شهر خبر

ایران آماده انتقال نامحدود انرژی به هند است /گسترش تجارت با ساز و کار ارزی روپیه-ریال

ایران آماده انتقال نامحدود انرژی به هند است /گسترش تجارت با ساز و کار ارزی روپیه-ریال

سفیر ایران در هند با اشاره به ظرفیت‌های گسترده همکاری میان این دو کشور، پیگیری فعالیت‌های فنی مهندسی و تنظیم سازوکار بانکی را از اهداف سفر تیم اقتصادی وزارت امور خارجه به هند برشمرد.

علی چگینی سفیر ایران در هند، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی اعزامی برنا به هند در خصوص سفر تیم اقتصادی وزارت امور خارجه به هند گفت: سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، مهدی صفری، از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشت اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد؛ اما به دلیل همزمانی با سفر وزیر امور خارجه به هند، بنا بر این شد که ایشان بعد از آقای امیرعبداللهیان به هند سفر کنند تا پیگیر توافقات مابین ایران و هند باشند. 

وی ادامه داد: البته از قبل موضوعات بانکی در دستور کار این هیات قرار داشته است؛ یک سری خرده حساب های خیلی کوچکی بین بعضی از بانک های ایران و هند وجود داشته که تسویه شده است؛ سازوکار بانکی ریال – روپیه است که از قبل میان دو کشور فعال و موفق بوده است ولی به واسطه اینکه موجودی این منوط به نفت بود خیلی پر نمی‌شد.

چگینی در خصوص سازوکار بانکی میان ایران و هند خاطرنشان کرد: بانک هندی با کمک بانک‌های ایرانی تا حدودی در اقلام کشاورزی و دارویی این سامانه را ادامه دادند و می دهند و در مورد بعضی از محصولات کشاورزی هم ادامه پیدا خواهد کرد ولی همچنان این امر به اقلام غیرنفتی تعمیم پیدا نکرده است، یکی از پیشنهادات تعمیم دادن این سازوکار بین تمام اقلام غیر نفتی میان دو کشور که در واقع پایه‌ی فنی تجارت تهاتری قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به سوئیفت پرداخت‌های میان دو کشور با مشکل مواجه است اما راهکارهایی برای به حداقل رساندن این موضوعات وجود دارد و این یکی از اهداف این سفر است؛  چابهار یکی دیگر از موضوعات مهم این سفر است، بطور طبیعی از منطقه آزاد چابهار یا سازمان بنادر همراه ایشان یک نفر برای پیگیری توافقات قبلی و یا مذاکره درباره توافقات جدید یا تصحیح بعضی از امور در این سفر آقای صفری را همراهی خواهد کرد. 

ایران و هند در تبادلات کشاورزی مکمل هم هستند

سفیر ایران در هند در خصوص تبادلات کشاورزی میان ایران و هند گفت: افزایش تبادلات کشاورزی میان ایران و هند حائز اهمیت است و این دو کشور مکمل هم هستند؛ ما بصورت سنتی مشتری خوب چای و برنج هند بودیم و از آن طرف هم در دو سال اخیر در صادرات محصولات کشاورزی مانند سیب، خرما، زعفران و کیوی به هند رقم خیلی قابل توجهی را تشکیل داده و در بعضی محصولات اولین صادر کننده به هند هستیم؛ سهم بسیار بزرگی از بازار هند را ایران با تفاهم و همکاری گرفته است، کما اینکه از بازار ایران هم هند بصورت متقابل، محصولاتی مانند سیب و موز و آناناس توانستند سهمی را بگیرند که قبلا در انحصار بعضی کشورها مثل آمریکای لاتین بود.

وی در خصوص اهداف سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه های این سفر به صورت طبیعی پیگیری بعضی روابطی بوده که در اثر کرونا حتی تحریم های یک جانبه که بصورت ثانویه در بعضی از شرکت های هندی اثر می گذاشت و اینها کنار کشیده بودند یک مقدار آن روش سنتی مثل داده های کشاورزی و نهاده های کشاورزی که ما جزصادر کنندگان سنتی به هند بودیم و هند بازار بزرگی برای ما بوده و ما وارد کننده اقلام مورد نیاز بودیم. 

