شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال

نمی‌توان این‌ موفقیت‌ها را ندید و ستایش نکرد

مجید روان‌ستان
نمی‌توان این‌ موفقیت‌ها را ندید و ستایش نکرد

تهران- ایرنا- «مهم‌ترین نکته فوتبال حفظ توپ است نه زیر توپ زدن و دویدن. توپ‌های بلند مخاطره‌آمیزند. وقتی توپ را در اختیار می‌گیرید، باید حفظش کنید. وقتی توپ در تصاحب شماست یعنی حریف نمی‌تواند گل بزند.» این تفکر «ویک ناتینگهام» در زمان ورودش به باشگاه آژاکس به‌عنوان سرمربی بود.

این مربی بریتانیایی که شیفته سیستم دبلیو ‌ام (WM) بود عقیده داشت فوتبال هلند کیفیت خوبی دارد، فقط ذهنیت‌شان مترادف با کسب پیروزی نبود. مهارت بازیکن هلندی متفاوت بود و آن‌ها هوش دیگری داشتند و می‌توانستند آنچه آموخته‌اند را در میدان پیاده کنند.

«فرهاد مجیدی» در تیم استقلال بازیکن‌هایی را به خدمت گرفت که دارای هوش خوبی بودند و به درستی همه خواسته‌های او را به اجرا گذاشتند.
در بخش نخست گزارش‌ها درباره «هنر تیم‌سازی در فوتبال» به مربی‌هایی پرداختیم که با هنر خود در فوتبال یکه‌تازی کردند. در بخش دوم اشاره‌ای داشتیم به دو مربی که تاثیرات بزرگی در فوتبال ما داشتند و با هنر تیم‌سازی خود نگاه فوتبال ما را تغییر دادند. در بخش سوم با «جواد الله‌وردی» به مرور عملکرد «فرهاد مجیدی» در استقلال پرداختیم و در این بخش، ادامه گفت‌وگو «الله‌وردی» در ستایش از قهرمانی استقلال می‌پردازیم.

چند روز پس از مسجل شدن قهرمانی استقلال در لیگ بیست‌ویکم «فرهاد مجیدی» از مدیران باشگاه درخواست کرد با جدایی او موافقت کنند. باشگاه نیز با رفتن سرمربی جوان خود که فرصت مربیگری در امارات را باز شدن پنجره جدیدی برای آینده حرفه‌ای او می‌داند، موافقت کرد.

 

نمی‌توان این‌ موفقیت‌ها را ندید و ستایش نکرد

انصاف چه می‌گوید؟
«جواد الله‌وردی» با بیان این‌که در ستایش از قهرمانی استقلال، نزدیک به ۱۰۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه آمدند و آبادان را تکریم کردند، یک بازی معقول و منطقی از تیم محبوب خود، استقلال دیدند به پژوهشگر ایرنا گفت: «در سه بازی آخر استقلال حریف‌های این تیم تونل قهرمانی برای‌شان باز کردند که یعنی ما هم بلدیم از این کارها انجام دهیم.
«وحید قلیچ» دروازه‌بان سابق پرسپولیس برای تماشای بازی استقلال با نفت مسجدسلیمان به ورزشگاه آزادی می‌رود. «علی دایی» که او هم پرسپولیسی است به استقلالی‌ها بابت قهرمانی‌شان تبریک می‌گوید.

این‌ها قشنگی‌های فوتبال است که باید یادآوری شود. اگر ما این قهرمانی را با این اعداد و ارقام را ستایش و یا قبول نکنیم پس ما دیگر چی را قبول داریم؟ انصاف چه می‌گوید؟ مگر این‌ها (استقلالی‌ها) بچه‌های این مملکت نیستند؟ زحمت کشیدند، تلاش کردند و به این رکوردها دست پیدا کردند؛ مگر می‌شود دو باره آن را تکرار کرد؟ کار بزرگی صورت گرفته و باید مورد تمجید قرار گیرند. من سابقه بازی در تیم تاج را دارم و این‌ها را من پرسپولیسی می‌گویم! نمی‌توان این‌ همه موفقیت در یک فصل فوتبالی را نادیده گرفت و ستایش نکرد.»

