شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#قره باغ#رئیس جمهور

علی اف: ادعاهای ارضی ارمنستان در قره باغ بسیار خطرناک است

علی اف

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت، اگر ارمنستان تمامیت ارضی ما را به چالش بکشد ما هم زمینه‌های تاریخی لازم برای به چالش کشیدن اراضی این کشور را داریم.

به گزارش مشرق، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به ارمنستان درباره ادعاهای ارضی در قره باغ هشدار داد و آن را برای ایروان بسیار خطرناک خواند.

براساس گزارش پایگاه خبری ینی شفق، علی اف که در آیین افتتاحیه «انجمن جهانی باکو» سخنرانی می‌کرد گفت: «اگر ایروان به زیر سوال بردن تمامیت ارضی آذربایجان ادامه دهد، باکو هم همین کار را انجام خواهد داد و تمامیت ارضی ارمنستان را زیر سوال می‌برد.»

وی تاکید کرد، اگر ارمنستان تمامیت ارضی ما را به چالش بکشد ما هم گزینه‌ای نداریم جز اینکه تمامیت ارضی این کشور را زیر سوال ببریم. این اقدام بی فایده و خطرناک است و حکومت ایروان باید این را بفهمد و بازسازی تاریخ را متوقف کند.

رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در ادامه افزود، به عبارت دیگر باکو زمینه‌های تاریخی لازم برای به چالش کشیدن قلمروی ارمنستان را دارد.

وی در سخنرانی خود با بیان اینکه آذربایجانی‌ها در مناطق وسیعی زندگی کرده‌اند مدعی شد، «تاریخ در قرن گذشته به خوبی نشان می‌دهد که اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۲۰ زنگزور، منطقه تاریخی آذربایجان را برید و آن را به ارمنستان تقدیم کرد. بنابراین اگر ارمنستان مدعی جایگاهی برای ارامنه در قره باغ است چرا باکو نباید این ادعا را برای آذربایجانی‌ها در قره باغ داشته باشد؟»

علی اف همچنین خطاب به ایروان افزود: این موضوع می‌تواند به بن بست منجر شود. دولت ارمنستان نباید درس های جنگ دوم قره باغ را فراموش کند. این درس ها را به خوبی بیاموزید و از هرگونه ادعای ارضی علیه آذربایجان خودداری کنید.

روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ و بعد از فروپاشی شوروی دچار تنشهای فزاینده است و دو طرف بر سر منطقه قره باغ دارای درگیری ارضی هستند.

آخرین درگیری نظامی دو کشور به سپتامبر ۲۰۲۰ برمیگرد که ارتش جمهوری آذربایجان موفق شد بخشهایی از قره باغ را از کنترل ارمنستان آزاد کند. پس از پایان این جنگ توافقی سه جانبه با وساطت روسیه برای برقراری آتش بس امضا شد که طبق این توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و همچنین توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش‌های جمهوری آذربایجان تسهیل شود. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

تنش در مناطق مرزی میان دو کشور طی هفته های اخیر اندکی افزایش یافته است هرچند که دو طرف خواستار حفظ آرامش و ثبات مرزی هستند. وزارت دفاع ارمنستان اوایل ماه جاری از کشته شدن یک نظامی ارمنستانی در خطوط مرزی با شلیک نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و محکومیت این اقدام خبر داد و خواستار ایجاد یک پست دیدبانی در منطقه شد.

رئیس مجلس ارمنستان نیز اخیرا در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در تهران با تاکید بر این که کشورش در مسیر صلح آمیز در منطقه حرکت می‌کند، خواستار مساعدت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد معاهده دوجانبه صلح با جمهوری آذربایجان شد.

منبع: فارس