شهر خبر

بانوان هندبالیست شرایط لازم را نداشتند یا کمیته ملی المپیک؛ مساله این است!

بانوان هندبالیست شرایط لازم را نداشتند یا کمیته ملی المپیک؛ مساله این است!

کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در حالی اسامی کشورهای حاضر در بازی‌ها را اعلام کرد که نامی از تیم ملی هندبال بانوان در بین کشورهای شرکت کننده در مسابقات دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ پس از کسب سهمیه جهانی توسط تیم ملی هندبال زنان کمیته ملی المپیک این وعده را داد که تیم ملی هندبال ایران همراه دو تیم والیبال و بسکتبال سه به سه جزو تیم‌های اعزامی در بخش بانوان به بازی‌های کشورهای اسلامی خواهند بود ولی در نهایت با اعلام سرپرست کاروان ایران در بازی‌های همبستگی اسلامی تیم هندبال از لیست تیم های اعزامی به این بازی‌ها کنار گذاشته شد.

اصغر رحیمی، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در توضیح این خبر می‌گوید: تیم ملی هندبال بانوان به دلیل نداشتن شرایط لازم به این رقابت‌ها اعزام نمی شود. فکر می‌کنم بارها توضیح دادم. در مورد رشته‌های تیمی فقط 8 کشور اول رنکینگ هر رشته در جهان می‌توانند در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کنند. البته رنک جهان که می‌گویم یعنی فقط 8 کشور مسلمان که در مورد والیبال، هندبال و فوتبال فقط 7 کشور اول حساب می‌شوند چون تیم میزبان هم سهمیه دارد.

1D8B93F9-6D91-4D29-AB3B-9E2734536B42_cx0_cy6_cw0_w1023_r1_s

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال در واکنش به دلایل مطرح شده اینگونه توضیح می‌دهد: طبق گفته مسئولان ستاد بازی‌های کشورهای اسلامی تیم ملی زنان می‌توانست شرکت کند. شور و نشاطی در بین بازیکنان ایجاد شد. در کشورهای مسلمان رنک یک هستیم. ما در حال تدارکات بودیم که اعلام کردند که اعزام نمی‌شویم. به ما اعلام شد که ایران بین 8 کشور نیست البته نمی‌دانم متر و معیار آنها چیست؟ در فدراسیون جهانی ما 31 شدیم و در سایت فدراسیون جهانی رنکینگی وجود ندارد. متر و معیار ستاد قونیه چه چیزی است برای ما مشخص نیست و کمیته ملی المپیک می‌گوید ایران بین 8 کشور نیست. همانطور که نمی‌دانیم چطور هندبال مردان در 8 تیم است، نمی‌دانم چرا هندبال زنان نیست.

photo_2022-06-14_14-48-03

کمیته برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی نیز روز 24 خرداد اسامی کشورهای شرکت کننده در رشته‌های تیمی را در حالی معرفی کرد که اسامی اعلام شده آن شرایطی که سرپرست کاروان بازی‌های کشورهای اسلامی می گفت نبود و همین امر حواشی بسیاری را برای کمیته ملی المپیک ایجاد کرده است.

افغانستان، الجزایر، آذربایجان، بنگلادش، کامرون، سنگال، ترکیه و ازبکستان هشت تیم حاضر در پنجمین دوره بازی های کشورهای اسلامی هستند که باید با هم به رقابت بپردازند. کشورهایی که برخی از آنها حتی در مسابقات آسیایی هم شرکت نکردند چه برسد به اینکه در جهان دارای رنکینگ باشند. در میان تیم های اعلام شده تنها تیم حاضر در رقابت های جهانی تیم ملی کامرون بود که تیم ایران هم در رقابت های جهانی نتیجه را به این تیم واگذار کرد.

جالب ترین موضوع داستان رنکینگ تیم‌ها این است که تیم ملی افغانستان و آذربایجان حتی در 13 رنکینگ اول آسیا هم حضور ندارند چه برسد به 8 تیم برتر اسلامی جهان که جای بحث دارد. حال این سوال مطرح می شود که آیا تیم ملی هندبال بانوان که به عنوان رشته تیمی توپی مسلمان برای اولین بار در مسابقات جهانی با پوشش کامل ظاهر شدند جایی در آسیا و جهان ندارند؟ به واقع معیار کمیته برگزاری مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی چیست؟ آیا می‌توان اتفاقات رخ داده و دلایل مطرح شده را صرفا بهانه کمیته ملی المپیک برای عدم اعزام تیم برشمرد؟

خبرنگار: فریبا جلیل‌ خانی

انتهای پیام