فوتبال ما بازیکن لژیونر داشته و حالا مربی لژیونر هم دارد. ما حتی باید بتوانیم مدیر لژیونر هم داشته باشیم. باید به امثال «مجیدی»‌ها کمک کرد تا به آرزوهایش برسندقدر هوادران را باید دانست
پیشکسوت فوتبال ادامه داد: «کشاندن این همه تماشاگر به ورزشگاه چیز کمی نیست! آن ماشین‌هایی که در اتوبان همت پارک شده بود موجب تعجب من شد. قدر این هواداران را باید دانست که از اتوبان همت تا ورزشگاه پیاده راه رفته‌اند تا بازی و جشن قهرمانی تیم محبوب خود را ببینند.
آن‌ها با حضور پرشورشان عظمت فوتبال را نشان دادند نه تیم استقلال را. وقتی «علی دایی» تبریک می‌گوید قید خیلی چیزها زده است که تبریک می‌گوید. وقتی «وحید قلیچ» به ورزشگاه می‌رود یعنی قید خیلی چیزها را زده است.

این‌ها واقعیت، انصاف، مهربانی و نوع‌دوستی است. این‌جا دیگر مساله رقابت نیست. استقلال قهرمان شده و پرسپولیس هم نایب قهرمان. نایب قهرمانی هم کم نیست زیرا تیم‌های سپاهان که اگر حواسش جمع بود، گل‌گهر و فولاد باید نایب قهرمان می‌شدند. این‌ها را با نگاهی به جدول می‌توان فهمید. بحث ما تیم استقلال نیست بلکه تیمی با رعایت کردن اصول فوتبال و هنر تیم‌سازی سرمربی خود توانسته با خلق رکوردهایی ماندگار در تاریخ بازی‌های لیگ برتر ما به‌عنوان قهرمانی دست یابد.»

جام را گرفتند و تمام شد
بازیکن اسبق تیم‌های برق تهران، پاس، تاج و پرسپولیس که با همه این تیم‌ها در لیگ ایران صاحب عنوان شده با تاکید بر این‌که استقلال توانسته در روز بازی با نفت مسجدسلیمان نزدیک ۱۰۰ هزار تماشاگر را آن هم با خریدن بلیت و نه با دعوت و مجانی و با امکانات به ورزشگاه بکشاند، گفت: «باید به این تماشاگرانی که خودشان رفتند و پول بلیت دادند احترام گذاشت. نباید این‌ها تکذیب کرد، بلکه باید تائیدشان کرد. اگر این‌گونه به قضیه نگاه کنیم قشنگ می‌شود. در کشورهای صاحب سبک این‌گونه اتفاقات معمولی است در کشور ما یک مقدار حساسیت نشان داده می‌شود. وقتی یک اتفاق قشنگ رخ داده چرا نباید آن را ستایش کرد؟

فعلاً تیم قهرمان را عشق است؛ تیم قهرمان را هیچ‌کس نمی‌تواند آنالیز کند. جام را گرفتند، تمام شد و رفت. رئال مادرید جام قهرمانی را گرفت و رفت، حالا لیورپول شانس زدن ۱۰ گل را داشته باشد اما نزده و بازی را واگذار کرد؛ چه تیمی قهرمان شد، رئال مادرید! تاریخ می‌نویسد رئال مادرید فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد، تاریخ می‌نویسد استقلال قهرمان لیگ برتر شد با ۲۱ کلین‌شیت، بدون باخت، بیشترین امتیاز، برد و ... با این آمار و ارقام به قهرمانی رسیده است. ما درباره تیم استقلالی که این همه آمارهای خوب دارد صحبت می‌کنیم.»

مدیران ما باید خیلی به پیشکسوت‌ها توجه داشته باشند. آن‌ها را به حال خود رها نکنند. متاسفانه گاهی مدیرانی برای این دو باشگاه انتخاب می‌شوند که خیلی کوچکند و نمی‌توانند مدیریت درستی انجام دهند و باشگاه را به ورطه نابودی می‌کشانندتوجه به پیشکسوت‌ها
او ادامه داد: «در ستایش قهرمانی تیم استقلال باید گفت که این قهرمانی دستاوردهای قشنگی برای فوتبال ما داشت. به آن قشنگی‌ها باید توجه کنیم. «سردار آجرلو» بر خلاف مدیرعامل قبلی این تیم، سرمربی تیمش را آزاد گذاشت و پشتیبان و مراقب بود. همه ارکان تیم استقلال منهای دو، سه نفر بقیه معقول بودند. «سردار آجرلو»، در این مدت کوتاه خیلی کارها انجام داده؛ کمپ حجازی، ورزشگاه امام رضا و آکادمی باشگاه را راه‌اندازی کرد. به همه این‌ها باید توجه کنیم.

