شهرخبر

وزیرخارجه پاکستان: تعامل دوجانبه و دیپلماسی اقتصادی با ایران را تقویت می‌کنیم

وزیرخارجه پاکستان: تعامل دوجانبه و دیپلماسی اقتصادی با ایران را تقویت می‌کنیم

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان همزمان با سفر رسمی خود به جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عزم اسلام‌آباد برای گسترش تعاملات دوجانبه با تهران و تقویت دیپلماسی اقتصادی میان دو همسایه، گفت: برای ما تسهیل تجارت و بهره برداری از پتانسیل‌های واقعی ایران و پاکستان ارجحیت دارد.

«بلاول بوتو زرداری» سیاستمدار جوان و از نسل خاندان بوتو که پدربزرگ و مادر وی نیز نخست وزیران پیشین پاکستان و از چهره‌های محبوب سیاسی در این کشور شناخته می‌شوند، ساعاتی پیش از عزیمت به ایران طی مصاحبه ای در اسلام‌آباد گفت که مشتاقانه در انتظار انجام بازدید رسمی خود از ایران هستم و معتقدم ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه هرچه بیشتر این تعاملات و تقویت ارتباطات مردمی میان دو همسایه وجود دارد.

وی که همزمان ریاست حزب مردم پاکستان را نیز برعهده دارد، افزود: ملت‌های ایران و پاکستان دارای روابط دیرینه و تاریخی هستند، ما پیوندهای معنوی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مشترک داریم.

بلاول زرداری ادامه دارد: کشور پاکستان، حزب مردم و خانواده من، روابط دیرینه‌ای با مردم ایران دارند و من مشتاقانه منتظر بهبود و ارتقای این روابط هستم. کشور ایران همسایه ما است و همانطور که می‌دانید در اسلام همسایگان از حقوق ویژه‌ای برخوردارند، بنابراین من مشتاقانه منتظر سفرم به ایران هستم.

**دیپلماسی اقتصادی با ایران تقویت می‌شود

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: ما بر دیپلماسی اقتصادی تمرکز کرده‌ایم و همانطور که می‌دانید در گذشته همکاری‌های زیادی میان پاکستان و ایران وجود داشته و ما مشتاقانه منتظر افزایش این همکاری‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: ما خواستار پیشرفت در طرح بازارچه‌های مرزی و افزایش آن هستیم و هر دو کشور راه طولانی را برای تسهیل فعالیت تجاری به ویژه در مرزهای مشترک طی کرده‌اند، لذا نگاه رو به جلو به گفت وگوهای معنادار با مقام‌های ایرانی دارم تا بتوانیم پتانسیل‌های واقعی دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی را کشف کنیم.

**اراده جدی برای تقویت گردشگری میان ایران و پاکستان داریم

بلاول بوتو زرداری با اشاره به رفت و آمد سالانه صدها هزار نفر از پاکستان به ایران برای سفرهای زیارتی و بازدید از اماکن مقدس افزود: با وجود ارتباط نزدیک دو کشور، مرزهای مشترک، فرهنگ‌ها و تاریخ مشترک هنوز پتانسیل‌های بیشتری در هر دو طرف برای ارتقای گردشگری وجود دارد.

وی اظهار داشت: ما خواستار افزایش رفت و آمدهای گردشگری فراتر از سفرهای زیارتی هستیم و برای تقویت این حوزه اراده جدی داریم و مصمم به طرح و بررسی آن با مسوولان ایران هستیم.

زرداری با تاکید بر تشویق گردشگری اقتصادی و گسترش ارتباطات مردمی ایران و پاکستان، گفت: شیوه‌ها و وسایل حمل و نقل بین دو کشور می‌تواند توسعه پیدا کند و این راهکاری برای تشویق گردشگری در کنار سفرهای مذهبی و معنوی آشکار بین دو همسایه خواهد بود.

**اولویت کمک و یا پیگیری مسائل افغانستان با همسایگان است

وزیر امور خارجه پاکستان اوضاع افغانستان را یکی از محورهای اصلی مذاکره با مقامات ایرانی در تهران عنوان کرد و افزود: همسایگان و سایر کشورهای این منطقه تحت تاثیر مستقیم تحولات افغانستان قرار دارند.

وی افزود: وضعیت افغانستان در ذهن همه است با این حال اولویت هر نوع کمک و یا رسیدگی به این چالش با همسایگان می‌باشد.

بلاول زرداری اظهار داشت که درخصوص افغانستان نیز گفت وگوهای عمیق و معناداری در تهران خواهیم داشت.

گفتنی است، وزیر امور خارجه پاستان در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی صبح امروز (سه‌شنبه) با بدرقه «سید محمدعلی حسینی» سفیر کشورمان در پاکستان، اسلام‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

«بلاول بوتو زرداری» سیاستمدار جوان و فرزند ارشد خانم «بی نظیر بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان به عنوان رهبر حزب هم پیمان با دولت جدید این کشور هفتم اردیبهشت امسال وزیر خارجه و سکان‌دار دستگاه دیپلماسی پاکستان شد. وزیر امور خارجه کشورمان اولین مقام ارشد خارجی بود که ساعاتی پس از انتخاب وزیر جدید امور خارجه پاکستان طی تماس تلفنی با وی، از زرداری برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

311311