شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی با ارائه خدمات پرستاری در منزل/ ۵۰۰۰ پرستار با فروکش کردن کرونا بیکار شدند

کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی با ارائه خدمات پرستاری در منزل/ 5000 پرستار با فروکش کردن کرونا بیکار شدند

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی با ارائه خدمات پرستاری در منزل گفت: ۵۰۰۰ پرستار با فروکش کردن کرونا بیکار شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد میرزابیگی در اولین همایش ملی پرستاری جامعه‌نگر، اظهار داشت: اگرچه که گفته می‌شود برنامه ریزی استراتژیک دیگر معنا ندارد اما تفکر استراتژیک را نباید کنار بگذاریم. همواره و در هر زمانی فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد و نوع تعامل ما با این تهدیدها بر سرنوشت ما تاثیرگذار است. اگر به تهدیدهای موجود نگاه کنیم می‌بینیم که به تازگی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و همین الان بحث ترس از بیوتروریسم را در دنیا داریم و از سوی دیگر نیز با بیماری‌های مزمن و سالمندی روبرو هستیم. این موضوعات تهدیدهایی است که با آن مواجه هستیم و به حوزه ما در پرستاری مرتبط است.

وی افزود: در عین حال چند فرصت اساسی هم در دست داریم که یکی خود اصول قانون اساسی است و دیگری، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به ویژه در اصول دوم و هشتم آن است که بر حقوق مردم تاکید شده که باید به مردم کمک شود تا حقوق سلامت خود را مطالبه کنند. 

میرزابیگی اضافه کرد: مطالعات دقیق مجامع بین‌المللی می‌گوید تا 8 سال آینده تقاضای مردم برای دریافت خدمت از مطب‌ها به یک درصد و از بیمارستان‌ها به 12 درصد کاهش خواهد یافت. یعنی مطالبه مردم از خدمات سلامت کاهش پیدا می‌کند و حدود 36 درصد درخواست برای دریافت خدمات در منزل و مابقی که شامل 50 درصد می‌شود دریافت از جاهای مختلف مانند پلتفرم‌های مجازی خواهد بود. الان در پرستاری جامعه‌نگر این مباحث دنبال می‌شود که منازل مردم برایشان یک بیمارستان باشد که خدمت دریافت کنند. فرصتی که نباید از آن غافل شویم، حرکت در اکوسیستم دیجیتال است که به نام انقلاب صنعتی چهارم رواج پیدا می‌کند و نسل‌های مختلف در جامعه در این زمینه حرکت می‌کنند.

میرزابیگی اظهار کرد: ما پرستاران با حضور گسترده‌ای که در کنار مردم داشتیم بهترین پاسخ را در بحران کرونا به مردم ارائه دادیم. در نظرسنجی‌هایی که در حوزه امنیت انجام شد برای اولین بار امنیت در سلامت اول شد که پرستاران نقش بسیار گسترده‌ای در آن داشته‌اند و همه 250 هزار نفری که در حوزه پرستاری فعال بودند این دستاورد را ایجاد کردند. این امر یک سرمایه اجتماعی عظیم است که باید تبدیل به یک مشارکت بزرگ اجتماعی شود تا سود آن به پرستاران و مردم برسد. یکی از راهکارهای میانبر برای این امر، پرستاری جامعه‌نگر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه مردم مثل قبل از کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه نخواهند کرد، بیان کرد: باید با نگاه بین بخشی سود مادی، فرهنگی، معنوی، اجتماعی و ... به همه برسد. باید در این راستا با مردم و بیمه‌ها همکاری کنیم که در این راستا امیدواریم پیشنهادات خوبی در برنامه هفتم به تصویب برسد.

میرزابیگی با بیان این‌که باید خود ما پرستاران، فضا را برای پرستارنماها ناامن کنیم، بیان داشت: اگر به همین میزان تعرفه‌ای که برای خدمات هوم‌کر در نظر گرفته شده اکتفا و به درستی از آن استفاده کنیم می‌توانیم بر سر آن چانه‌زنی کنیم اما نباید راه سودجویی را برای کسی باز کرده و سرمایه‌ اجتماعی را خراب کنیم.

به گفته وی، کمبود نیرو فقط مشکل پرستاران نیست بلکه مردم و سیستم هم ضربه خواهند خورد و در مرحله بعد پرستار فرسوده می‌شود. عرصه سلامت تا الان یک عرصه شبه اجباری بوده است که خدمت فقط در یک جای خاص مانند بیمارستان ارائه می‌شد اما اگر در بحث مراقبت در منزل و پرستاری جامعه‌نگر بتوانیم برای بخش عمده‌ای از بیماران بسته خدمتی بنویسیم و راهکار ارائه دهیم، می‌توان عرصه جدیدی برای ارائه خدمت به وجود آورد که بیمار حق انتخاب داشته باشد که در خانه یا بیمارستان خدمت دریافت کند. قیمت بیمارستان منزل، هاسپیس و ... باید مشخص شود و مردم حق انتخاب پیدا کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: اگر درست بررسی کنیم 95 درصد مطالبات پرستاران همان مطالبات مردم است. مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه شوند، اگر همراهی مردم وجود داشته باشد مشکلات حل خواهد شد. کاهش هزینه‌ها و خدمات القایی، افزایش دسترسی به خدمات، افزایش عدالت و سواد سلامت، مشارکت تیم سلامت و افزایش انگیزه تیم سلامت، افزایش بهره‌وری بیمارستان‌ها و توسعه مراکز هوم‌کر از سودهایی است که به مردم می‌رسد. مردم باید بدانند که مراکز مراقبت در منزل بیش از 100 مورد سود برایشان دارد که در عین حال نظام سلامت به اهداف خود و پرستاران هم به مطالبات خود خواهند رسید.

وی با اشاره به این‌که در سازمان نظام پرستاری که مصادف با حوادث کرونا و تدوین برنامه هفتم شد، هرچه گفتیم اجرا شد یا در مسیر اجراست بیان کرد: اگر کاری تیمی نباشد هیچ چیز به نتیجه نمی‌رسد. الان باید تعرفه‌ها و پرستاری جامعه محور را به بهترین شکل جلو ببریم.

میرزابیگی با اشاره به این‌که حدود 5000 پرستار طرحی در ایام کرونا مشغول به خدمت بودند اما پس از دوران کرونا با تمام شدن طرح بیکار شده‌اند، اظهار داشت: باید دست به دست هم دهیم تا پرستاران طرحی را به عرصه کار بازگردانیم و مجوزهای استخدامی برای پرستاران صادر شود.

 

انتهای پیام/