شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قم#شهردار#پایتخت

شهردار نیامی نیجر: زمینه همکاری جامع میان ایران و نیجر وجود دارد

شهردار نیامی نیجر: زمینه همکاری جامع میان ایران و نیجر وجود دارد

قم - ایرنا - شهردار شهر نیامی پایتخت کشور آفریقایی نیجر با اشاره به ملاقات با مدیران شهری قم گفت: این ارتباط می‌تواند بسیار گسترده بوده و از تجربه‌های دو کشور و شهرها استفاده کرده و مشاوران خوبی برای هم باشیم و دین مشترک به ما کمک می‌کند تا به همکاری و برادری جامعی دست پیدا کنیم.

به گزارش عصر سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی شهرداری قم، اومرو دوگاری مومونی شهردار نیامی در دیدار با حسین اسلامی رئیس و اعضای شورای شهر قم، بر همکاری بین شهرها به‌خصوص شهر نیامی با شهر قم تاکید کرد و اظهار داشت: همکاری بین دو شهر از سال ۱۹۷۶ و از طریق حوزه‌های علمیه آغاز شده و از این تاریخ قراردادهای زیادی نوشته‌ شده است.

وی جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نیجر را مورد توجه قرارداد و افزود: ارتباط ایران و نیجر در حوزه‌های مختلف، مناسب بوده و امیدواریم این ارتباط بین شهرها نیز برقرار شده و کارهای مهمی صورت بگیرد.

شهردار شهر نیامی هدف ملاقات با مدیران شهری قم را تبیین کرد و گفت: این ارتباط می‌تواند بسیار گسترده بوده و از تجربه‌های دو کشور و شهرها استفاده کرده و مشاوران خوبی برای هم باشیم و دین مشترک به ما کمک می‌کند تا به همکاری و برادری جامعی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: کشور نیجر می‌تواند در تمام جوانب همکاری کرده و هیچ محدودیتی برای ارتباط بین شهرهای دو کشور وجود ندارد و می‌توانیم دفتر همکاری‌های مشترک را در همین جلسه بازکرده و کار را آغاز کنیم و برای آغاز آشنایی، نحوه مدیریت شهرها می‌تواند به این همکاری‌ها کمک کند.

شهردار شهر نیامی منبع درآمد شهرداری‌های کشور نیجر را غیردولتی دانست و بیان کرد: شهر نیامی پنج منطقه داشته و هر منطقه مدیر خود را دارد و زیر نظر یک مدیر واحد اداره می‌شود و دفترهای مختلف در حوزه‌های مختلف وجود داشته و مدیران از طریق مردم انتخاب می‌شود و شورای شهر قانون‌ها را وضع کرده و شهردار اجرا می‌کند.

وی شرایط مدیریت شهری در نیجر را خاطرنشان و مطرح کرد: تنها تفاوت ما در مدیریت شهری، این است که رئیس شورا همان شهردار شهر است و ۱۰ پارلمان در شورای شهر فعال بوده و در کنار رئیس‌های سنتی، مدیریت شهر را انجام می‌دهند که در مجموع ۴۵ تَن هستند.

شهردار شهر نیامی ادامه داد: مهم‌ترین مسئولیت‌های شهرداری‌ها در نیجر تامین روشنایی، نظافت و حمل‌ونقل عمومی بوده و دولت می‌تواند مسئولیت‌های بیشتری به شهرداری‌ها واگذار کند، اما مسئولیت‌های اصلی فعلا همین موارد است و بهداشت و آموزش نیز به آن اضافه‌شده است.

وی یکی از منابع درآمد شهرها را مالیات دانست و ابراز کرد: مالیات به دو بخش تقسیم‌ می‌شود، یکی از آن به شهرداری‌ها داده و یک بخش آن به دولت واگذار می‌شود و در مجموع در شهرداری نیامی ۳ هزار و ۵۰۰ نیرو خدمت می‌کند و ۱۵۰۰ مورد کارمند رسمی و باقی قراردادی هستند.

نیجر کشوری با ۲۴ میلیون جمعیت در غرب آفریقا است که ۹۰ درصد مردم آن مسلمان می‌باشند.

آمادگی قم برای ارتباط با تمام شهرهای مسلمان جهان

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: شهر قم به‌عنوان یک جهان شهر آماده همکاری و ارتباط با تمام شهرها و کشورهای مسلمان جهان است.

 حسین اسلامی با ابراز خوشحالی از ارتباط بین دو کشور و شهرها اظهار داشت: شهر قم از تمام دنیا مسلمانانی را پذیرا بوده و آن‌ها در حال تحصیل در این شهر هستند و جامعه‌المصطفی (ص) مرکز گردهمایی آن‌ها و جهان شهر مسلمانان بوده و قم علاقه‌مند ارتباط با همه شهرها و کشورهای مسلمان است.

وی آمادگی شهر قم را برای ارتباط با سایر شهرها اعلام کرد و افزود: شهر قم قابلیت همکاری و تبادل تجربه با کشور نیجر را داشته و پذیرای تجربه‌های شما هستیم.

وی بر امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو شهر تاکید و گفت: هر دو کشور مسلمان بوده و می‌توانند انتقال تجربه خوبی داشته و با توجه به مرکزیت شهر قم در جهان، فرصتی برای تمام کشورها برای ارتباط و انتقال تجربه خواهد بود و از امضا تفاهم‌نامه استقبال می‌شود تا این ارتباط ادامه‌دار باشد.

اسلامی بیان کرد: برای برقراری ارتباط مستمر و انعقاد قراردادهای فرهنگی، اجتماعی و تجاری باید علاقه‌مندی دو کشور مشخص شود./