شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#یارانه نان#قاچاق

ایرادات طرح هوشمندسازی یارانه نان از زبان یک نماینده/ با این روش، آرد قاچاق شود بهتر است

کدخبر: 501961
نماینده مردم صومعه‌سرا اشکالات و ایرادات متعدد طرح هوشمندسازی توزیع نان که در چند استان کشور اجرای آزمایشی آن آغاز شده است را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با طرح هدفمندسازی توزیع نان که به تازگی در چند استان کشور آغاز شده است، گفت: این طرح توزیع نان که دولت آن را در پیش گرفته اشکالات فراوانی دارد که به عقیده من قابل قبول نیست، یعنی من به عنوان نماینده مردم درخصوص این طرح توجیه نیستم.

وی افزود: ایراد اولی که در این طرح وجود دارد این است که اکنون آرد سه نرخی شده است، فانتزی و شیرینی‌پزی، آزاد و تعاونی. خب هر زمان یک کالا یا محصولی دو نرخی و سه نرخی شد، فساد به بار آورده است، غیر از آن راه دزدی هم باز می‌شود.

دلخوش ادامه داد: نکته دوم این است که برای اداره و مدیریت این دستگاه‌هایی که به نانوایان می‌دهند، در کل کشور نزدیک به ۱۰ هزار نفر کارمند در بانک‌ها درگیر این کار می‌شوند، این عدد را در هزینه‌ها، مالیات، بیمه، امکاناتی که باید ایجاد شود، ضرب کنید و حساب کنید که چه هزینه‌ای برای اجرای این روش دارد ایجاد می‌شود. حدود ۴-۵ هزار نفر هم از بازرسی، وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت باید درگیر نظارت بر اجرای این کار شوند.

نماینده مردم صومعه‌سرا همچنین عنوان کرد: از سوی دیگر یارانه مابه‌التفاوت قیمت‌ را می‌خواهند به نانوا بدهند و مردم باید کارت  بکشند، خب از کجا معلوم است که چندتا کارت باید بکشند؟ از کجا مشخص می‌شود که مردم چقدر مصرف دارند؟ الان قیمت برنج گران شده و میزان مصرف نان دچار تغییر می‌شود این‌ها چطور قابل مدیریت است؟ یا اینکه پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، مراسمات بزرگ جشن و عزاداری می‌خواهند نان مصرف کنند این‌ خرید انبوه را چطور باید تهیه کنند؟ در مجموع به عقیده من این شیوه کارت جواب نمی‌دهد. الان یک روستایی اگر بخواهد بیاید داخل شهر نان بخرد باید آزاد بخرد، نان سنگک آزاد ۷۵۰۰ تومان.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در ادامه بیان کرد: باید یارانه نان را مستقیم به حساب مردم می‌ریختند تا مردم آن را برداشت کنند. اکنون دارند بابت هر دستگاه کارتخوان ۷ میلیون تومان از نانوا می‌گیرند، خب این‌ها اشکالات کار است. با این روشی که اکنون در پیش گرفتند، اگر آرد قاچاق شود به صرفه‌تر است.

دلخوش درخصوص بحث قاچاق آرد و جلوگیری از این موضوع، گفت: راه‌حل مشکل فعلی این است که بای جلوی قاچاق را از روش‌های دیگر بگیرند، مثلا در یک استان ما به صورت اسمی ۱۰ هزار نانوایی داریم اما به صورت رسمی نانوایی‌های فعال ۵ هزار تا هستند و بقیه کسانی هستند که فقط حواله می‌گیرند و آرد را می‌گیرند و آزاد می‌فروشند. این‌ها را باید تحقیق، شناسایی و جلوگیری کنند.

وی ابراز داشت: به نظر من این روش توزیع نان روش خوبی نیست و آنطور که مسئولان انتظار دارند هم نمی‌تواند از تخلفات جلوگیری کند.