شهر خبر

دبیر کل سازمان ملل هشدار داد؛

گسترش سرمایه گذاری در سوخت‌های فسیلی خطرناک است

 گسترش سرمایه گذاری در سوخت‌های فسیلی خطرناک است

دبیر کل سازمان ملل نسبت به توسعه سرمایه گذاری در سوخت‌های فسیلی در پی جنگ اوکراین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دبیر کل سازمان ملل در خصوص تبعات گرایش کشورها به سمت سوخت‌های فسیلی بر تغیرات اقلیم جهانی هشدار داد.

آنتونیو گوترش روز سه شنبه در سخنرانی در کنفرانس جهانی اتریش اعلام کرد که جنگ اوکراین و کمبود سوخت ناشی از آن موجب شده کشورهای غنی اقدامات خطرناکی را در خصوص بکارگیری سوخت‌های فسیلی در پیش بگیرند. دبیر کل سازمان ملل سرمایه گذاری‌های جدید در زغال سنگ، نفت و گاز را با توجه به تأثیرات آنها بر تغییر آب و هوا توهمی توصیف کرد.

دبیر کل سازمان ملل یادآور شد بحران انرژی، که با وقوع جنگ در اوکراین تشدید شده، دو برابر شدن خطرناک (استفاده از) سوخت‌های فسیلی از سوی اقتصادهای بزرگ را موجب شده است.

گوترش در ادامه تأمین مالی جدید زیرساخت‌های اکتشاف و تولید سوخت‌های فسیلی را اقدامی توهم‌آمیزدانست که تنها مشکلات جهانی آلودگی و تغییرات اقلیم را تشدید می‌کند. این مقام سازمان ملل از سرمایه گذاران خواست منابع انرژی‌های تجدیدپذیر را تأمین مالی کنند.

دانشمندان معتقدند به منظور جلوگیری از بدتر شدن تأثیرات تغیر اقلیم، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در سطح جهانی باید تا سال ۲۰۳۰ تقریباً به نصف میزان کنونی کاهش یابد و تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد به منظور تحقق اهداف جهانی تغییر اقلیم، به پروژه‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ باید پایان داده شود و تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر سه برابر شود.