شهر خبر

علیرضا دبیر: کشتی ما را پایین بودن سطح دانش مربیان تهدید می‌کند

علیرضا دبیر: کشتی ما را پایین بودن سطح دانش مربیان تهدید می‌کند

ساری – ایرنا – رئیس فدارسیون کشتی گفت: امروز کشتی ما را سطح پایین دانش مربیان و همچنین حضور برخی رؤسای هیئت کارنابلد و وقت‌نگذار تهدید می‌کند که برای رفع این مشکل‌ها به صورت مستقیم و میدانی دست به کار شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا دبیر امروز –پنجشنبه- در حاشیه کلاس مربیان کشتی مازندران و گلستان که در سال سید رسول حسینی ساری برگزار شد به خبرنگاران گفت: ما در بخش مربیان کشتی مشکل داریم. به همین دلیل طراحی انجام دادیم تا به صورت میدانی در استان‌ها حضور یابیم و درباره آنالیز فنون کشتی دوره آموزشی برگزار کنیم.

وی افزود: در این دوره‌های آموزشی قرار نیست به مربیان فن یاد بدهیم. صحبت می‌کنیم که مربیان چطور یک فن را تجزیه و تحلیل کنند و مراحل یادگیری را آموزش دهند.

رئیس فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد : کشتی‌گیر تا پیش از ۱۶ سالگی فن را یاد می‌گیرد. فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم فن و آنالیز فنون را درست جا بیندازیم و مرحله‌ای کردن آموزش فن را نهادینه کنیم کشتی ایران پیشرفت محسوسی داشته باشد.

دبیر گفت: امروز کشتی‌ ما را دو موضوع تهدید می‌کند. یکی رئیس هیئت‌های وقت‌نگذار و کارنابلد که بدون تعارف برای برکناری این افراد اقدام می‌کنیم. دیگری هم مربیانی که سطح دانش‌شان پایین است. متاسفانه انتظاری هم که از انستیتو کشتی برای ارتقاء سطح دانش مربیان کشتی داشتیم برآورده نشد. سه بار رئیس انستیتو را تغییر دادم، اما نتیجه نگرفتم. در انستیتو مدیری نمی‌خواهیم که مقاله منتشر کند. ما به افرادی نیاز داریم که روی تشک کار کنند و کشتی را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: اگر به جای این که فقط روی صد کشتی‌گیر کار کنیم، به ارتقاء دانش صد مربی متمرکز شویم آن‌ها می‌توانند روی هزاران کشتی‌گیر تاثیر مثبت بگذارند.

علیرضا دبیر: کشتی ما را پایین بودن سطح دانش مربیان تهدید می‌کند

رئیس فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: البته این که مربیان صرفا در مسائل فنی به روز شوند هم کافی نیست. یکی از کارهای مربی مسائل فنی است. مربیان ما باید در مسائل فنی، پزشکی، روحی و روانی و همه مسائل مکمل کشتی دانش خود را ارتقاء دهند. اما در هر حال به روز شدن در مسائل فنی یکی از اولویت‌هایی است که باید توسط مربیان جدی گرفته شود.

دبیر پیشرفت کشتی ایران را مستلزم افزایش تعداد کشتی‌گیران در سراسر کشور دانست و گفت: زمانی که مسئولیت ریاست فدراسیون  را پذیرفتم حدود ۴۰ هزار کشتی‌گیر داشتیم. خوشبختانه الان بیش از ۲۵۰ هزار کشتی‌گیر داریم. اما اگر قرار است قهرمان المپیک شویم باید به ۸۰۰ هزار کشتی‌گیر در کشور برسیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد کشتی‌گیر به گسترش زیرساخت‌ها نیاز دارد. وقتی قرار است تعداد کشتی‌گیران را افزایش دهیم باید باشگاه جدید ایجاد کنیم. توسعه همیشه به زیرساخت نیاز دارد. اتفاقا در مازندران نیز امروز قرار است پس از این دوره آموزشی در چند جلسه مدیریتی شرکت کنیم تا پیگیر افزایش فضای مختص کشتی و ایجاد باشگاه در این استان شویم.

در جلسه آموزشی رئیس فدراسیون کشتی برای مربیان کشتی مازندران و گلستان ۴۳۰ مربی از مازندران و ۸۰ مربی از گلستان حضور یافتند. علیرضا دبیر از مدتی پیش با حضور مستقیم در اردوی تیم‌های ملی و همچنین برخی استان‌ها شخصا به تشریح و آنالیز برخی از فنون کشتی می‌پردازد و در تلاش است که فضای مربیگری در کشتی استان‌ها را وارد دوره جدیدی کند.

مجمع عمومی فدراسیون کشتی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۹ و هیئت رییسه فدراسیون نیز ۲۲ دی ۱۳۹۹ بنا به پیشنهاد فدراسیون، سند برنامه راهبردی کشتی را در قالب ۲۴ ماده تصویب کرد که در ماده ۲۰ این سند بر ضرورت افزایش دانش مربیان کشتی با شیوه‌های مختلف از جمله برگزاری مسترکلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و همچنین ایجاد مشوق‌های گوناگون و اجرای سیاست‌های حمایتی تأکید شده است.