شهر خبر

همکاری با کشورهای دریای خزر اولویت سیاست خارجی ایران است

همکاری با کشورهای دریای خزر اولویت سیاست خارجی ایران است

ئیس جمهور گفت: رابطه ما با ترکمنستان فقط رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری تمدنی و فرهنگی و خویشاوندی است‌.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز در آیین امضای تفاهمنامه فی مابین روسای جمهور ایران و ترکمنستان با تشکر از حضور همتای ترکمنستان خود در ایران گفت: حضور رئیس جمهور ترکمنستان و هیئت عالی رتبه ایشان می‌تواند نقطه عطفی  برای روابط دو کشور باشد. در این سه دهه گذشته روابط خوبی با کشور ترکمنستان داشتیم.

وی در ادامه گفت: سفر چند ماه گدشته من به عشق آباد توانست برخی از همکاری ها بین ایران و ترکمنستان را فعال تر کند. بویژه در سوآپ گازی و ترانزیت و حمل و نقل گام های خوبی برداشته شد‌.

رئیس جمهور ادامه داد: ظرفیت برای همکاری دو کشور بیش از این میزانی است که امروز در جریان است و می تواند در حوزه های اقتصادی و تجاری و آب برق و گاز بین دو کشور همکاری های بسیاری صورت بگیرد تا قرارداد ها و تفاهم نامه های دو کشور بتواند همکاری  را به سطح بالاتر ارتقا دهد

رئیسی تاکید کرد: رابطه ما با ترکمنستان فقط رابطه همسایگی نیست، بلکه رابطه برادری تمدنی و فرهنگی و رابطه خویشاوندی است‌  و این رابطه عمیق می تواند زمینه همکاری های زیادی بین دو کشور را فراهم کند‌.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: از آقای رئیس جمهور سابق، پدر رئیس جمهور فعلی تشکر می‌کنم که گام خوبی در جهت توسعه روابط دو کشوربرداشته اند و امیدوارم در دوره شما گام های خوبی در جهت توسعه روابط دو کشور شاهد باشیم‌. 

رئیسی بیان کرد: مهم آن است که در مذاکرات دو کشور روشن شد که اراده جدی بین دو کشور بر توسعه روابط وجود دارد و مصمم هستیم که سندی راهبردی برای همکاری  در دو دهه آینده به امضا برسانیم.

وی تاکید کرد: همکاری با کشور های دریای خزر از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و لذا از اجلاس آینده که با میزبانی ترکمنستان  برگزار می‌شود استقبال می‌کنیم.

ادامه دارد...