شهر خبر

تفاوت در علت ایجاد آبسه با بواسیر چیست؟

تفاوت در علت ایجاد آبسه با بواسیر چیست؟

آبسه مقعد و بواسیر هر دو شرایط نسبتاً شایع مربوط به مقعد هستند. علیرغم شباهت آنها در جایی که ایجاد می شوند، این دو بیماری شباهت کمی با یکدیگر دارند.

به گزارش بهداشت نیوز ،با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا علائم شما به دلیل هموروئید می باشد یا به آبسه اشاره دارد. در این مقاله به تفاوت آبسه پری آنال و بیماری هموروئید یا بواسیر می پردازیم.

آبسه مقعدی چیست؟
آبسه مقعدی یا پری آنال شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند. اصطلاح آنورکتال به مشکلاتی اطلاق می شود که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد می شوند. آبسه مقعدی که به آن آبسه مقعد نیز می گویند، مجموعه های متورم و دردناکی از چرک هستند که در زیر پوست اطراف مقعد جمع می شوند. 

این آبسه ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شوند و باعث عفونت گسترده شوند. اگر چرک باعث ترکیدن غده مقعدی شود، عفونت می تواند به فضاهای اطراف راست روده و مقعد گسترش یابد.

علائم

اگر چه علائم شایع آبسه مقعدی؛ درد در مقعد ثابت و ضربان دار همراه با تورم باشد ولی درد ممکن است با حرکات روده، سرفه و نشستن شدیدتر شود.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یبوست
ترشح چرک از رکتوم
خستگی، تب، تعریق شبانه و لرز
قرمزی، بافت دردناک و سفت شده در ناحیه مقعد
حساس شدن پوست و بافت ناحیه آسیب داده
در نوزادان، آبسه اغلب به صورت یک توده متورم، قرمز و حساس در لبه مقعد ظاهر می شود. در نوزادان شیرخوار ممکن است از ناراحتی دمدمی مزاج و تحریک پذیر باشد. به طور معمول به جز نشانه های ذکر شده، علائم دیگری وجود ندارد.

بیماری های رایجی که می توانند با آبسه مقعدی اشتباه گرفته شوند، شامل بواسیر، فیستول و کیست مویی هستند که معمولا به دلیل داشتن ظاهر تقریبا این اشتباه پیش می آید.

آبسه مقعدی و عوارض آن + روش درمان خانگی و جراحی | hpvdarman.com

درمان آبسه مقعدی

در اغلب موارد، آبسه مقعدی باید از چرک عفونی تخلیه شود. این عمل تضمین می کند که عفونت گسترش نمی یابد. ممکن است برای درمان آبسه روش های زیادی را شنیده باشید اما قطعا بدون بازگشت ترین راه جراحی بوده یا برای کسانی که نمی خواهند زیر تیغ جراحی بروند، درمان با لیزر پیشنهاد می شود.

درناژ آبسه های پری آنال شامل یک برش کوچک در بالای آبسه است که تا حد امکان نزدیک به مقعد ایجاد می شود. پس از 24 ساعت، توسط گاز استریل پاک می شود. مراقبت های بعد از عمل شامل حمام سیتز سه بار در روز، بعد از اجابت مزاج است. مسکن ها و نرم کننده های مدفوع ممکن است برای درد و یبوست تجویز شوند.

بیماری بواسیر چیست؟
هموروئید یک سیاهرگ متورم است که در زیر پوست نزدیک مقعد قرار دارد. معمولاً علائم قابل توجهی از خود نشان نمی دهند و هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی کند. بسیاری از اوقات، توده بواسیر خود به خود از بین می رود. گاهی اوقات، بواسیر ممکن است خونریزی کند و حتی ممکن است بعد از پاک کردن، خون قرمز روشن را روی دستمال توالت مشاهده کنید. به ندرت، یک لخته خون می تواند تشکیل شود و باعث ایجاد هموروئید ترومبوز شده شود که در نتیجه همراه با درد می باشد.

