شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#واکسن

اتحادیه اروپا ۱۰۰ هزار واکسن آبله میمون می‌خرد/تشکیل کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی

اتحادیه اروپا 100 هزار واکسن آبله میمون می‌خرد/تشکیل کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی با توجه به افزایش موارد ابتلا به آبله میمون هفته آینده کمیته اضطراری تشکیل می‌دهد و اتحادیه اروپا هم برای مقابله با این مسئله بیش از ۱۰۰ هزار واکسن خریداری می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بحران شیوع آبله میمون در دنیا ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

به نوشته روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، هنگامی که شرایط یک بیماری جدی می شود، سازمان بهداشت جهانی کمیته اضطراری تشکیل می دهد. این کمیته تصمیم می گیرد که زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورد یا خیر. در مورد آبله میمون، کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی هفته آینده رایزنی خواهد کرد.

"تدروس آدهانوم گبریسوس"، رئیس سازمان بهداشت جهانی به دلیل نگرانی از افزایش تعداد موارد آبله میمون در سراسر جهان، کمیته اضطراری را برای هفته آینده تشکیل داده است. این هیئت باید تصمیم بگیرد که آیا - مانند کرونا - یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح بین المللی باید ایجاد شود. بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی کمیته اضطراری قرار است در 23 ژوئن تشکیل جلسه دهد.

اعلام وضعیت اضطراری بالاترین سطح هشداری است که سازمان بهداشت جهانی می تواند اعمال کند. چنین اعلامیه ای هیچ پیامد عملی مستقیمی ندارد، بلکه هدف آن بیدار کردن کشورهای عضو است.

تا روز سه شنبه، سازمان بهداشت جهانی بیش از 1600 مورد آبله میمون در سراسر جهان و نزدیک به 1500 مورد مشکوک از 39 کشور را گزارش کرده است. 32 مورد از این کشورها قبل از ماه مه هیچ مورد شناخته شده ای از این بیماری را نداشتند. این ویروس برای دهه ها در هفت کشور دیگر آفریقا شایع بوده است. تاکنون 72 مورد مرگ از کشورهای آفریقایی گزارش شده است. تدروس گفت که سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی مرگ احتمالی ناشی از آبله میمون در برزیل است.

اتحادیه اروپا بیش از 100 هزار واکسن آبله خریداری می کند

به نوشته یورو نیوز، کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با شرکت داروسازی «باوارین نوردیک» برای خرید بیش از 100 هزار دوز واکسن برای مقابله با شیوع بیماری آبله میمون به توافق دست یافت

بنا بر اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا این شرکت دانمارکی 109 هزار و 90 دوز واکسن به این اتحادیه تحویل خواهد داد. موارد ابتلا به بیماری آبله میمون تاکنون در 19 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین نروژ و ایسلند گزارش شده است. توافق خرید واکسن برای مقابله با این بیماری با الگوبرداری از طرح خرید دسته جمعی واکسن برای مقابله با ویروس کرونا به دست آمد.

واکسن‌های شرکت «باوارین نوردیک» تحت عنوان «ایموانکس» در اروپا به بازار عرضه شده است. مجوز تزریق این واکسن برای مقابله با آبله در بزرگسالان سال 2013 در اروپا صادر شد.

آژانس دارویی اروپا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که مذاکرات با شرکت «باواریان نوردیک» برای استفاده از واکسن «ایموانکس» علیه بیماری آبله میمون را آغاز کرده است. شیوع این بیماری در اروپا که تاکنون تنها به صورت محلی در مناطقی از آفریقا شیوع پیدا می‌کرد نگرانی‌هایی را برای مقامات بهداشتی کشورهای اروپایی پدید آورده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در اروپا توصیه می‌کند که افراد پس از آنکه در معرض ابتلا به بیماری آبله میمون قرار گرفتند به سرعت در برابر آن واکسینه شوند تا به این ترتیب از بروز علائم بیماری جلوگیری شود یا از شدت آن کاسته شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است واکسن‌های خریداری شده را در اختیار 27 کشور عضو این اتحادیه و همچنین نروژ و ایسلند قرار دهد. به گفته مقامات اروپایی از روز 18 ماه مه تاکنون حدود 900 مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در کشورهای اروپایی گزارش شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا ارزش قرارداد خرید واکسن از «باوارین نوردیک» را اعلام نکرده است.

انتهای پیام/