شهر خبر

از علت تا درمان رعشه  اندام

از علت تا درمان رعشه  اندام

متخصص مغز واعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه لرزش‌ یا رعشه اندام می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری باشد، توضیحاتی درباره علل بروز و درمان آن ارایه کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرزاد اشرافی  با بیان اینکه لرزش و یا حرکات غیر طبیعی در بدن از اختلالات مغز و اعصاب است، اظهار کرد: لرزش به معنی حرکات ریتمیک همراه با فرکانس‌های مشخص و غیر قابل کنترل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که لرزش قابل کنترل نیست و می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری باشد افزود: بیماری‌هایی مثل سکته‌های مغزی باعث ایجاد لرزش در بدن می‌شوند.

این متخصص مغز واعصاب دانشگاه با تاکید بر این که مبتلایان به بیماری ام اس نیز در برخی موارد لرزش در برخی اندام‌ها را تجربه می کنند ادامه داد: ایجاد پلاک در ساقه مغز و یا مخچه می‌تواند باعث لرزش در نقاط مختلف بدن شود.

دکتر اشرافی با بیان این که لرزش‌ها طیف گسترده ای را به خود اختصاص می‌دهند توضیح داد: لرزش‌های پارکینسونی، مبتلایان به بیماری خوش خیم فامیلی، لرزش فیزیولوژیک، لرزش‌هایی که به دنبال اسپاسم‌های گردن بر اثر ضایعات و آسیب به مخچه، مسمومیت دارویی، سکته، ام اس و یا ضایعات خاص مغزی از جمله این موارد است.

وی با بیان این که لرزش هایی که به اختلالات مغزی و عصبی مربوطند، در یک یا چند اندام ایجاد می شود گفت: بیشترین نقاطی که درگیر لرزش می‌شود دست‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: فک تحتانی، سر، روی زبان و گردن هم ممکن است دچار لرزش شوند.

دکتر اشرافی شایع ترین نوع لرزش را لرزش های اسنشییل یا فامیلی عنوان کرد و گفت: این لرزش‌ها به عنوان لرزش‌های خانوادگی شناخته می شود که یکی از انواع متداول و شایع لرزش بین مردان است، که با یک نارسایی عصبی و لرزش غیر ارادی در نقاط مختلف بدن همراه می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که لرزش های اسنشییل در حالت فعالیت و یا در شرایط خاصی ایجاد می شود خاطرنشان کرد: علایم لرزش اسنشییل یا رعشه‌های خانوادگی غیرقابل کنترل است، این نوع لرزش‌ها می‌تواند با افتادن سر و یا انجام حرکات هدفمند تشدید شود.

متخصص مغز واعصاب دانشگاه گفت: فرکانس‌های لرزش خانوادگی متوسط و در دو دوره سنی دهه سه و چهار و یا پنج و شش ایجاد می شود به این معنی که افراد جوان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به گفته دکتر اشرافی لرزش‌های اسنشییل خطری ندارد، پیشرونده نیستند و معمولا فرکانس آن با افزایش سن بیشترمی شود.

وی با بیان این که روش‌های مختلف درمان‌ لرزش های اسنشییل بر اساس شرایط بیمار تجویز می شود خاطرنشان کرد که برخی افراد مشاغل حساس دارند و این لرزش‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه دارو درمانی، بوتاکس و جراحی را از متداول ترین روش‌ها برای درمان لرزش‌های اسنشییل عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر علل ژنتیکی استرس، عصبانیت، ترس، مصرف کافئین و سیگار می تواند در تشدید این لرزش‌ها اثرگذار باشد.