شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#تجهیزات
مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری تهران اعلام کرد:

سرقت ۵۵ میلیارد تومانی تجهیزات ترافیکی در تهران

سرقت ۵۵ میلیارد تومانی تجهیزات ترافیکی در  تهران
بیشترین سرقت‌ها مربوط به گاردریل، پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما، هندریل‌ پل‌های سواره رو، دوربین‌ها، نرده‌های فلزی، نرده‌های پلکان عابرپیاده، تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های اتوبوس، کابل و ... است.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره آمار خسارت سرقت تجهیزات ترافیکی معابر و بزرگراه‌های سطح شهر تهران و همچنین حوادث ناشی از سرقت تجهیزات، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، اگر قسمت نخست سریال «یاغی» را تماشا کرده باشید، در همان دقایق اولیه فیلم، گروهی متشکل از مردانی جوان را می‌بینید که شبانه با پوششی شبیه به نیروهای خدماتی شهرداری و همراه با تجهیزاتی کاملاً حرفه‌ای سوار بر کامیونی که به نظر می‌رسد متعلق به پیمانکار شهرداری‌ست، شده‌اند.

اما در ادامه فیلم متوجه می‌شوید که خودرو متعلق به شهرداری نیست بلکه این آدم‌ها، سارقانی هستند که خود را از همه لحاظ شبیه به نیروهای خدماتی درآورده‌اند که حین دزدی و سرقت، کسی به آن‌ها شک نکند تا به راحتی بتوانند اموال بیت المال و تجهیزات شهری را که اکثرا ساخته شده از فلز هستند را به سرقت ببرند، در کوره ذوب کنند و سپس به فروش برسانند.

در همین رابطه مهدی گلشنی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های ترافیکی سطح شهر، توسعه یا نگهداشت تجهیزات ترافیکی (تابلو و علائم عمودی، گاردریل، نیوجرسی، مینی نیوجرسی، دوربین‌ها و دیگر اقلام ترافیکی شهر) است، بیان کرد: باید بر اساس اعتبارات سالیانه، رسیدگی به تجهیزات ترافیکی صورت گیرد. این اقلام در جهت افزایش ایمنی حرکتی شهروندان در معابر و بزرگراه‌ها نصب می‌شود تا علاوه بر کاهش خطر تصادفات، راهنمای صحیحی برای رانندگان باشد.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره سرقت از تجهیزات ترافیکی اظهار کرد: انواع و اقسام تجهیزات ترافیکی نظیر گاردریل و نرده‌ها فلزی سطح شهر به سرقت برده می‌شوند. با توجه به سرعت بالای خودروها در بزرگراه‌ها، استفاده از گاردریل‌ها در بزرگراه‌ها ضرورتی جدی است. مهم‌ترین عنصر بزرگراهی در تجهیزات ترافیکی گاردریل است که نوعی حفاظ طولی محسوب می‌شود.

گلشنی با اعلام اینکه اخیراً میزان سرقت تجهیزات ترافیکی افزایش پیدا کرده است، افزود: این موضوع یک معضل برای شهرداری تهران به شمار می‌رود. سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲گانه شهر تهران به سرقت رفته است یا به بیانی دیگر ۵۵ میلیارد تومان به بیت المال و مدیریت شهری خسارت وارد شده است.

وی درباره آمار سرقت تجهیزات ترافیکی توضیح داد: بیشترین سرقت‌ها مربوط به گاردریل، پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما، هندریل‌ پل‌های سواره رو، دوربین‌ها، نرده‌های فلزی، نرده‌های پلکان عابرپیاده، تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های اتوبوس، کابل و ... است، البته از بین تمامی سرقت‌ها، گاردریل و تجهیزات مربوطه‌اش و همچنین تابلوها بیشتر از همه به سرقت می رود.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سرقت تجهیزات ترافیکی فقط بُعد خسارت مادی و لطمه زدن به اموال بیت المال را ندارد بلکه ایمنی شهروندان را هم به مخاطره می‌اندازد، افزود: زمانی‌ که گاردریل یا متعلقات مربوط به آن به سرقت می‌رود، امکان عملکرد صحیح گارد در تصادفات بزرگراهی وجود ندارد و راننده متوجه آسیب بیشتری می‌شود.

گلشنی در ادامه عنوان کرد: همچنین سرقت هندریل‌ها موجب پرتاب خودرو و حتی فوت سرنشینان می‌شود. دزدیدن نرده پلکان یا کف عرشه پله برقی‌ها هم باعث سقوط عابران پیاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سرقت در تمامی مناطق ۲۲گانه کم و بیش صورت می‌گیرد، یادآور شد: سرقت در مناطق ۲۲، ۱۹، ۱۸، ۲۱، ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۵ و ۱۶ نسبت به دیگر مناطق شهر تهران بیشتر صورت می‌گیرد. کمترین سرقت هم مربوط به مناطق مرکزی شهر نظیر ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ... است.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه سرقت از تجهیزات ترافیکی اخیرا به صورت کاملاً حرفه‌ای و همراه با تجهیزات کامل انجام می‌شود، افزود: بعضا تیم‌های سرقت تجهیزات ترافیکی مجهز به خودروهای بالابر هستند.

گلشنی در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق، خودروهای پیمانکاران مناطق ۲۲گانه مجهز به تابلو مشخصات، لباس متحدالشکل و مجوز فعالیت هستند. همچنین گشت زنی مناطق و نواحی در روز و شب افزایش یافته است. تلاش شده تا اقدامات متعددی برای جلوگیری از سرقت تجهیزات ترافیکی پیش بینی و اجرا شود. این اقدامات شامل استحکام نصب تجهیزات ترافیکی، تغییر جنس مصالح، افزایش پیگیری‌های قضایی و ... است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سارقان دستگیر شده‌اند یا خیر، توضیح داد: پیگیری‌های قضایی سبب شده تا مواردی از سرقت تجهیزات بازگشت داده شود یا اینکه تعدادی از سارقان دستگیر شوند، البته مواردی از سارقان را هم شهرداری مناطق دستگیر کردند و تحویل مراجع قضایی داده‌اند و استرداد اموال هم صورت گرفته است.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد که علاوه بر تکلیف مدیریت شهری، نیروی انتظامی هم باید شدت برخورد بیشتری با سارقان داشته باشد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، گلشنی در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد که درخواستی از طرف شهردار تهران به استانداری ارسال شده تا از طریق شورای تأمین استان، تصمیم جدی برای این موضوع گرفته شود.