شهر خبر

هیولای جاده‌ای با سقف تولید بسیار محدود

شرکت نروژی زایروس از نسخه جاده‌ای خودروی پیست محور خود رونمایی کرد. این خودرو استرادا LP1200 نام دارد و حد نهایی خودروی جاده‌ای است که می‌تواند همانند یک خودروی مسابقه‌ای رانده شود. اولین نمونه از این خودرو هم‌اکنون آماده تحویل به مالک خوش‌شانسش خواهد بود. زایروس LP1200 R خودرویی فقط مختص پیست بوده که بر اساس لامبورگینی سوپر تروفئو LP 640-2 شکل می‌گیرد. به این خودرو دو توربو اضافه می‌شود تا قدرت به ۱۲۰۰ اسب بخار برسد. پیروی موفقیت این خودرو در مسابقات قهرمانی GT نروژ، زایروس هم‌اکنون نسخه جاده‌ای آن با نام استرادا LP1200 را معرفی می‌کند. خودروی موردبحث بر اساس اوراکان اوو RWD شکل گرفته و برای ترددهای روزمره اندکی راحت‌تر است. در واقع تیم زایروس مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع، ناوبری ماهواره‌ای و دیگر ویژگی‌های رفاهی را برای این خودرو در نظر می‌گیرد.

البته پرفورمنس خودرو همچنان در سطح بسیار بالایی قرار دارد. صندلی‌های این خودرو اگرچه از پوشش چرمی دست‌دوز سود می‌برند اما دارای ساختار کربنی هستند و می‌توان آن‌ها را با اتصالات مسابقه‌ای سفارش داد. برای تکمیل این آپشن نیز یک رول کیج نیمه در نظر گرفته می‌شود. زیر کاپوت زایروس استرادا LP1200 پیشرانه توئین توربویی قرار دارد که قدرت ۱۲۰۰ اسب بخاری در حالت مسابقه‌ای و خروجی ۹۰۰ اسبی در حالت خیابانی تولید می‌کند. این خودرو همچنین دارای برخی تغییرات پرفورمنس دیگر از جمله سیستم تعلیق TTX اولینز، دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی، رینگ‌های فورج کاری شده سفارشی، منیفولد از جنس اینکونل و اگزوز تیتانیومی است. پانل‌های بدنه نیز جای خود را به قطعات فیبر کربنی ساخت زایروس داده‌اند. این کمپانی اظهار می‌دارد ۶۰۰ قطعه سفارشی را از روی نسخه پیست حذف یا به آن اضافه کرده است. وزن خودرو نیز ۱۲۸۷ کیلوگرم بوده و در سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت توانایی تولید ۱۸۰۰ کیلوگرم داون فورس را دارد.

 

این خودرو کاملاً مجوز تردد در جاده‌ها را دارد و توسط TUV تائید شده است. زایروس تنها ۹ دستگاه از این هیولا را با قیمت ۷۹۹ هزار یورو معادل ۸۳۱۱۷۹ دلار تولید خواهد کرد. اگرچه استرادا LP1200 قیمت بالایی دارد اما این قیمت شامل همان لامبورگینی اصلی و پکیج پیست است که مهندسان زایروس نیز در آنجا حضور دارند. اولین نمونه این خودرو در آخرین مراحل تولید قرار دارد و تا چند هفته دیگر به دست مشتری می‌رسد. در اوایل سال ۲۰۲۳ نیز دو نسخه دیگر از این خودرو تولید خواهد شد.