شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معاون وزیر#شهرک صنعتی

جدیدترین محصولات بزرگترین کارخانه تولید کود و انواع سموم بخش کشاورزی کشور در زرندیه رونمایی شد

جدیدترین محصولات بزرگترین کارخانه تولید کود و انواع سموم بخش کشاورزی کشور در زرندیه رونمایی شد

ساوه - ایرنا - جدیدترین محصولات بزرگترین کارخانه تولید کود و انواع سموم بخش کشاورزی کشور عصر سه‌شنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، این کارخانه تولید کننده انواع کودهای ریزمغذی به صورت پودری و مایع است که در وسعت ۵۰ هزار مترمربعی و در ۲ بخش تولید سموم و کودها به بهره‌برداری رسیده است.

این کارخانه دارای ظرفیت تولید ۱۵ میلیون لیتر انواع سموم کشاورزی و ۶۵ هزار تن کود در سال است و هم اکنون حدود هفت میلیون تن انواع کود مایع و پودری، گرانول و نیز بیش از هفت میلیون لیتر انواع آفت‌کش‌ها را در سال تولید می‌کند.

محصولات دانش بنیان این شرکت شامل انواع آفت کش‌ها و کودهایی است که با دانش نوین و برای نخستین بار در ایران تولید می‌شود که بخش مهمی از نیاز کشور را به محصولاتی مانند انواع کود، آفت کش ها، ادجوانت ها و سموم را برآورده می‌کند و به اذعان مسئولان این واحد تولید، ظرفیت ارزآوری سالانه ۲۰ میلیون دلار در سال را دارد.

  برای احداث این مجموعه تولیدی افزون بر ۴۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که در مجموع زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۶۰۰ نفر را فراهم کرده است.

استاندار مرکزی در این آیین، گفت: فرهنگ استفاده از کود و سموم در شرایط کنونی کشور باید اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد که در این سطح دانش و بهره وری در حوزه کشاورزی نقش بسزایی دارد.

«فرزاد مخلص‌الائمه » با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از اهداف اساسی دولت است، گفت: کشاورزی و تامین مواد غذایی در راس امور است اما خشکسالی و مشکلات در این حوزه موجب ایجاد فاصله از هدف مطلوب شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: سند ارتقاء بهره‌وری در حوزه کشاورزی و سند تحول دولت مردمی از اولویت‌های دولت بوده که در این اسناد به حوزه کشاورزی نیز اشاره شده است که باید اقدامات میان مدت و کوتاه مدت در این حوزه مدنظر گیرد.

مخلص‌ الائمه عنوان کرد: در اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها همراهی بانک‌ها در جهش تولید نقش بسزایی دارند و باید مشکلات این حوزه با طرح‌های جبرانی نظام بانکی برطرف شود.

وی ضمن گلایه از عملکرد ضعیف برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات تصریح کرد: امروز بانک‌ها گلوی تولید را می‌فشارند و شاهد تشکیل صف طولانی تولیدکنندگان و به ویژه کشاورزان و دامداران در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات هستیم.

استاندار مرکزی افزود: در بیشتر کشورها حمایت از بخش تولید در صنعت و کشاورزی با یارانه انجام می‌شود و اعطای یارانه به بخش تولید و مصرف کننده و پرداخت یارانه‌ای زنجیره تولید تا مصرف نظیر نانوایی ها یک سیاست اقتصادی است که البته در بخش تولید یارانه کافی پرداخته نشده که نتیجه آن واردات بی رویه کالاست.

استاندار مرکزی افزود: پرداخت یارانه به واردکنندگان منجر به وجود شبکه دلالی و واسطه گری و افزایش واردات شده و سبب هدر رفت این منابع می‌شود به طوری که در سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد ارز هزینه شد اما در دولت سیزدهم هدفمندی یارانه ها و جلوگیری از این رویه اشتباه در دستور کار قرار دارد.

موسس گروه صنعتی آدینه نیز گفت: شرکت آرمان سبز آدینه مجهز به بهترین تکنیک ها و تجهیزات است که بالغ بر هزار میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.

محمدرضا شریفی با اشاره به نقاط مثبت و ضعف تحریم‌ها در حوزه کشاورزی گفت: افزایش چند برابری قیمت‌ها موجب شد تا تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه شدند و منجر به وقوع بحران در این حوزه شد.

وی با تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی برای رقابت پذیری تولیدکنندگان اظهار کرد: باید سازوکاری اتخاذ شود تا حجم بالای نقدینگی به روش درون گردشی از طریق سیستم بانک کشاورزی در داخل کشور به گردش در آید.

وی افزود: کشاورزی در ایران باید از شیوه معیشتی به شیوه اقتصادی تغییر رویه دهند و باید این بخش مورد جراحی اقتصادی قرار گیرد و باید برای هر بخش از حوزه کشاورزی کود و سموم مربوط به آن استفاده شود و دانش آن بین کشاورزان تعمیم داده شود تا محصولات رتبه‌بندی شده و در بازار عرضه شود.

شریفی با تاکید بر تسهیل در اعطای تسهیلات کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نیازمند مراقبت و حمایت است تا منجر به افزایش راندمان شده و توسعه کشاورزی را رقم بزند.

وی افزود: تثبیت سیاست‌ها و قوانین، پرهیز از بازرسی‌های بی مورد که اعتماد تولیدکنندگان را نشانه می گیرد در حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی ضروری است.