شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتبال#فوتبال ایران#تیم فوتبال

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

ساری – ایرنا – تیم فوتبال نساجی مازندران در فصلی که با وجود خانه‌بدوشیِ مطلق، رویایی‌ترین سال فوتبالی‌اش را پشت‌سر گذاشت و نخستین جام معتبر قهرمانی فوتبال ایران را برای مازندران به ارمغان آورد، در لیگ برتر فوتبال به استناد آمارهای فوتبالی، عملکردی ضعیف‌تر از نساجیِ لیگ برتریِ سه فصل قبل داشت.

به گزارش ایرنا، فصل بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال کشور که چهارمین دوره حضور نساجی در لیگ برتر بود برای این تیم با تکرار عملکردش در فصل بیستم به پایان رسید. نساجی در فصلی که رکورد خانه‌به‌دوشی بین تیم‌های ایرانی و شاید همه تیم‌های فوتبال جهان را به نام خود ثبت کرد، نتوانست رتبه‌ای بهتر از دوازدهم کسب کند.

 البته این فصل برای نساجی‌چی‌ها با وجود خانه‌به‌دوشی و برخی تنش‌ها و حاشیه‌های پایان فصل، با توجه به قهرمانی در جام حذفی به رویایی‌ترین شکل ممکن پایان یافت. این تیم برای نخستین بار در تاریخ ۶۴ ساله‌اش توانست با حذف آرمان‌گهر، گل‌گهر، استقلال تهران، مس کرمان و شکست دادن آلومینیوم اراک در فینال، نام مازندران را به جمع استان‌های برنده یکی از دو جام معتبر فوتبال کشور سنجاق کند.

اما نساجی بر خلاف درخشش چشمگیری که در جام حذفی داشت، در لیگ برتر به دلایل مختلف که در رأس همه آن‌ها خانه‌به‌دوشی قرار گرفته بود، نتوانست عملکرد بهتری نسبت به سه فصل گذشته داشته باشد و نهایتا در پایان فصل توانست عینا عملکردی را که در فصل بیستم ثبت کرده بود ، در کارنامه چهارمین تجربه لیگ برتری‌اش ثبت کند.

فصل خانه‌به‌دوشی

نساجی امسال به دلیل آماده نبودن ورزشگاه شهید وطنی هیچ یک از مسابقاتش را در قائمشهر برگزار نکرد و کل فصل را با خانه‌به‌دوشی پشت‌سر گذاشت. این تیم طی فصل بیست‌ویکم بازی‌های خانگی‌اش را در ورزشگاه‌های مختلفی برگزار کرد. ابتدا در ورزشگاه شهدای ساری میزبان حریفان شد و پنج مسابقه خانگی را روی چمن بی‌کیفیت این ورزشگاه برگزار کرد. سپس با تصمیم مدیران تیم و موافقت سازمان لیگ، بازی خانگی هفته دوازدهم را در ورزشگاه نقش جهان اصفهان میزبانی کرد. پس از آن ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به عنوان ورزشگاه خانگی نساجی معرفی شد و چند مسابقه خانگی نساجی در این ورزشگاه مجهز برگزار شد. با صعود نساجی به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی، ورزشگاه آزادی تهران هم به جمع ورزشگاه‌های خانگی نساجی در این فصل افزوده شد.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

 در ادامه مسابقات لیگ برتر و برای برگزاری مسابقه هفته بیست‌وششم، ورزشگاه انقلاب کرج میزبان مسابقه نساجی و مس کرمان شد. آخرین ورزشگاه خانگی نساجی در این فصل از فوتبال کشور هم ورزشگاه شهید دستگردی تهران بود که هفته بیست‌وهشتم مقابل هوادار رقم خورد. قرار بود نساجی آخرین مسابقه فصل را نیز به عنوان میزبان در همین ورزشگاه مقابل تراکتور برگزار کند که با وجود انجام همه هماهنگی‌های لازم، با مخالفت سازمان لیگ اجازه برگزاری مسابقه داده نشد و با حکم کمیته انضباطی نساجی به دلیل معرفی نکردن زمین مسابقه ۳ – ۰ بازنده اعلام شد.

 در واقع خانه‌به‌دوشی در این فصل باعث شد که باشگاه نساجی علاوه بر هزینه‌های زیادی که برای رفت‌وآمد بازیکنان و اجاره ورزشگاه‌های مختلف متقبل شد ، یک مسابقه را هم بدون این‌که وارد زمین شود ببازد تا مجموعه زیان‌های نساجی از نبود یک زمین فوتبال باکیفیت در مازندران تکمیل شود.

