شهر خبر

نایب رئیس پارلمان عراق: ائتلاف سه‌گانه فروپاشید/ ادامه کار چارچوب هماهنگی بدون اسم بدون امضا

نایب رئیس پارلمان عراق: ائتلاف سه‌گانه فروپاشید/ ادامه کار چارچوب هماهنگی بدون اسم بدون امضا

«شاخوان عبدالله»، عضو برجسته حزب دمکرات کردستان عراق و نایب رئیس دوم پارلمان، امروز بعد از انصراف نمایندگان جریان صدر از پارلمان اعلام کرد ائتلاف سه جانبه (صدر، بارزانی، الحلبوسی) عملا از هم پاشیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ نایب‌ رئیس دوم پارلمان عراق اعلام کرد که ائتلاف سه‌گانه میان جریان صدر به رهبری «سید مقتدا صدر»، ائتلاف «السیاده» به ریاست محمد الحلبوسی و «حزب دمکرات کردستان» به رهبری «مسعود بارزانی» تمام شده است و حزب دموکرات و ائتلاف السیاده در صورت تمایل به ادامه همکاری باید به سازوکار و نام مشترکی برسند.

عبدالله تصریح کرد: ما اطلاعاتی از برنامه آتی چارچوب هماهنگی نداریم ولی جریان صدر در صورت عدم حضور در مجلس نیز همچنان نقش آفرین است و عقلانیت حکم می‌کند که دولت با مشورت جریان صدر تشکیل شود زیرا این جریان، صاحب فراکسیونی است که بیشترین کرسی را در مجلس از آن خود کرد.

از سوی دیگر، برخی منابع خبری عراقی به نقل از منابع آگاه، خبر از تحرک نزدیکی برای بازگشت به روند سیاسی و انصراف از استعفای نمایندگان جریان صدر داده اند.

شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه در «حنانه»، اقامتگاه سید مقتدا صدر در نجف خبر داده است که تحرک جدیدی، صدر را در موضع بازنگری درباره خروج از روند سیاسی عراق قرار خواهد داد.

این منبع گفته است: بر اساس اطلاعات وارده، به زودی دیداری بین «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و سران ائتلاف السیاده (محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر) انجام خواهد شد که خروجی آن، توصیه ها یا تصمیمات مشخصی خواهد بود و احتمالا موضع صدر را درباره روند سیاسی تغییر خواهد داد.

در همین حال، «حسن الجبوری» یکی از سران ائتلاف السیاده گفت که موضع این ائتلاف درباره استعفای جمعی نمایندگان صدر از پارلمان بعد از نشست فراگیر چند روز آینده مشخص خواهد شد؛ اظهاری که نشان می دهد همپیمانان جریان صدر در ائتلاف سه گانه همچنان درباره بازگشت صدری ها به پارلمان و روند سیاسی خوشبین هستند.

پیشتر، ائتلاف چارچوب هماهنگی (احزاب شیعه به استثنای جریان صدر) در عراق اعلام کرد که به تصمیم فراکسیون جریان صدر برای استعفا از پارلمان احترام می گذارد و بر تلاش برای مشارکت گسترده جهت تشکیل دولت تاکید می کند.

«چارچوب هماهنگی» هیچ نامی را برای تصدی مسوولیت به بحث نگذاشته است

مسئول دفتر رسانه ای ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» تاکید کرد که فراکسیون بزرگ پارلمانی ائتلاف فراگیر «چارچوب هماهنگی» (متشکل از احزاب شیعه به استثنای جریان صدر) تاکنون هیچ نامی را برای تصدی مسئولیت ها در کشور به مناقشه نگذاشته است.

«هشام الرکابی» روز سه شنبه در توئیتی تاکید کرد که ائتلاف چارچوب هماهنگی تاکنون هیچ نامی را برای تصدی مسئولیت ها در کشور به مناقشه نگذاشته و برخی ادعاها در این خصوص فقط برای تشویش اوضاع سیاسی است.

الرکابی تاکید کرد که انسجام بالایی در مواضع وجود دارد و آنچه در برخی منابع خبری و شبکه های اجتماعی درباره وجود اختلافات در داخل ائتلاف چارچوب هماهنگی منتشر می شود، فاقد صحت و هدف از آن، فقط تیره کردن اوضاع است.

برخی کانال‌های خبری امروز مدعی شده بودند که بین نوری المالکی و «هادی العامری» رهبر ائتلاف «الفتح» در نشست اخیر ائتلاف چارچوب هماهنگی در خصوص تعامل با جریان صدر در تشکیل دولت جدید، اختلاف نظر شدید ایجاد شده است.

به دنبال انصراف نمایندگان جریان صدر از پارلمان به دلیل ناتوانی ائتلاف پارلمانی آنها با «مسعود بارزانی و محمد الحلبوسی» موسوم به «ائتلاف سه جانبه» در تشکیل دولت، ائتلاف فراگیر «چارچوب هماهنگی» هم اینک با بیش از ۸۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان، شانس اول تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر و خارج کردن کشور از بن بست سیاسی است.    

حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به علاوه بخشی از ائتلاف «العزم» سنی به رهبری «مثنی السامرائی» و فراکسیون مسیحی «بابلیون» به رهبری «ریان الکلدانی» و تعدادی از نمایندگان مستقل مهمترین متحدان این ائتلاف پارلمانی است.

انتهای پیام