شهر خبر

بهترین راهکار پیشگیری آبله میمون چیست؟

بهترین راهکار پیشگیری آبله میمون چیست؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علایم بیماری آبله میمونی، تب و بثورات جلدی است که معمولا یک تا سه روز بعد ظاهر شدن تب این بثورات نیز در صورت، کف دست ها، پاها و کمتر در تنه ظاهر می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سید جواد حسینی  دا خاطر نشان کرد: از دیگر علائم بیماری آبله میمونی، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی زیر بغل، کشاله ران و گردن است که وجه تفاوت آن با آبله معمولی همین التهاب غدد لنفاوی است.

وی با بیان این که جوندگانی شامل سنجاب درختی می‌توانند منشا و منبع بیماری آبله میمونی باشند، افزود: بیماری آبله میمونی در نمونه حیوانی اولین بار در سال ۱۹۵۸ در آفریقا و در نمونه انسانی در سال ۱۹۷۰ در کنگو مشاهده شد.

وی ادامه داد: دوره کمون این بیماری معمولا از زمان مواجهه تا شروع بیماری ۳ تا ۱۳ روز است که می‌تواند بین ۵ تا ۲۱ روز هم طول بکشد. این بیماری خود محدود شونده است و بین ۲ تا چهار هفته بعد بهبودی حاصل می شود و کشندگی این بیماری بین ۱ تا ۱۰ درصد گزارش شده است.

دکتر حسینی ادامه داد: راه های انتقال بیماری آبله میمونی، تماس مستقیم با حیوان و انسان آلوده، تماس غیر مستقیم با لباس و وسایل شخص بیمار، گاز گرفتن توسط حیوان، تماس با توسط قطرات تنفسی فرد بیمار است که این نشان دهنده آن است که در آبله میمونی نیز بحث تنفسی در انتقال بیماری اثرگذار است لذا همان گونه که در ایام پاندمی کرونا استفاده از ماسک سبب کاهش ابتلا به ویروس کرونا و نیز سبب کاهش ابتلا به ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی شد استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی بسیار موثر و مورد تاکید است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: تماس با گوشت، خون  یا مایعات و ترشحات بدن حیوانات آلوده و زندگی در مناطق جنگلی دارای حیوانات سنجاب و میمون از جمله مواردی است که می تواند ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی اعلام شده تا ۱۵ خردادماه امسال،  در ۲۱ کشور جهان شامل اتریش، بلژیک، دانمارک، فرانسه، جمهوری چک، آلمان، ایتالیا، پرتقال، هلند، اسپانیا، سوئد، استرالیا، آرژانتین، کانادا، رژیم صهیونیستی، بریتانیا، آمریکا، سوئیس، امارات و مراکش موارد ابتلا به بیماری آبله میمونی ثبت شده است.

دکتر حسینی ادامه داد: در کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به جز کشور امارات که یک مورد ابتلا به این بیماری در آنجا مشاهده شده بود در سایر کشورهای منطقه مواردی از ابتلا به این بیماری ثبت و گزارش نشده است.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مبادی ورودی و مرزها برای پیشگیری از ورود و شیوع این بیماری به کشور، بحث مراقبت سندرومیک در حال اجرا است به این معنا که تمامی افرادی که از طریق مرزها و مبادی ورودی به کشور وارد می‌شوند مورد تب سنجی قرار می‌گیرند و علائم بیماری در آنان نیز شناسایی می شود.