نشانه ها

ممکن است برخی از نشانه های بواسیر را داشته باشید ولی به دلیل عدم آشنایی آنها را تشخیص ندهید. از این رو ما این علائم را در ادامه کامل برایتان آورده ایم:

احساس خارش شدید در مقعد
ناراحتی و درد در اطراف مقعد به خصوص هنگام اجابت مزاج
برآمدگی یا مشاهده چیزی شبیه به گوشت اضافه در اطراف مقعد
نشت مدفوع یا ترشحات از مقعد
احساس درد هنگام حرکت روده
مشاهده خون در مدفوع یا روی دستمال کاغذی پس از دفع
احساس مداوم نیاز به دستشویی به گونه ای که پس از دفع هم حس می کنید هنوز چیزی داخل شما گیر کرده

درمان بواسیر
همانطور که گفته شد، اکثر بواسیرها نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه دچار ترومبوز شوند. هموروئید ترومبوز شده با ترومبکتومی درمان می شود. این یک روش رایج است که در آن جراحان بریدگی در بواسیر ایجاد کرده و خون را تخلیه می کنند.

همانطور که می بینید، اگرچه آنها در نواحی مشابهی از بدن ظاهر می شوند، اما این دو حالت بسیار متفاوت هستند. چه از آبسه مقعدی، هموروئید رنج می برید یا مطمئن نیستید، برای درمان و تشخیص دقیق به یک متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کنید.

فرق آبسه با بواسیر چیست؟
وقتی افراد ناحیه برجسته ای را در نزدیکی مقعد پیدا می کنند، در نگاه اول به سختی می توان به طور کامل متوجه شد که آیا این یک آبسه مقعدی است یا هموروئید. ساده ترین راه برای تشخیص این تفاوت این است که آیا این توده دارای علائم است یا خیر و به نظر می رسد که توده حاوی مایع است یا خیر، که بیشتر به آبسه اشاره می کند تا هموروئید. تفاوت دیگر این دو در نحوه درمان آنها است، اغلب اوقات آبسه مقعدی باید تخلیه شود. 

در حالی که توده های بواسیری کوچک معمولاً خود به خود از بین میروند، آبسه می تواند باقی مانده و اذیت کننده باشد.

تفاوت در علت ایجاد آبسه با بواسیر چیست؟
علت ایجاد این دو بیماری از دلایل اصلی تشخیص این دو عارضه از یکدیگر می باشد. بیماری بواسیر در اکثر مواقع به دلیل التهاب سیاهرگ های نشیمنگاه ایجاد می شود که در اثر فشار زیاد ملتهب شده اند و به شکل باد کرده در آمده اند. این فشار معمولا در کسانی که کارمند یا راننده هستند که مدت زیادی در روز را می نشینند، به وجود می آید. برای جلوگیری از این عارضه می توانید از بالشتک های دوناتی زمان نشستن استفاده کنید.

تمام اینها در حالی است که آبسه مقعدی یک توده ناشی از عفونت ضربه شدید به نشیمنگاه یا پیش از فیستول است. یعنی زمانی که دچار آبسه شدید، به احتمال بسیار زیاد یک مسیر چرکی فیستول در زیر آن نهفته است که باید هر دو تخلیه شده و درمان شوند.

شباهت آبسه و هموروئید
پیشتر ذکر شد دلیلی که باعث شباهت این دوبیماری دردناک شده است، ظاهر آنها می باشد. دو بیماری آبسه و بواسیر می توانند در هر قسمتی از کانال رکتوم ایجاد شوند و در مواردی هر دو آنها علائم مشابهی مانند درد، سوزش، خروج ترشحات و در موارد نادر خونریزی دارند. بیمار برای تشخیص دقیق به متخصص جراح یا گوارش مراجعه کند. زیرا خودش قادر به تشخیص درست ممکن است نباشد.