شهر خبر

فراز و نشیب دور از انتظار تیم ملی والیبال در هفته اول لیگ ملت‌ها/ برنامه فنی، مدار گم شده کادر فنی ایران

فراز و نشیب دور از انتظار تیم ملی والیبال در هفته اول لیگ ملت‌ها/ برنامه فنی، مدار گم شده کادر فنی ایران

تیم ملی والیبال ایران در هفته اول چهارمین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌ها با کادر فنی ایرانی عملکرد خوبی را از خود نشان نداد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ چهارمین دوره لیگ ملت های والیبال به میزبانی برزیل، کانادا، فیلیپین، بلغارستان، ژاپن و لهستان در حال برگزاری است. تیم ملی والیبال کشورمان برای اولین با کادر فنی ایرانی پا به رقابت های بین المللی گذاشت تا از دانش مربیان ایرانی در این رقابت ها رونمایی شود. تیم ملی والیبال کشورمان بعد از سال ها نیاز به یک پوست اندازی داشت تا بعد از رفتن نسل طلایی والیبال بازیکنان جوانی را جایگزین کند. بهروز عطایی هم که از بعد از المپیک توکیو هدایت تیم ملی را برعهده گرفته کار سختی را از این بابت پیش رو دارد.  

هفته اول لیگ ملت‌های 2022 برای ملی پوشان با پیروزی آغاز شد. این پیروزی برابر تیم ملی چین در اولین بازی خیلی برای تیم ملی امیدوار کننده نبود چرا که چینی ها حریف سنتی ما هستند و سطح والیبال این کشور با ما بسیار متفاوت است. در واقع پیروزی برابر این تیم برای ملی پوشان پیش بینی شده بود. حمایت های همه جانبه از تیم ملی و کادر فنی تیم ملی از قبل از رقابت های لیگ ملت ها از سوی فدراسیون و رسانه به شکل بی سابقه ای صورت گرفت تا تیم ملی والیبال در این بازی ها بتوانند نتایج بسیار خوبی را بگیرند.

802

روند عملکرد شاگردان عطایی در هفته اول خیلی جالب نبود و با فراز و نشیب های فراوان همراه بود. سهم تیم ملی والیبال در هفته اول 2 پیروزی و 2 شکست بود اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که تیم ملی برابر تیم های نه چندان بزرگ و قدرتمند نتایج را واگذار کرده است. همین امر نگرانی های زیادی را برای اهالی والیبال ایجاد کرده چرا که در هفته های دوم و سوم ملی پوشان باید به مصاف تیم های اروپایی بروند.

در واقع هفته های دوم و سوم از لحاظ رویارویی با تیم های مطرح اروپایی برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد. صرفا گرفتن نتیجه در این رقابت ها برای ملی پوشان مهم نیست ولی هواداران انتظار دارند بازیکنان تیم ملی والیبال در شان نام ایران بازی کنند چرا که با توجه به قوانین جدید فدراسیون جهانی ملی پوشان به ازای هر شکست امتیاز زیادی را از دست می دهند و در صورت بالا بودن تعداد باخت در این دوره از رقابت های لیگ ملت های والیبال جایگاه ایران به پایین ترین نقطه تاریخ خود خواهد رسید. 

سرمربی تیم ملی والیبال با توجه به عملکرد بازیکنان در هفته اول این رقابت ها پس از بازی برابر ژاپن در مصاحبه خود اعلام کرد که 3 تغییر در بازیکنان برای هفته دوم خواهیم داشت تا بتوانیم وضعیت را برای تیم ملی تغییر دهیم اما به نظر می رسد نداشتن برنامه ریزی برای هر دیدار از سوی کادر فنی چیز دیگری را می گوید. اگر بخواهیم تیم ملی را تنها با یک تیم مقایسه تیم ملی لهستان خواهد بود که در هفته اول این رقابت ها می توان گفت با تیم سوم خود حضور پیدا کرد و در غیاب اسطوره های خود مانند کوبیاک و بارتوش کورک فرصت را در اختیار جوانان گذاشت تا خودی نشان دهند.

801

در کنار این جوان گرایی تیم ملی لهستان در بازی هایی که برابر حریفان خود انجام داد نشان داد برنامه ریزی کادر فنی در هر بازی خیلی مهم تر از بودن بازیکنان بزرگ است. لهستان در هفته اول لیگ ملت ها تنها به ایتالیا دجورجی باخته است و در حال حاضر با 3 پیروزی و یک شکست و کسب 9 امتیاز در رده بندی مسابقات در جایگاه چهارم قرار دارد. تیم ملی چین هم در هفته اول 3 شکست را تجربه کرد اما در آخرین دیدار خود برابر برزیل به برتری رسید تا در رده بندی جهانی از جایگاه 23 به جایگاه 17 صعود کند. این اتفاق می تواند برای چینی ها روحیه بخش باشد و در هفته های دوم و سوم عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند.
 
تیم ملی والیبال ایران در پایان هفته اول لیگ ملت‌ها با توجه به شکست برابر هلند و ژاپن از رتبه دهم به رتبه یازدهم رنکینگ جهانی سقوط کرد. با تغییر نسل در والیبال کشورمان انتظار می رفت که شرایط برای تیم ملی سخت شود اما عملکرد بازیکنان در زمین مسابقات نشان داد که کادر فنی هم برای دیدار های بزرگ و حساس برنامه ندارد. برنامه ریزی فدراسیون جهانی برای رقابت های لیگ ملت ها هرچند جالب به نظر نمی رسد، اما این شرایط برای همه تیم ها یکسان است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کادر فنی تیم ملی چه برنامه ریزی برای هفته دوم لیگ ملت ها خواهند داشت.

803

تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم لیگ ملت ها دیدارهای سختی مقابل بلغارستان، آمریکا، برزیل و کانادا خواهد داشت.

خبرنگار: محمدرضا رمضانپور

انتهای پیام