آمار و ارقام نساجی در لیگ بیست‌ویکم

لغو شدن مسابقه پایانی نساجی در فصل بیست‌ویکم باعث شد که نساجی به جای ۳۰ بازی، ۲۹ بازی برگزار کند ، اما با توجه به اعلام شدن حکم کمیته انضباطی و بازنده اعلام کردن نساجی در مسابقه پایانی مقابل تراکتور، اعداد و ارقام عملکردی نساجی در پایان فصل بر مبنای همان ۳۰ مسابقه محاسبه می‌شود.

نساجی که فصل را با ساکت الهامی آغاز کرده بود ، با برکناری وی پس از هفته بیست‌وششم ، چهار هفته باقیمانده فصل را با سرمربیگری اسماعیل اسماعیلی به پایان رساند.

 این تیم در مجموع کارنامه‌ای مشابه کارنامه فصل بیستم لیگ برتر به جای گذاشت و با کسب ۳۳ امتیاز در رتبه دوازدهم قرار گرفت. یعنی همان نتیجه‌ای که در پایان فصل قبل کسب کرده بود. با این تفاوت که نساجی در این فصل بر خلاف فصل بیستم، وضعیت باثباتی در محدوده پایینی جدول داشت و خیال هوادارانش بابت بقا در لیگ برتر تقریبا آسوده بود.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

تفاوت عملکردی نساجیِ لیگ بیست‌ویکم با نساجیِ لیگ بیستم در تعداد برد، باخت و تساوی بود. این تیم امسال با ۶ برد، ۱۵ تساوی و ۹ شکست به کارش در لیگ برتر پایان داد. در حالی که حاصل کار نساجی در لیگ بیستم که با وحید فاضلی آغاز شده بود ، با مجید جلالی ادامه یافت و با ساکت الهامی به پایان رسید، ۹ برد، ۶ تساوی و ۱۵ شکست بود.

تساوی‌ها؛ در جمع رکودداران

نساجی در لیگ بیست‌ویکم با ۱۵ تساوی از نظر تعداد تساوی‌ها پس از آلومینیوم اراک و همراه با پیکان در رتبه دوم جدول تیم‌ها قرار گرفت. البته با توجه به این که نساجی در ۲۹ مسابقه به میدان رفت در واقع ۵۱.۷ درصد از دیدارهای انجام شده‌اش به تساوی ختم شد. در صورت برگزاری مسابقه پایانی شاید نساجی همراه با ایرالکویی‌ها رکورددار تساوی لیگ بیست‌ویکم می‌شد.

نساجی در لیگ هجدهم نیز که نخستین تجربه لیگ برتری‌اش بود ۱۵ تساوی کسب کرده بود و از رکوردداران تساوی در آن فصل بود. این تیم در لیگ نوزدهم ۱۴ تساوی و در لیگ بیستم ۶ تساوی ثبت کرده بود.

شکست‌ها؛ هتریک در عدد هشت

نساجی هفت بازی را در میدان و یک مسابقه را هم با حکم کمیته انضباطی باخت و با هشت شکست از نظر پرتعدادی شکست‌ها در رتبه نهم ایستاد.

این سومین فصلی است که نساجی با هشت شکست پشت‌سر می‌گذارد. این تیم در فصل های هجدهم و نوزدهم نیز هشت بازی را واگذار کرده بود ، اما در لیگ بیستم ۱۵ شکست در کارنامه داشت.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

بردها؛ کمتر از سه فصل قبل

تنها نماینده فوتبال شمال کشور در لیگ بیست‌ویکم طی این فصل با ۶ پیروزی ضعیف‌ترین عملکردش از نظر تعداد برد را بین چهار فصل حضور در لیگ برتر ثبت کرد و سیزدهمین تیم جدول از نظر تعداد برد شد. این تیم در حالی فصل بیست‌ویکم را با ۶ برد به پایان رساند که در لیگ هجدهم هفت برد، در لیگ نوزدهم هشت برد و در لیگ بیستم ۹ برد به دست آورده بود.

مالکیت توپ؛ بالاتر از قهرمان لیگ

نکته قابل توجه درباره نساجیِ لیگ بیست‌ویکم این است که با وجود نتیجه‌گیری تقریبا ضعیف طی این فصل، در شاخص مالکیت توپ یکی از سه تیم برتر لیگ بیست‌ویکم بود. نکته‌ای که از ابتدای فصل نیز می‌شد با توجه به بازی مالکانه و روی زمین نساجی آن را احساس کرد.

 نساجی در ۲۹ مسابقه‌ای که به میدان رفت مجموعا میانگین مالکیت ۵۱.۹ درصدی را ثبت کرد. در این شاخص طی فصل پشت‌سر گذاشته شده فقط تیم‌های پرسپولیس –نایب قهرمان- با ۵۴.۲ و سپاهان –تیم سوم لیگ- با ۵۲.۳ درصد میانگین مالکیت توپ بالاتر از نساجی قرار دارند.

