شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#استقلال#سازمان ملل

بیانیه پایانی هجدهمین نشست آستانه درباره سوریه

بیانیه پایانی هجدهمین نشست آستانه درباره سوریه

ایسنا نوشت: شرکت کنندگان در هجدهمین نشست بین‌ المللی سوریه در فرمت آستانه امروز (پنجشنبه) در بیانیه پایانی خود بر پایبندی قاطع به حاکمیت و استقلال جمهوری عربی سوریه، وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی آن و اصول و اهداف منشور سازمان ملل تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در این بیانیه افزایش حضور و فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی و گروه‌های وابسته به آنها با نام‌های مختلف در مناطقی از سوریه و همچنین حملات تروریستی به تاسیسات غیرنظامی که به کشته شدن قربانیان بی‌گناه انجامید، محکوم شد که این امر ضرورت اجرای کامل همه تدابیر مربوط به شمال سوریه را نشان می‌دهد.

در این بیانیه، کشورهای ضامن روند آستانه عزم خود را برای ادامه تلاش در راستای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و ایستادگی در برابر برنامه‌های جدایی‌طلبانه که با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است ابراز کردند.

در بیانیه مذکور همچنین بر لزوم تداوم همکاری به منظور نابودی تروریست‌های داعش و جبهه النصره و همه عناصر و گروه‌های مرتبط با القاعده یا داعش و غیره با اتخاذ تدابیری در حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی تاکید شده است.

شرکت کنندگان در نشست آستانه در این بیانیه نگرانی شدید خود را نسبت به حضور و فعالیت تروریست‌های "هیئت تحریر الشام" یا "جبهه النصره" سابق و سایر گروه‌های تروریستی وابسته به آن که تهدیدی برای غیر نظامیان در داخل و خارج منطقه کاهش تنش در ادلب به شمار می‌روند ابراز و بر لزوم اجرای کامل همه توافقنامه‌ها در خصوص ادلب تاکید کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که امنیت و ثبات دائمی در شمال شرق سوریه تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن و مخالفت با تلاش‌هایی همچون ایجاد طرح‌های غیرقانونی "حکومت خودمختار" به بهانه مبارزه با تروریسم حاصل می‌شود.

در این بیانیه بر عزم کشورهای ضامن برای ایستادگی در برابر برنامه‌های جدایی‌طلبانه در شمال شرق سوریه که با هدف نابودی وحدت این کشور و تهدید امنیت کشورهای همسایه صورت می‌گیرد تاکید و ابراز نگرانی عمیقی به دلیل افزایش خصومت‌ها و همه اشکال سرکوبی که توسط گروه‌های جدایی‌طلب اعمال می‌شود، صورت گفته است.

همچنین شرکت کنندگان در نشست آستانه مخالفت خود را با فرایند غیر قانونی جابجایی و حواله درآمدهای نفتی که لازم است به سوریه بازگردد اعلام و رفتارهای کشورهای حامی تروریست را محکوم کردند. در بیانیه مذکور تداوم تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه محکوم و تاکید شده است که این اقدامات نقض قانون بین المللی، حاکمیت سوریه و کشورهای مجاور بوده و امنیت و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد که باید متوقف شود.

در این بیانیه بر پایبندی به پیشبرد روند حل و فصل سیاسی با رهبری سوریه و حمایت سازمان ملل تاکید و نسبت به اوضاع انسانی در سوریه ابراز نگرانی شده است. این بیانیه بر مخالفت با همه اقدامات قهرآمیز یکجانبه و مغایر با قانون بین المللی و منشور سازمان ملل تاکید شده است.

بیانیه مذکور ضمن تاکید بر لزوم رفع موانع و افزایش کمک‌های انسانی بی‌قید و شرط به همه سوری‌ها در کشور از جامعه بین الملی ، سازمان ملل و آژانس‌های بشردوستانه حمایت از پروژه های آبادسازی همچون زیرساخت‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها وکمک‌های مربوط به آب و انرژی را خواستار شده است.

در این بیانیه بر ضرورت تسهیل بازگشت آوارگان و مهاجران به اقامتگاه اصلی خود با رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید شده است.

کشورهای ضامن تصمیم گرفتند نوزدهمین نشست بین المللی با موضوع سوریه و در فرمت آستانه را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در نورسلطان برگزار کنند.

311311