شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات
نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 خرداد

مالیات بر سپرده منتفی است

کدخبر: 501880
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 خرداد 1362؛ توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره حذف ربا

با به اجرا درآمدن لایحه عملیات بانکی بدون ربا، بانک‌های کشور ضمن تضمین اصل سپرده‌های مردم، منابع پولی را در خدمت توسعه اقتصادی کشور گرفته و صاحبان سپرده‌ها را در سود عملیات خود سهیم خواهند کرد.

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین وظیفه سیستم بانکی در قبال لایحه تصویب‌شده پس از تایید شورای نگهبان این است که ظرف 4 ماه، آیین‌نامه اجرایی لایحه را تهیه کرده و به تصویب دولت برساند.

دکتر نوربخش درباره وضعیت حساب‌های پس‌انداز و مدت‌دار کنونی بانک‌ها گفت: ما و مجلس شورای اسلامی، کاملا حساسیت این مساله را در نظر داریم به همین منظور در قانون پیش‌بینی‌شده که ظرف 18 ماه از تاریخ تصویب لایحه توسط شورای نگهبان، حساب‌های مذکور به انواع پیش‌بینی‌شده در قانون جدید تبدیل شوند. بدین ترتیب پس از این مدت حساب‌های یادشده بنا به تصمیم صاحبان سپرده یا به حساب‌های مدت‌دار تبدیل می‌شود که بانک با انجام معاملات پیش‌بینی‌شده آن را به کار گرفته و سود متعلقه را به صاحب سپرده پرداخت می‌کند و  یا در صورت تمایل صاحبان سپرده، پول وی به حساب قرض‌الحسنه منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال مردم میهن ما نسبت به سپرده‌گذاری به هنگام ملی شدن بانک‌ها در این مقطع زمانی که تحول مهم‌تری در سیستم بانکی صورت گرفته و فعالیت بانک‌ها منطبق با قوانین اسلامی خواهد شد، استقبال بیشتری نموده و ضمن اطمینان کامل به بانک‌ها، سپرده‌های خود را برای هرچه بهتر چرخیدن اوضاع اقتصادی کشور در این بانک‌ها قرار دهند.

25 خرداد 1382؛ هیاتی از بانک جهانی وضعیت اقتصادی ایران را بررسی می‌کند

هیاتی از بانک جهانی که در حال حاضر در تهران به سر می‌برند‌، با هدف بررسی وضعیت اقتصادی ایران به کشور سفر کرده‌اند.

این هیات اقتصادی هفته گذشته با دعوت وزارت امور اقتصادی و دارایی به ایران سفر کرده است. این هیات از بانک جهانی تاکنون مذاکراتی با مسوولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته است.

یک مقام آگاه گفت: یکی از اهداف عمده سفر این هیات اقتصادی بررسی وضعیت اقتصادی ایران به‌منظور پرداخت وام ازسوی بانک جهانی است.

او افزود: بانک جهانی در صدد است میزان وام‌های پرداختی خود به ایران را طی سه سال آینده مشخص کند؛ لذا این مذاکرات نقش مهمی در اعطای وام ازسوی بانک جهانی به ایران دارد.

این مقام آگاه وام‌های پرداختی ازسوی بانک جهانی را با نرخ سودهای پایین‌تر از میزان جهانی آن اعلام کرد و وام‌های مذکور را در حد کنترل‌شده به نفع اقتصاد ایران دانست.

25 خرداد 1392؛ مالیات بر سپرده منتفی است

رئیس‌کل بانک مرکزی برخی زمزمه‌ها مبنی‌بر «اعمال مالیات 20 درصدی بر حساب‌های بانکی» را رد کرد و گفت: این موضوع از اساس کذب است و هیچ برنامه‌ای برای دریافت مالیات ازسوی بانک مرکزی و نظام بانکی وجود ندارد.

چندی پیش یک روزنامه فرانسوی مدعی شد که بانک مرکزی ایران قرار است مالیات 20 درصدی بر حساب‌های بانکی وضع کند و حکم دریافت مالیات از حساب سپرده‌گذاران بانک‌های ایران، با امضای رئیس بانک مرکزی ایران به سپرده‌گذاران اطمینان داده است که هیچ‌گونه مالیات از سپرده‌گذاران درخصوص حساب‌های بانکی دریافت نشود و این نوع شایعه‌ها در شرایط کنونی در راستای فضاسازی بیشتر علیه ایران است؛ درحالی‌که این اقدامات هیچ‌ نتیجه‌ای ندارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در این باره می‌گوید که به نظر می‌رسد کسانی که به این شایعات دامن می‌زنند، مقاصدی سیاسی دارند چراکه انتشار این شایعات در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نشانه برنامه‌ریزی برخی گروه‌های سیاسی اپوزیسیون برای ایجاد التهاب در بازارهای مالی ایران است تا مردم را تشویق به خارج کردن سرمایه‌های خود از بانک‌ها کنند.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز پیش از این اعلام کرده بود: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها، بحث مالیات بر ثروت پیش‌بینی شده که در آن برای مالیات بر سپرده‌ها نرخ نیم‌درصد پیشنهاد شده است.

به گفته حسینی، آنچه قبلا ازسوی سازمان امور مالیاتی پیشنهاد شده بود، در قالب طرح جامع مالیاتی بود که باید به تایید مجلس نیز برسد.

وی با رد شایعه دریافت نرخ‌های بالای مالیات بر سپرده‌های بانکی گفت: اصلا چنین ارقامی در کار نبوده و طرح جامع مالیاتی به‌دنبال شفاف‌سازی است.