شهر خبر

نگاهی به تصمیمات خلق‌الساعه مرادی؛ چشمان خود را از حدقه بیرون آوردی آقای رئیس

نگاهی به تصمیمات خلق‌الساعه مرادی؛ چشمان خود را از حدقه بیرون آوردی آقای رئیس

تهران - ایرنا - تصمیم‌های یکباره رئیس فدراسیون و قلع و قمع اطرافیان توسط «علی مرادی» آسیبی است که نه تنها این رشته ورزشی بلکه مدیریت سه دهه‌ای وی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. به خصوص اینکه او در آستانه انتخابات فدراسیون بین‌المللی حمایت بسیاری از قهرمانان جهان و المپیک را در کنار خود ندارد.

به گزارش ایرنا، علی مرادی با تصمیماتی که از تیرماه سال ۱۳۹۸ اتخاذ کرد اکنون به ارتش تک‌نفره وزنه‌برداری ایران تبدیل شده است. رئیسی که داعیه ریاست بر فدراسیون بین‌المللی را دارد، در داخل کشور و در بین مدیران ورزشی و از همه مهمتر در بین قهرمانان این رشته پرافتخار، تنهاتر از همیشه است.

متاسفانه رشته المپیکی وزنه‌برداری شرایط سختی را دارد و در آستانه بازی‌های کشورهای اسلامی و همچنین پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان در کلمبیا، دچار مشکلاتی شده است که به طور حتم کسب سهمیه المپیک را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

انتقاد تند اهالی وزنه‌برداری از علی مرادی در حالی است که  خدمات وی در ورزش کشور بر کسی پوشیده نیست و او در گذشته هم در بخش قهرمانی و هم مدیریتی در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشت و در آخرین المپیک قرن خورشیدی، به اولین داور هیات ژوری این رشته در آوردگاه توکیو تبدیل شد. با وجود این خدمات، اکنون آنچه بیش از همیشه کارنامه این مدیر کهنه‌کار را تحت تاثیر قرار داده، "نه" بخش بزرگی از خانواده وزنه‌برداری به او است. دست رد خانواده وزنه‌برداری به سینه مرادی وی را در اتاق ریاست به کنج عزلت رانده است.

تنهایی‌های مرادی در حالی روز به روز بیشتر خواهد شد که حتی شوک اخراج مربی و جایگزینی سعید علی‌حسنی نیز جواب نداد تا ورزشکاران معترض همچنان اردوی تیم ملی را تحریم کنند. تحریمی که مرادی نمی‌تواند مانند گذشته بی‌تفاوت از کنار آن رد شود بلکه براساس دستورالعمل کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ناچار است که به خواسته ملی‌پوشان تن دهد، زیرا وزنه‌برداری ایران یکی از رشته‌های مدال‌آور در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی است و لیست اولیه ملی‌پوشان در اختیار کمیته ملی المپیک قرار گرفته و دیگر نمی‌توان تغییری در آن ایجاد کرد.

آنچه که واضح است بعد از ترک اردو از سوی ملی‌پوشان و طرح خواسته‌های آنان، ریاست فدراسیون تغییر در مواضع خود نداشته و شرایط اردوها به همان شکل سابق است. 

علی داودی بعد از امتناع از رفتن به اردو تیم ملی وزنه‌برداری در شهر گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ  کدام از خواسته‌های ما برآورده نشده و به این خاطر به اردوی تیم ملی نمی‌رویم.

تهدید داودی و سایر ملی‌پوشان وزنه‌برداری زمانی رنگ واقعیت به خود گرفت که از ۲۳ وزنه‌بردار دعوت شده توسط سعید علی‌حسینی تنها هفت نفر به اردو رفتند. این هفت نفر باید در کنار چهار مربی به تمرین بپردازند. در این اردو علی‌رضا معینی، مسعود چترایی، علی میری، توفیق پوزش، رضا دهدار، علی‌رضا اسفندیاری و مسعود ممیوند حضور دارند. البته کار کردن با این تعداد ورزشکار نمی‌تواند تامین کننده انتظارات کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باشد چرا که برخی از وزنه‌برداران حاضر شده در اردوی گرگان نمی‌توانند مدعی کسب مدال باشند. 

خالی شدن اردوهای تیم ملی وزنه‌برداری از مدعیان و تنهایی سعید علی‌حسینی مربی جوان، اتفاق تلخی است که به خاطر تصمیمات یکجانبه علی مرادی در چند سال گذشته شکل گرفته است. مرادی برای اتخاذ این تصمیمات حتی به نزدیک‌ترین افراد خود رحم نکرد. داود باقری، نایب رییس فدراسیون، محمد مالمیر مسوول کمیته فرهنگی و محمدحسین برخواه از جمله یاران مرادی بودند که در کمتر از سه ماه از سمت خود کنار گذاشته شدند.

مرادی که به پشتوانه حضور بزرگان وزنه‌برداری ایران به دنبال کسب امتیازاتی از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بود اکنون با اعتصابِ فراگیر پولادمردان روبرو شده و با وجود پادرمیانی بزرگان ورزش، آنان همچنان به دنبال خواسته‌های خود هستند، خواسته‌هایی که بخش از آن به تدارکات اردو و بخش دیگر به برکناری مهره‌های علی مرادی در فدراسیون برخواهد گشت. مهره‌هایی که علی داودی برکناری آنان را یکی از شروط ملی‌پوشان برای حضور در اردو  عنوان کرد.

وی در ادامه گفت وگوی خود با ایرنا با اعلام این مهم اظهار داشت: یکی از خواسته‌های مهم ما برکناری کسانی بود که بدون هیچ تخصص و سررشته‌ای در کار وزنه‌برداران دخالت می‌کردند این افراد هنوز در راس کار هستند.

به نظر می‌رسد که خانواده وزنه‌برداری نسبت به تصمیمات مرادی حساس شده و تمام مشکلات بهانه‌ای برای انتقاد از او است. اینکه خواسته ملی‌پوشان از تغذیه و تدارکات اردو به برکناری برخی از نزدیکان مرادی رسیده است یک واقعیت به شمار می‌رود و بی‌تردید در آینده درخواست ملی‌پوشان از وزارت ورزش به برکناری رییس فدراسیون نیز خواهد رسید.

منتقدانی که اکنون تعارف را کنار گذاشته و با انتشار بیانیه‌های مختلف به مدیریت علی مرادی می‌تازند. آنان در آخرین بیانیه‌های خود با استناد به آیه ۱۰ سوره مبارکه بقره (فی قُلوبِهِم مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُم عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانوا یَکذِبونَ - در دل‌های منافقان، بیماری است پس خداوند بیماری آنان را بیافزاید و برای ایشان عذابی دردناک است، به سزای آنکه (در اظهار ایمان) دروغ می‌گویند.) رییس فدراسیون را فردی اصلاح ناپذیر دانستند.