شهر خبر

فاطمی امین : خودرو مسئله دیروز و امروز نیست؛ صنعت خودرو روند خوبی دارد

وزیر صمت با اشاره به اینکه صنعت خودرو در وضعیت خوبی قرار ندارد اما روند خوبی داشته است، گفت: صنعت خودرو در حال حرکت است و از نمایندگان درخواست که ما را از لحاظ وضعیت موجود ارزیابی نکنند، بهتر است که به حرکت، سرعت و جهت توجه کنید، ما دچارروزمرگی دچار نشده ایم، البته می توانیم کارهای عوام فریبانه و ویترینی هم انجام بدهیم، اما این کار را انجام نمی دهیم و تا ساختارها درست نشود مشکلات ما نیز حل نخواهد شد. ما نقشه راه داریم، مشکلاتی که وجود دارد همه ما را رنج می دهد و ضروری است که با همراهی و و همدلی مجلس و دولت بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

سیدرضا فاطمی امین امروز، سه شنبه 23 خرداد 1401 در پاسخ به سوالات محمد وحیدی نماینده بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مورد ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن، اعلام کرد: این سوالات چند بعد دارد و در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که در بحث صنعت، معدن و تجارت با چه موضوعاتی مواجه هستیم. ما با ۱۴ مسئله اصلی در این بخش روبه رو هستیم.

 

وی با بیان اینکه خودرو مسئله امروز و دیروز ما نیست بلکه مربوط به ۴۰ سال گذشته است، گفت: ما برنامه ۲ ساله برای اصلاح تنظیم خودرو داریم و این برنامه مرحله بندی شده است و تا هفته گذشته تا ۱۸ خردادماه امسال نسبت به سال قبل تولید و عرضه خودرو ۳۵ درصد افزایش یافته است؛ میزان تولید خودروهای کف و ناقص در ۱۸ خرداد سال گذشته ۱۳۵ هزار اما در حال حاضر ۴۸ هزار است و همچنین تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه در روز رسیده و رئیس جمهور دستور ویژه ای را در ۱۱ اسفند در مورد خودرو دادند که ما مو به مو آن را اجرا کردیم.

وزیر صمت عدم ثبات قوانین و مقررات و متغیرهای اقتصادی، پایین بودن بهره وری، تورم بالا، پیروی قیمت های داخلی از نرخ ارز و سهم بالای قاچاق را از جمله مسائل ریشه ای اعلام کرد که سال ها بر روی هم انباشته شده اند و اضافه کرد: در طول ۴ سال مدیریت دولت دوازدهم وزارت صمت ۵ سرپرست داشته است، یعنی با مسائلی گسترده، انباشته شده و ریشه ای مواجه هستیم اما متاسفانه هیچ وقت حل نشده اند.

وزیر صمت افزود: یکی از موارد اصلاح ساختاری بحث دلار است زیرا زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد تورم هم بالا می رود و از ۳ مسیر نسبت به قیمت ارز کشور را تحت تاثیر قرار می دهیم. یکی به خاطر مواد اولیه و کالاهای وارداتی است زیرا با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه و تولید داخل افزایش می یابد و این امری بدیهی و مشخص است اما موضوعی که پنهان است و کمتر به آن توجه می شود این است که در قوانین و مقررات و سازوکارها قیمت های داخلی را به دلار متصل کردیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه پای اجرای قول ها و برنامه هایمان هستیم، تصریح کرد: قول دادیم هر ۳ ماه یکبار به مجلس گزارش دهیم و این کار را انجام دادیم.

وزیر صمت با بیان اینکه صنعت خودرو وضعیت خوبی ندارد اما روند خوبی دارد، گفت: این صنعت در حال حرکت است و از نمایندگان تقاضا داریم ما را به لحاظ وضعیت موجود ارزیابی نکنید، باید به حرکت، سرعت و جهت توجه کنید، ما به روزمرگی دچار نشدیم البته می توانیم کارهای عوام فریبانه و ویترینی انجام دهیم اما این کار را انجام نمی دهیم و تا ساختارها حل نشود مشکلات حل نخواهد شد؛ ما نقشه راهی داریم، مشکلات همه ما را رنج می دهد و باید با همراهی و و همدلی مجلس و دولت بتوانیم مشکلات را حل کنیم.