شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

گزارش مهر از نبش خیابان سیزدهم؛

حکاکی فقر نقدینگی روی دیوار عقب نشینی خریدارها

حکاکی فقر نقدینگی روی دیوار عقب نشینی خریدارها

بورس تهران امروز همسو با تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و عقب نشینی خریداران، شاهد فشار فروش در اغلب نهادهای معاملاتی بود هرچند که از حجم‌های سنگین خبری نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۹.۷۳۵ واحدی به یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۹۹۹ واحدی عدد ۴۲۸ هزار و ۹۳۱و احد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۱۰۰۰۲و احد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۰.۷۰۶ واحد کاهش، به عدد ۳ میلیون و ۲۵ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۵ میلیارد و ۱۴۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۴۳۹ هزار و ۶۴۱ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۳۲ واحد کاهش به رقم ۲۱ هزار و ۳۴۹ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۲ میلیارد و ۷۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۴ هزار و ۱۴ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "فملی" با ۱۳۱۱ واحد، "فولاد" با ۸۱۳ واحد و "شپنا" با ۷۶۶ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "مبین" با ۶۰۷ واحد، "بفجر" با ۴۴۷ واحد و "وبملت" با ۲۴۵ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، بورس تهران در آخرین روز کاری خود در هفته جاری در حالی با نماگرهایی قرمز پوش به کار خود پایان داد که شاهد عقب نشینی خریداران سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بود. بجز شاخص گروه نیروگاهی و ساختمانی‌ها در سایر گروه‌ها معاملاتی متعادل در دامنه نزولی قیمت‌ها و البته کم حجم حاکم بود.

در بازار امروز همچنین اُفت شدید ارزش معاملات که ناشی از فقر نقدینگی در گردش بازار است به خوبی لمس شد. وضعیت بازار به گونه‌ای است که رفتار معامله گران به شدت تحت تأثیر ورود و خروج نقدینگی در گروه‌های مختلف است و با کوچک‌ترین نوسانی جابجا می‌شود.

این وضعیت با توجه به داغ‌تر شدن روزهای پر ترافیک مجامع سالیانه شرکت‌ها به نظر می‌رسد همچنان در شرایطی رخوت آور و سکون مداوم ادامه یابد.

پیرامون بازار نیز همچنان اخبار برجامی همچنان به اخبار تکراری حوزه سیاست خارجی کشور تبدیل شده و حالا بسته پیشنهادی ایران به غرب برای احیای برجام در کانون توجه قرار گرفته است.

در بازار سکه و ارز نیز سیاست‌های کوتاه مدت بانک مرکزی همچنان جواب داده و قیمت‌ها را نزولی کرده هر چند که در دامنه نزولی قیمت‌ها، وجود خریداران قابل تأمل است.

همچنین گروه خودروئی ها نیز با اخبار پراکنده پیرامون فروش بلوک‌های مدیریتی یا به اصطلاح تو دلی روبرو هستند از جمله گروه‌هایی متشکل از قطعه سازی کروز، آذین خودرو، سندن ایرانیان و همچنین گروه مالی پاسارگاد. در عین حال کنسرسیومی متشکل از ماموت، میهن، گلرنگ و ماکارونی زر و در نهایت سرمایه گذاری مهر تأمین پارس به عنوان خریداران بلوک‌های مدیریتی سهام ایران خودرو و سایپا عنوان شده اند. همزمان تا این لحظه هیچ خبری از برنامه عرضه خصوصی سازی در زمینه سهم دولت در خودرویی‌ها وجود ندارد.