شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#ریاست‌جمهوری

فعالیت ۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

فعالیت ۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

تهران- ایرنا- رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: ۶۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان تا کنون از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاییدیه فعالیت گرفتند که ۴ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «رضا اسدی فرد» در حاشیه دومین روز از نشست استانی دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارتخانه افزود: از سال ۱۳۹۲ سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شده و ما در این مرکز پس از ارزیابی‌ها باید تشخیص دهیم کدام شرکت دانش‌بنیان است.

 رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ظرف حدود ۹ سال اخیر ۲۲ هزار شرکت متقاضی، ارزیابی و ۶۸۰۰ شرکت را به‌عنوان دانش‌بنیان شناسایی و تایید کرده‌ایم و مدت این تاییدیه‌ها برای شرکت‌های نوع ۱ دو ساله، برای نوع ۲ سه ساله و برای نوع ۳ دو ساله است.

وی با بیان این که ۱۰۰ نوع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، گفت: پرداخت تسهیلات، بیمه تامین اجتماعی و استقرار در شرکت‌های صنعتی از جمله این حمایت‌ها هستند.

اسدی فرد درباره میزان تسهیلات پرداختی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده که حدود ۴ درصد آن مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از این تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به بانک‌های کشور صورت گرفته است.

رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری پیش‌بینی شده است.

وی  یکی از دلایل استقبال کم شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی را طولانی بودن فرآیند به نتیجه رسیدن ایده‌ها و فناوری‌های نو نسبت به سایر حوزه‌ها عنوان کرد.

اسدی فرد اظهار داشت: به نتیجه رسیدن ایده‌ها و یا فناوری‌های نو برای مثال در بخش IT ممکن است حدود ۶ ماه اما در حوزه کشاورزی ۴ تا ۵ سال به طول می‌انجامد، زیرا در این حوزه تست‌های مختلفی در دوره‌های زمانی انجام می‌شود و این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهند نتیجه کارشان را سریع ببینند.

رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کاهش بوروکراسی و افزایش تسهیلگری در حوزه کشاورزی را برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ضریب دانش در این بخش ضروری خواند.

اسدی فرد گفت: در زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی، فناورانه‌های خوبی وجود دارد و باید با تسهیلگری بتوانند شرکت ایجاد کنند و ایده‌های‌شان را تجاری سازند.

وی در مورد نقش صندوق‌های کشاورزی نیز اذعان داشت: صندوق‌های کشاورزی در راستای انتقال محصولات فناورانه می‌توانند با تامین مالی برای خرید این محصولات به کشاورزان کمک کنند.