شهر خبر

«طرح ملی پیاده روی ایرانیان»؛ نسخه شفابخش کم تحرکی خانواده‌ها

 «طرح ملی پیاده روی ایرانیان»؛ نسخه شفابخش کم تحرکی خانواده‌ها

همدان- ایرنا- طرح ملی «پیاده روی ایرانیان» با محوریت خانواده و با هدف توسعه ورزش همگانی و ارتقای نشاط و تندرستی شهروندان در حالی از اردیبهشت ماه امسال در نقاط مختلف کشور آغاز شده است که می‌تواند راهکاری تاثیرگذار و نسخه ای شفابخش در دنیای بی‌تحرکی خانواده ها و گروه های مختلف مردم باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود اینکه هم اکنون سیرصعودی کم تحرکی در کشور زنگ هشدار و خطری برای تمامی گروه‌های سنی محسوب می شود، آمارها نشانگر رشد ۷۰ درصدی این پدیده براساس جمعیت کشور به خصوص در قشر بانوان است.

امروزه کم تحرکی مهم‌ترین چالش کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده که با گسترش زیر ساخت‌های ورزشی و اقدامات فرهنگی باید مردم را به سمت انجام فعالیت های ورزشی و داشتن تحرک بدنی هدایت کرد.

زندگی ماشینی برگرفته از فناوری‌ های جدید تاثیر مستقیمی بر سبک زندگی مردم گذاشته و فعالیت بدنی و تحرک شهروندان در بخش های مختلف را تحت الشعاع قرار و بسیار کاهش داده است.

از سوی دیگر شیوه زندگی کم تحرک چالش عمده جوامع امروزی است به نحوی که یکی از اصلی‌ترین عوارض آن بروز چاقی و اضافه وزن در مردم است که می‌تواند عامل بروز بسیاری از بیماری‌های از جمله دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و تنفسی باشد.

جمعیت همدان در مسیر کم تحرکی
در سال‌های اخیر بارها شاهد بازتاب آمارهای نگران کننده در افزایش کم تحرکی خانواده‌ها در کشور از جمله استان همدان هستیم که این روند همچنان ادامه دارد.

متاسفانه در سیاستگذاری‌های نظام سلامت طی سال‌های اخیر به جای پرداختن به ارتقای سطح تندرستی و نشاط اجتماعی مردم، شاهد توسعه طرح‌های عمرانی در حوزه پزشکی و درمانی بوده‌ایم، در واقع همان‌ اندازه که در استان همدان زیرساخت‌های پزشکی و درمانی توسعه ای چشمگیر یافته، از تقویت بدن و ارتقای سلامت مردم پیش از ابتلا به بیماری‌های ناشی از کم تحرکی، غفلت شده است.

طبق آخرین آمار اعلام شده نهادهای بهداشتی و درمانی استان همدان(سال گذشته)؛ میزان تحرک و فعالیت بدنی این استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و ۵۵ درصد مردم همدان فعالیت بدنی کمتری از حداقل مورد نیاز و لازم دارند.

گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که ۵۲ درصد جمعیت روستایی استان همدان کم تحرک هستند و در مجموع ۶۷ درصد زنان روستایی و شهری استان فعالیت بدنی کمی دارند.

بانوان بیشترین قربانی کم تحرکی
بر اساس تحقیق دفتر بانوان وزارت بهداشت و درمان، ۶۰ درصد از بانوان کشور تحرک بدنی خاصی ندارند و شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه‌دار بیش از سایر زنان است، فضای محدود آپارتمان‌ها و تمایل به زندگی ماشینی موجب شده تا بانوان بیشتر در معرض بیماری‌هایی نظیر چاقی، آرتروز، پوکی استخوان و سایر عوارض ناشی از کم تحرکی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، زنان به دلایل مختلف از جمله مسائل فرهنگی، محدویت‌های ساختاری، مالی و امکاناتی کمتر تمایل به ورزش دارند که البته همه گیری بیماری کرونا در ۲ سال گذشته نیز نقش موثری در افزایش و تشدید این رویه داشت تا زنگ خطر افزایش کم تحرکی و حتی بی‌تحرکی به خصوص برای بانوان به صدا در آید.

این در حالیست که بی‌تحرکی و نشستن طولانی مدت، سهم مهلکی است که به‌ اندازه استفاده از دخانیات می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به سلامتی وارد کند، لازم است این دسته از افراد، فعالیت بدنی حداقل نیم ساعت(روزانه) را در خانه داشته باشند زیرا این اقدام اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی می‌کند.


چقدر ورزش کنیم؟
بسیاری از ما باورهای خاصی در مورد این‌که چه چیزی برای متناسب ماندن اندام و حفظ سلامت بهتر است، داریم. ۵ روز در هفته یا ۴ روز در هفته؟ ۲ روز کافیست؟ خوشبختانه علم با یک نتیجه گیری شگفت انگیز به کمک ما آمده است، نتیجه‌ای که اگر برای انگیزه داشتن مشکل دارید تا حدودی پذیرفتن آن سخت است.

براساس تحقیقات، تفاوت بزرگی میان ۲ و سه روز ورزش در هفته وجود دارد اما باید توجه داشت که هر اندازه از ورزش بهتر از هرگز ورزش نکردن است.

حداقل سه روز در هفته برای یک برنامه ورزشی ساختاری لازم است و از نظر تکنیکی هر فرد باید هر روز حرکتی انجام دهد یعنی نباید بدون فعالیت باشد، هر حرکتی بدنی که باشد، باید انجام دهید.

حداقل سه روز در هفته برای یک برنامه ورزشی ساختاری لازم است و از نظر تکنیکی هر فرد باید هر روز حرکتی انجام دهد یعنی نباید بدون فعالیت باشد، هر حرکتی بدنی که باشد، باید انجام دهید.