اختلاف آماری سپاهان با نساجی در این شاخص فقط ۴ دهم درصد است و شاید اگر مسابقه نساجی و تراکتور برگزار می‌شد این اختلاف آماری کمتر بود و حتی نساجی می‌توانست یک پله بالاتر از سپاهان قرار بگیرد.

در واقع نساجی در شاخص مالکیت توپ و اجرای بازی مالکانه بالاتر از تیم‌های قدرتمندی مانند استقلال، فولاد و گل‌گهر قرار گرفت.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

کم‌خطر برای حریفان

بر خلاف شاخص مالکیت توپ که می‌توانست فرصت مناسبی برای برتری نساجی در مسابقات باشد، نساجی‌چی‌ها در این فصل از نظر شوت‌زنی بین تیم‌های نیمه پایینی جدول قرار گرفتند. آن‌ها در ۲۹ مسابقه‌شان مجموعا ۱۱۸ شوت به سمت دروازه حریفان زدند و با میانگین ۴.۱ شوت در هر مسابقه، تیم دهم در تعداد شوت‌ها شدند.

از این ۱۱۸ شوت نیز ۴۰ شوت در چارچوب بود. به عبارتی دیگر برای نساجی در هر مسابقه این فصل ۱.۴ شوت داخل چارچوب ثبت شد. رتبه نساجی در جدول شاخص شوت در چارچوب یازدهم است.

تعداد کرنرهای کسب شده برای نساجی هم ۴۷ مورد بود. یعنی در هر بازی به طور میانگین ۱.۶ کرنر برای نساجی به دست آمد. نساجی در این شاخص نیز رتبه دوازدهم را کسب کرد.

گل زده؛ ضعیف‌تر از نساجی‌های سه لیگ قبل

نساجی در این فصل ۲۴ گل زده داشت که این تیم را با میانگین ۰.۸ گل در هر بازی در رتبه نهم لیگ امسال از نظر گلزنی قرار داد.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

این تعداد گل زده توسط نساجی‌چی‌ها در شرایطی ثبت شد که در هر سه فصل قبلی تعداد گل‌های زده نساجی بیشتر از لیگ بیست‌ویکم بود. نساجی در فصل هجدهم ۲۸ گل، فصل نوزدهم ۳۰ گل و فصل بیستم ۲۷ گل وارد دروازه حریفان کرده بود.

نساجی در تفاضل گل با تفاضل منفی ۱۰ تیم سیزدهم جدول است که ضعیف‌ترین تفاضل گل این تیم در چهار دوره حضور لیگ‌ برتری است. تفاضل گل نساجی در لیگ هجدهم منفی یک، در لیگ نوزدهم منفی۲ و در لیگ بیستم منفی۷ بود.

عملکرد دفاعی؛ در جمع قعرنشینان

نماینده محبوب مازندران در لیگ برتر، در خط دفاعی هم عملکرد مطلوبی نداشت و با ۳۱ گل خورده در جریان مسابقات و میانگین دریافت ۱.۱ گل در هر مسابقه روی پله سیزدهم جدول عملکرد دفاعی لیگ ۱۶ تیمی قرار گرفت.

این تیم در بسته نگه داشتن دروازه طی ۲۹ مسابقه‌ای که برگزار کرد ۹ بار موفق عمل کرد که در بین ۱۶ تیم لیگ برتری عملکردی ضعیف از این نظر بود و نساجی را در رتبه چهاردهم قرار داد.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

کارت زرد و قرمز؛ در جمع خشن‌های لیگ

نساجی هرچند که تیمی آرام و محترم در فوتبال ایران است، اما از نگاه آمار و ارقام مربوط به جریان بازی، یکی از تیم‌های خشن لیگ بیست‌ویکم محسوب می‌شود. این تیم در تعداد کارت زردهای دریافت شده تیم ششم جدول است و از نظر تعداد کارت قرمزها نیز رتبه دوم جدول لیگ بیست‌ویکم را به نام خود ثبت کرد.

 در ۲۹ مسابقه فصل مجموعا ۶۱ کارت زرد توسط داوران به بازیکنان و عوامل تیم نساجی داده شد. یعنی برای این تیم در هر مسابقه ۲.۱ کارت زرد ثبت شد که آماری برابر با تیم تراکتور است تا این دو تیم پرهوادار پس از گل‌گهر، نفت آبادان، سپاهان و نفت مسجدسلیمان مشترکا روی پله پنجم تعداد کارت‌های زرد بایستند. البته با توجه به این که تراکتور در ۲۸ بازی ۶۱ کارت دریافت کرد، رتبه پنجم دریافت کارت زرد را باید به نام این تیم ثبت کرد و نساجی را در جایگاه ششم این شاخص قرار داد.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

در تعداد کارت قرمز نیز پس از پیکان که در ۳۰ مسابقه پنج کارت قرمز به نامش ثبت شد، نساجی با ۴ کارت قرمز در ۲۹ مسابقه روی پله دوم قرار دارد و شهرخودرو و نفت آبادان نیز با همین تعداد کارت قرمز از ۳۰ مسابقه هم‌رده نساجی هستند.

