شهر خبر

نبود دانش و آگاهی کافی مالیاتی منجر به اعتراض مودیان می‌شود

نبود دانش و آگاهی کافی مالیاتی منجر به اعتراض مودیان می‌شود

تهران- ایرنا- رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی گفت: نبود دانش و آگاهی کافی مالیاتی منجر به اعتراض مودیان شد که بعد از صحبت با اصناف مربوطه آنها توجیه شدند.

به گزارش ایرنا، «مجتبی فراهانی» روز چهارشنبه در نخستین هم‌اندیشی اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران اظهار داشت: چند روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد که مباحث با حضور نمایندگان و اصناف موارد مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه به احسان خان دوری وزیر گفتم که در اقتصاد خرد نتوانستیم از مشاوران استفاده کنیم درحالی‌که جامعه به مشاوران نیاز دارد.

رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی با بیان اینکه مرکز دادخواهی مالیاتی از جامعه مشاوران استفاده می‌کند گفت: کلیه استان‌ها از مشاوران بهره می‌برند. معتقد هستند که این مشاوران در کاهش مفسده و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها نقش مهمی دارند و جزو سرمایه‌های فکری هستند.

وی ادامه داد: جامعه مشاوران با نوعی محجوریت در کشور مواجه هستند متأسفانه مواردی در کشور به نام این جامعه اتفاق می‌افتد و برداشت‌های نادرست می‌شود که در حقیقت ارتباطی به این جامعه مشاوران ندارد.

فراهانی تاکید کرد: در استفاده از مشاوران باید از جامعه مشاوران استعلام گرفته شود و انتخاب مشاوران در هیات‌های استانی مالیاتی با هماهنگ این جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌های مجهز به ثبت و  پیگیری شکواییه‌های مالیاتی هستند گفت: سال گذشته سامانه الکترونیکی هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی ابراز داشت: باید ارتباط جامعه مشاوران با مرکز عالی دادخواهی بیشتر شود و حداقل هر ماه یک جلسه با جامعه برگزار کنیم.

 وی بر ایجاد بانک اطلاعاتی جامعه مشاوران تاکید کرد و گفت: یکی از معضلات و چالش‌ها این است که لیستی از اعضای جامعه اعلام نشده که در آن مشاوران رتبه‌بندی باشند.

فراهانی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی در انتخاب مستشاران مهم است ضمن اینکه باید با مشاور نماها و افراد منتصب به جامعه مشاوران برخورد کرد در همین راستا ۲ مورد گزارش داشته‌ایم که در حال پیگیری هستیم.