«محمود کلهر» به من گفت «محمود خوردبین» به او زنگ زده که برود باشگاه با «رضا درویش» درباره آکادمی، برنامه‌هایش را بدهد و او به دفتر باشگاه رفته؛ هیچ‌کس نبوده و فقط یکی از اعضای هیات‌مدیره آنجا بود که او هم بلند شده رفته. این یعنی «کلهر» را الکی دعوت کردند! از آن طرف «علی پروین» از مدیرعامل باشگاه خواسته تا «محمد پنجعلی» را مدیر آکادمی کند در حال حاضر «محسن خلیلی» مدیر آکادمی است. این هم از وضعیت آکادمی باشگاه پرسپولیس.

در تیم استقلال «سردار آجرلو» بیشتر پیشکسوت‌های این تیم را در بخش آکادمی به کار گرفته و این‌ها مهم است. مدیران ما باید خیلی به پیشکسوت‌ها توجه داشته باشند. آن‌ها را به حال خود رها نکنند. متاسفانه گاهی مدیرانی برای این دو باشگاه انتخاب می‌شوند که خیلی کوچکند و نمی‌توانند مدیریت درستی انجام دهند و باشگاه را به ورطه نابودی می‌کشانند. در حال حاضر در ستایش از قهرمانی استقلال صحبت کنیم؛ چون اگر بخواهیم در باره پرسپولیس حرف بزنیم باید یک مدل دیگر صحبت کنیم، در باره تیم‌های سپاهان و فولاد نیز همین‌طور.»

الله‌وردی یادآور شد: «سر آلکس فرگوسن» سرمربی سابق منچستر یونایتد پنج عامل برای یک مربی خوب را این‌گونه توصیف کرده، نخست روابط حسنه با مدیریت بالادست خود، دوم انتخاب بهترین بازیکن‌ها، سوم انتخاب بهترین نوع و روش تمرین‌ها، چهارم انتخاب بهترین نوع و راه و روش ارتباط ذهنی، روحی و روانی با بازیکن‌ها و پنجم شانس».
وی افزود: «به عقیده من «مجیدی» همه این موارد را داشت و با همین‌ها توانست استقلال را به قهرمانی برساند. کاری که استقلال کرد باید الگویی باشد برای کل فوتبال ما؛ نه فقط برای این تیم و آن تیم. ما باید در یک بخش فقط خصوصیات «فرهاد مجیدی» را آن هم در این دوره مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

کارهایش به نسبت خوب بوده که موفق شده با خلق چند رکورد، عنوان قهرمانی را به دست آورد. از طرفی نباید فراموش کرد که کادر مدیریتی همه جوره او را حمایت کرده است. بهترین بازیکن‌ها را در اختیار داشته، «گابریل پین» را داشته و ... همه در این موفقیت دخیل بودند. فوتبال ما این شب قشنگ را نمی‌تواند فراموش کند و من آرزو می‌کنم همیشه آخر بازی‌های‌مان به قشنگی این شب (مسابقه پایانی استقلال) باشد. هر تیمی قهرمان می‌شود با این عظمت و این‌گونه قهرمان شود.
تیم استقلال با نتایجی که به دست آورد نشان داد اقتدار در مدیریت و مربیگری، بازیکن‌ها و ... همه دخیل بودند و کار یک نفر نبود. در واقع یک تیم قوی و همدل این کار بزرگ را صورت داده است.»   

نامگذاری یک روز را به‌عنوان «روز موفقیت»
«الله‌وردی» در پایان صحبت‌هایش با اشاره به رفتن «مجیدی» به امارات گفت: «باشگاه استقلال به این مربی جوان کمک کرد تا به‌عنوان مربی لژیونر به امارات برود. فوتبال ما بازیکن لژیونر داشته و حالا مربی لژیونر هم دارد. ما حتی باید بتوانیم مدیر لژیونر هم داشته باشیم. باید به امثال «مجیدی»‌ها کمک کرد تا به آرزوهایش برسند. کاری که او در این فصل با تیم استقلال انجام داد را باید الگو قرار داد و یک روز را به‌عنوان «روز موفقیت» نامگذاری کنیم. باید همه از «فرهاد مجیدی» به‌خاطر این موفقیت تجلیل کنند.»