چگینی درباره دیگر اهداف این سفر توضیح داد:  همچنین یپگیری بعضی از همکاری‌ها برای صدور خدمات فنی مهندسی به هند در دستور کار این سفر است، قبل از تحریم‌ها پروژه‌های بسیار بزرگی را  توسط شرکت های ایرانی در مناقصات هند در زمینه‌های بنادر و  جاده سازی برنده می‌شدیم، اما به دلیل کرونا و مشکلات بانکی و بعضی مسائل ثانویه تحریم‌های ظالمانه شرکت های ما  از بازار گسترده هند دور ماندند؛ در نتیجه موضوع تبادل خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور است. 

شاهد صدای مستقل هند در جنگ روسیه و اوکراین در برابر غرب بودیم

سفیر ایران در هند خاطرنشان کرد: در روابط اقتصادی ما به هیچ عنوان یک طرفه نگاه نمی‌کنیم و من معتقدم که دو کشور ایران و هند، بازار مکمل یکدیگر دارند و تولیدات و نیازهای یکدیگر را می توانند تامین کنند؛ ضمن اینکه شاهد صدای مستقل هند در موضوع اوکراین و روسیه و بحرانی که غرب بر آن فشار می‌آورد، بودیم.

وی ادامه داد: این صدای مستقل هند ما را تشویق می‌کند که ما هم در رسائی این صدا بیفزاییم،  ما می‌توانیم فصل‌های جدید از همکاری های دوجانبه با هند و حتی با کشورهای ثالث مثل روسیه و دیگر کشورها داشته باشیم، لذا یکی از مطالب مد نظر تسهیل کردن پرداخت های بانکی و بین بانکی دو کشور است.

چگینی با بیان اینکه بسیاری از بانک‌ها مشمول تحریم اولیه و ثانویه نیستند، گفت: درقالب ال‌سی(LC) و بر پایه همان سازوکار روپیه - ریال با استفاده از ارزهای ملی دو کشور می‌توان تجارت را گسترش داد؛ حجم روابط تجاری غیر نفتی ما در زمان تحریم چند برابر شده است و این نشان می‌دهد که ما از خام فروشی فاصله گرفتیم و هند بازار خیلی خوبی برای محصولات کشاورزی است با حذف واسطه‌ها دو ملت سود بیشتری می‌توانند ببرند. 

ایران آماده انتقال انرژی بدون هیچ محدودیتی به هند است 

چگینی در خصوص شرایط فعلی خط لوله صلح گفت: علاوه بر اینکه قرار بوده است از خط لوله صلح مصرف کنندگان یا مرتبطین اصلی نگاهی هم به تحریم‌های غرب داشتند موضوع اختلاف بین کشورهای واسط هم مطرح بوده است و در تعیین این موضوع که چگونه سرمایه گذاری کنند یک بحث جدی بوده و تاکنون خیلی تحول جدی صورت نگرفته است. در صورت اعلام آمادگی هند و دیگر کشورهای مرتبط با این امر، ایران آماده است در زمینه انرژی بدون هیچ محدودیتی و یا نگاه به کشورهای ثالث کار خود را انجام دهد.

سفیر ایران در هند در ادامه اظهار داشت: هند با تامین مایحتاج نفتی خود از روسیه نوعی استقلال از سیاست غرب را اعلام کرد. وزارت نفت ما در مورد قراردادها یا محل هایی که ما قبلا در موضوعات انرژی  با هند داشتیم همچنان با روی آغوش باز برخورد کرده و می کند. لذا ما بر اساس احترام و تامین منافع متقابل حاضر به همکاری هستیم و هیچ محدودیتی نداریم. 

وی در پایان اظهار داشت: ایران یک کشوری با توانایی بالا و یک زمینه درازمدت و مشتری مطمئن برای تامین انرژی شبه قاره و بویژه هند است و هیچ تامین کننده ای به اطمینان و توانایی وفاداری ایران در زمینه انرژی برای خیلی از کشورهای دوست نمی‌توان پیدا کرد. 

انتهای پیام