شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اسکاتلند#بریتانیا

اسکاتلند دوباره ساز جدایی از بریتانیا می‌زند

اسکاتلند دوباره ساز جدایی از بریتانیا می‌زند
اسکاتلندی‌ها پیشتر در جریان همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ استقلال، به آن رای منفی دادند و ۵۵ درصد از رای‌دهندگان در آن همه‌پرسی گفتند می‌خواهند بخشی از بریتانیا باقی بمانند.

وزیر اول اسکاتلند کمپین خود در راستای برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال از بریتانیا را در حالی از امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌کند که استدلال کرده اسکاتلند از نظر اقتصادی خارج از بریتانیا وضعیت بهتری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند که رهبری حزب ملی اسکاتلند و همچنین دولت تفویضی از بریتانیا را به عنوان وزیر اول بر عهده دارد، اعلام کرد قصد دارد اولین مقاله از مجموعه مقالاتش در راستای حمایت از استقلال اسکاتلند از بریتانیا را منتشر کند.

اسکاتلندی‌ها پیشتر در جریان همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ استقلال، به آن رای منفی دادند و ۵۵ درصد از رای‌دهندگان در آن همه‌پرسی گفتند می‌خواهند بخشی از بریتانیا باقی بمانند. دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با برگزاری یک همه‌پرسی جدید از سوی اسکاتلند درباره استقلال مخالفت کرده و می‌گوید که این مساله به موجب همه‌پرسی قبلی حل شد.

همه‌پرسی ۲۰۱۴ قبل از آن انجام شد که بریتانیا بخواهد از اتحادیه اروپا خارج شده و بریگزیت را رقم بزند. این تحولات موجب شد تا نظر بسیاری درباره ادامه اتحاد با بریتانیا تغییر کند.

استورجن استدلال می‌کند که چشم‌انداز از آن زمان، مهمتر از همه به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (بریگزیت) تغییر کرده است، در حالی که این سیاست قبلا مورد مخالفت اکثریت مردم اسکاتلند قرار گرفت.

استورجن در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: اگر در سال ۲۰۱۴ همه چیز‌هایی را که اکنون درباره مسیری که بریتانیا در آن زمان اتخاذ کرد می‌دانستیم، بدون شک اسکاتلند در آن زمان رأی مثبت به استقلال می‌داد.