شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#منابع#بیروت#واشنگتن#جدید

منابع مسئول لبنانی: نباید به وعده‌های آمریکا در پرونده مناقشه مرزی با اسرائیل اعتماد کرد/ باج‌گیری‌های واشنگتن از بیروت تکرار می‌شود؟

منابع مسئول لبنانی: نباید به وعده‌های آمریکا در پرونده مناقشه مرزی با اسرائیل اعتماد کرد/ باج‌گیری‌های واشنگتن از بیروت تکرار می‌شود؟

منابع مسئول لبنانی معتقدند که نباید به مواضع و وعده‌های آمریکا درباره پرونده مناقشه مرزی با رژیم صهیونیستی خوشبین بود و اگر لبنانی‌ها از موضع خود کوتاه بیایند ممکن است دور جدید باج‌گیری‌های تل‌آویو و واشنگتن از بیروت آغاز گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع دیپلماتیک غربی گزارش دادند که به نظر نمی‌رسد پرونده مذاکرات غیر مستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی به زودی به سمت حصول توافق نهایی درباره منطقه مورد مناقشه پیش برود. به ویژه اینکه تحرکاتی از جانب اسرائیلی‌ها برای اکتشاف و حفاری در منطقه مورد مناقشه دیده می‌شود. این در حالی است که اخیرا مقامات لبنانی در موضعی واحد و یکپارچه به «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی اعلام کردند قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات هیچ طرفی حق اقدام در منطقه مورد مناقشه را ندارد و اسرائیل نیز باید تحرکات متجاوزانه خود را در میدان کاریش متوقف سازد.

این منابع اعلام کردند که مسیر میانجیگری آمریکا بین لبنان و اسرائیل تا پایان دوره ریاست جمهوری «میشل عون» و انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان ادامه می‌یابد. این در حالی است که زمان باقی مانده تا پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون بسیار کوتاه است. در شرایطی که کشورهای مختلف در حال استخراج منابع طبیعی خود در دریای مدیترانه هستند و رژیم صهیونیستی نیز تحرکات مختلفی برای نفوذ در منطقه مورد مناقشه با لبنان و بهره برداری از ثروت‌های مدفون در این منطقه انجام داده است، لبنانی‌ها همچنان از استفاده از منابع طبیعی خود محروم هستند.

منابع مذکور تاکید کردند، لبنان موضع واحد خود را به آموس هوکستاین، میانجی آمریکایی اعلام کرده و نشان داد که لبنانی‌ها به دنبال ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم در پرونده ترسیم مرزها هستند اما درخواست‌هایی که لبنان مطرح کرده در برخی زمینه‌ها با پیشنهاداتی که طرف آمریکایی مطرح کرده است مغایرت دارد. به این صورت که اسرائیل واکنش منفی به این درخواست‌های لبنان خواهد داشت و از آنجایی که دولت آمریکا اکنون درگیر مشکلات جهانی نفت به دلیل جنگ در اوکراین است انتظار می‌رود که پرونده مناقشات مرزی بین لبنان و اسرائیل همچنان معلق باقی بماند. حتی شاید ادامه رسیدگی به این پرونده به دولت بعدی آمریکا منتقل شود.

هرچند که آموس هوکستاین موضع واحد مقامات لبنانی را موضعی پیشرفته دانست که مذاکرات مربوط به ترسیم مرزها را پیش می‌برد اما برداشت‌های متفاوتی در این زمینه مطرح شده است. برخی معتقدند که سخنان میانجی آمریکایی مثبت و دلگرم کننده بود و بر اساس آن می‌توان نسبت به احتمال تکمیل پرونده مناقشه مرزی بین لبنان و رژیم صهیونیستی برای رسیدن به یک توافق نهایی خوشبین بود. طرفداران این فرضیه معتقدند که میانجی آمریکایی از موضع اسرائیل آگاهی داشته و به همین دلیل با اطمینان درباره از سرگیری مذاکرات صحبت می‌کرد و موضع اسرائیل در این پرونده در همسویی با موضع آمریکا قرار دارد.

اما منابع مسئول در پرونده مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اعلام کردند، آمریکا به طور کلی گفتمان مثبتی درباره از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل در پرونده ترسیم مرزها ندارد و نمی‌خواهد که درخواست‌های لبنان را در این زمینه اجابت کند. به همین دلیل اظهاراتی که آموس هوکستاین مطرح کرد در راستای تلاش آمریکا برای آرام کردن اوضاع امنیتی در پرونده مناقشه مرزی بود و بنابراین نمی‌توان اعتماد زیادی به مواضع آمریکا داشت.

این منابع افزودند، نکته مهم این است که باید ببینیم آیا اسرائیل به شروط لبنان که درباره حقوق دریایی خود در منطقه مورد مناقشه اعلام کرده، عمل می‌کند یا نه؟ همچنین قبل از اینکه لبنان درباره خط 29 صحبت کند و اینکه آیا قرار است همین خط نهایتا مرز دریایی بین این کشور با فلسطین اشغالی را تعیین کند یا خط 23، باید ببینیم که آیا اسرائیل هرگونه فعالیت حفاری و اکتشاف و سرمایه‌گذاری در منطقه مورد مناقشه با لبنان را متوقف خواهد کرد و اینکه اصلاً همان خط 23 را به عنوان یک منطقه مرزی واقعی برای لبنان می‌پذیرد؟ همچنین آیا رژیم صهیونیستی قبول می‌کند که لبنان علاوه بر خط 23 میدان قانا را نیز در اختیار بگیرد؟

منابع مسئول لبنانی در این زمینه تاکید کردند که اگر اسرائیل درخواست‌های لبنان را بپذیرد مذاکرات غیر مستقیم بین دو طرف از سر گرفته می‌شود. با این وجود نباید خیلی خوشبین بود زیرا تجربه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی از طمع ورزی‌های خود کوتاه نمی‌آید. بنابراین انتظار می‌رود که دور جدیدی از باج‌خواهی‌های اسرائیل و آمریکا علیه لبنان آغاز گردد و لبنانی‌ها باید آمادگی کامل جهت مقابله با این فشارها را داشته باشند.

همچنین برخی دیگر از منابع مسئول لبنان در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اعلام کردند که اصلا چارچوب توافق درباره پرونده مناقشه مرزی با اسرائیل هنوز تعیین نشده و در همه این سالها زمان ارزشمندی که لبنان می‌توانست از آن برای بهره‌مندی از ثروت‌های طبیعی خود استفاده کند تلف شد. بیشترین چالش در این زمینه مربوط به اختلافات داخلی و مناقشات سیاسی است و برخی احزاب داخلی در لبنان وجود دارند که خواسته یا ناخواسته تسلیم فشارهای آمریکا شده و اجازه نمی‌دهند که لبنان از ثروت‌های طبیعی خود بهره‌مند شود.

این منابع مسئول لبنانی تاکید کردند، لبنان هرچه زودتر باید یک مسیر روشن برای بهره مندی از ثروت‌های دریایی خود پیش بگیرد و منتظر ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل و یا نتیجه این مذاکرات نباشد؛ زیرا به جز منطقه مورد مناقشه بلوک‌های دیگری وجود دارند که متعلق به خود لبنان هستند و این کشور از نظر قانونی می‌تواند اقدام به حفاری و اکتشاف در آنها کند. این امر مستلزم آن است که مسئولان لبنانی از شرکت‌های مربوطه بخواهند کار اکتشاف و حفاری را بدون تاخیر آغاز کنند.

انتهای پیام/