شهر خبر

به دلایل فنی؛

روسیه صادرات گاز به برخی کشورهای اروپایی را کاهش داد

روسیه صادرات گاز به برخی کشورهای اروپایی را کاهش داد

شرکت گازپروم روسیه تا ۵۰ درصد صادرات گاز به ایتالیا را کاهش داده و همزمان برخی دیگر  از کشورهای اروپایی از قطع جریان گاز در شبکه های انتقال انرژی خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، شرکت نفت و گاز ایتالیایی «انی» روز جمعه اعلام کرد که شرکت انرژی روسیه موسوم به «گازپروم» تنها ۵۰ درصد گاز وارداتی ایتالیا را تأمین می‌کند.

به گفته این شرکت، انی روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب (حدود ۲.۲ میلیارد فوت مکعب) گاز از تأمین کننده روسیه درخواست کرده است، اما شرکت روسی تنها نیمی از مقدار درخواستی را تأمین خواهد کرد.

همچنین اپراتور شبکه گاز فرانسه نیز همزمان روز جمعه اعلام کرد که بیش از یک ماه است که هیچ گاز طبیعی از روسیه از طریق خط لوله خود از آلمان دریافت نکرده است.

در هفته‌های اخیر، مسکو تحویل گاز به چندین کشور اتحادیه اروپا را که روسیه را به دلیل جنگ اوکراین تحریم کرده‌اند، کاهش داده یا قطع کرده است.

مقامات روسی مشکلات تعمیر و نگهداری در خط لوله نورد استریم ۱ از روسیه به آلمان را علت کاهش و یا قطع صدور گاز عنوان کرده‌اند.

ایتالیا حدود ۴۰ درصد از گاز وارداتی خود را از روسیه تأمین می‌کند، اگرچه تلاش می‌کند این وابستگی را کاهش دهد. فرانسه نیز حدود ۱۷ درصد گاز خود را از روسیه از طریق اتصال شبکه با آلمان تأمین می‌کند.

از سوی دیگر، «ماریو دراگیم»، نخست وزیر ایتالیا که به همراه رهبران آلمان و فرانسه در سفر به کیف به سر می‌برد، دلایل فنی گازپروم را به عنوان بهانه رد کرد. دراگی در یک کنفرانس خبری در کیف با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: «هم آلمان و هم ما و هم دیگران معتقدند که اینها دروغ است. در واقع آنها از گاز مانند غلات برای استفاده سیاسی استفاده می‌کنند.»