتهای پیام