تفاوت جالبی میان ۲ و سه روز ورزش در هفته وجود دارد که مربوط به تعداد دفعاتی که سیستم بدن را فعال می‌کند، است به این معنی که فرد با سه روز ورزش در هفته در مراحل اولیه دستاوردهای قابل توجهی خواهد داشت و به‌طور ایده‌آل این میل را خواهد یافت که فراتر از سه روز هم فعالیت کند.

البته ۲ روز ورزش در هفته هم تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند، فقط تعداد دفعات تمرین آن‌اندازه‌ای نیست که از سایر نتایج مثبت برای سلامتی بهره مند شد.

برای کودکان و افراد سنین بالا در مراحل اولیه می‌توانیم با ۲ روز ورزش در هفته نتایج خوبی کسب کنیم، اما همچنان بهتر است به سه یا چهار روز در هفته ارتقا پیدا کند.

پرهیز از اقدام جزیره ای
مسوول پویش ورزش‌های همگانی استان همدان در این خصوص گفت: برای مقابله با زندگی کم تحرک و یا بی‌تحرک، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند در جذب و مشارکت مردم به فعالیت ورزشی منجر شوند.

میثم ناصرنژاد افزود: ارتقای دانش و آگاهی مردم از عوارض ناشی کم تحرکی و بی‌تحرکی بسیار حایز اهمیت است که می‌طلبد رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگ ساز کشور به این مهم توجه جدی داشته باشند.

به گفته وی، هیات ورزش‌های همگانی استان همدان این آمادگی را دارد تا با همکاری رسانه ها به خصوص صدا و سیما در زمینه تولید محتوا و تهیه برنامه های ورزشی به خصوص صبحگاهی و مباحث آموزشی در زمینه های ورزش همگانی، نرمش و پیاده روی اقدام موثر را انجام دهد.

ناصرنژاد خاطرنشان کرد: ایجاد جذابیت برای مشارکت و حضور مردم در فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوع ورزشی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای فعالیت های ورزشی و عمومی است که خوشبختانه فدراسیون‌ ورزش‌های همگانی کشور و هیات همگانی استان همدان در دوره پسا کرونا تلاش فراوانی برای این ضرورت اجتماعی دارد.

نرم‌افزار گام شمار، خلاقیت در سنجش پیاده روی
سخنگوی هیات ورزش‌های همگانی استان همدان با اشاره به طرح فدراسیون در راه‌اندازی برنامه نرم‌افزاری «گام شمار» در قالب طرح ملی پیاده روی ایرانیان، گفت: این طرح توسط فدراسیون اجرا شده و افراد عضو می‌توانند پیاده روی روزانه خود را ثبت کنند.

وی افزود: در این طرح هر هفته دوشنبه‌ها به قید قرعه به ۲ خانم و یک آقا که بیش از ۳۰ کیلومتر و یا ۴۰ هزار قدم (در مجموع روزهای یک هفته) طی کرده باشند، ۵۰۰ هزار تومان جایزه توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور اعطا می‌شود.

در طرح گام شمار هر هفته دوشنبه‌ها به قید قرعه به ۲ خانم و یک آقا که بیش از ۳۰ کیلومتر و یا ۴۰ هزار قدم (در مجموع روزهای یک هفته) طی کرده باشند، ۵۰۰ هزار تومان جایزه توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور اعطا می‌شود.

به گفته وی، عموم مردم می‌توانند این برنامه را نصب کرده و ضمن مطالعه توضیحات طرح، علاوه بر ورزش پیاده روی در مسابقه نیز شرکت کنند که دراین برنامه به صورتی دقیق‌ و ساده‌ و به‌طور خودکار «گام‌های روزانه، کالری سوزانده شده، مسافت، مدت و سرعت پیاده‌روی و داده‌های سلامت بدن» را ثبت و در قالب نمودارهای خلاقانه‌ای برای بررسی آسان نشان می‌دهد.

سخنگوی هیات ورزش‌های همگانی استان همدان افزود: گام‌شمار، گام‌های روزانه را با حسگر داخلی تلفن شمارش می‌کند و از این طریق به میزان قابل توجهی شارژ باتری را حفظ می‌کند و این برنامه حتی در زمان قفل بودن صفحه تلفن نیز گام‌ها را دقیق می‌شمارد، حتی اگر تلفن در دست یا داخل جیب، کیف یا بازوبند باشد.

پیاده روی ایرانیان، اولویت برنامه هیات همگانی
سرپرست هیات ورزش‌های همگانی استان همدان نیز با تاکید بر لزوم فعالیت شهرستان‌ها در ورزش پیاده روی، گفت: طرح ملی پیاده روی ایرانیان یکی از طرح‌های مهم ورزش کشور به شمار می‌رود که نیاز به توجه جدی دارد.

هادی سبزواری افزود: استان همدان مهرماه امسال میزبان همایش بزرگ پیاده روی است که به صورت مستقیم از شبکه های سراسری سیما پخش خواهد شد اما قبل از آن می‌بایست همایش‌های پیاده روی در تمامی شهرستان‌ها برگزار شود.

به گفته وی، سیاستگذاری ما مشارکت همه جانبه مردم در ورزش‌های همگانی به خصوص پیاده روی و صبحگاهی است که انتظار داریم در دوران پساکرونا شاهد این فعالیت به صورت چشمگیر باشیم.

وی خواستار فعال شدن کمیته همگانی در هیات‌های ورزشی استان همدان شد و افزود: روسای ورزش شهرستان‌ها به این جایگاه مهم در امور هیات‌های ورزشی توجه جدی داشته باشند.