گلزنان نساجی در لیگ برتر

از ۲۴ گلی که نساجی در این فصل به ثمر رساند ۷ گل توسط عبدالکریم اسلامی وارد دروازه حریفان این تیم شد. اسلامی با این ۷ گل در کنار مهدی عبدی از پرسپولیس، مرتضی تبریزی و سعید صادقی از گل‌گهر سیرجان به طور مشترک در رتبه پنجم بهترین گلزنان لیگ قرار گرفت.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

دومین گلزن نساجی در این فصل ایوب کلانتری بود که ۴ گل به ثمر رساند. حسن نجفی ۳ گل برای نساجی ثبت کرد و مسعود شجاعی، امیرمهدی جان‌ملکی و حامد شیری هر کدام با ۲ گل برای نساجی فصل را به پایان رساندند. شاهین طاهرخانی، متین کریم‌زاده، سعید غلامعلی‌بیگی و رضا جعفری نیز هر کدام یک بار در این فصل لیگ برتر دروازه حریفان نساجی را باز کردند.

رتبه‌ در طول فصل

بهترین رتبه نساجی در این فصل ، ششم بود که پس از برد در هفته نخست در اختیار داشت. پس از آن نساجی نتوانست رتبه‌ای بهتر از هشتم را در اختیار بگیرد. نساجی در هفته‌های یازدهم، دوازدهم و چهاردهم روی پله هشتم جدول ایستاد.

رتبه دهم بیشتر از سایر رتبه‌ها در اختیار نساجی بود. این تیم طی ۱۴ هفته روی پله دهم قرار داشت. سه هفته نیز رتبه یازدهم را در اختیار داشت و هفت هفته روی پله دوازدهم ایستاد و فصل را با همین رتبه به پایان رساند.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

پایین‌تر از نساجی‌های سه فصل اخیر

در مجموع اگر قرار باشد نساجیِ فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را با نساجی سه فصل اخیر مقایسه کنیم، این نساجی را که قهرمان جام حذفی شد بالاتر از نساجیِ سه فصل قبل نمی‌بینیم ، زیرا به جز مالکیت توپ، در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سه فصل قبل رشدی نداشت و حتی با افت مواجه شد.

رتبه نساجی در حمله از رده هشتم در فصل هجدهم به رتبه هفتم در فصل‌های نوزدهم و بیستم صعود کرده بود، اما طی این فصل در رتبه نهم گلزنی و بهترین خط حمله قرار گرفت.

در سازمان دفاعی نیز پس از دو فصل هجدهم و نوزدهم که نساجی رتبه هشتم عملکرد دفاعی را بین تیم‌های لیگ برتری داشت، در فصل بیستم و فصل اخیر روی پله سیزدهم ایستاد.

میانگین امتیازات کسب شده نساجی نیز در هر مسابقه از ۱.۲ در لیگ هجدهم و ۱.۲۶ در لیگ نوزدهم به ۱.۱ در دو فصل بیستم و بیست‌ویکم کاهش یافت.

کارنامه نساجی در لیگ بیست‌ویکم

در رتبه‌بندی نیز همان‌طور که گفته شد نساجی رتبه دوازدهم لیگ بیستم را تکرار کرد. در حالی که در لیگ هجدهم روی پله دهم ایستاد و در پایان لیگ نوزدهم رتبه نهم را به نام خود ثبت کرد.

با این حال و با وجود همه این افول‌های آماری، نساجی رویایی‌ترین فصل تاریخش را پشت سر گذاشت و تقریبا هواداری را نمی‌توان یافت که به دلیل قهرمانی نساجی در جام حذفی، از عملکرد این تیم در فصل جاری مسابقات فوتبال کشور ناراضی باشد.

این تیم هنوز یک فرصت دیگر برای کسب جام نیز دارد تا شیرینی این فصل نه چندان خوبش در لیگ برتر را دوچندان کند. نساجی به عنوان قهرمان جام حذفی و استقلال به عنوان قهرمان لیگ برتر باید برای کسب سوپرجام و مشخص شدن قهرمان قهرمانان فوتبال ایران در فصل جاری به مصاف هم بروند. دیداری که پس از دبل قهرمانی تیم امید نساجی در لیگ برتر امیدها و قهرمانی بزرگسالان نساجی در جام حذفی می‌تواند سه‌گانه باشگاه نساجی را در این فصل رقم بزند و شادی هوادارانش را تکمیل کند تا با خاطره‌ای خوش پس از یک فصل دوری نساجی از قائمشهر، به استقبال لیگ بیست‌ودوم بروند.