شهر خبر

مقام آمریکایی: کاخ سفید همچنان در حال برنامه‌ریزی سفر بایدن به عربستان است

مقام آمریکایی: کاخ سفید همچنان در حال برنامه‌ریزی سفر بایدن به عربستان است

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تاس گفت کاخ سفید همچنان در حال برنامه‌ریزی برای سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تارنمای اکسیوس روز یکشنبه با اشاره به منابعی در اسرائیل و آمریکا گزارش داده بود انتظار می‌رود بایدن در اواسط ماه جولای پیش از سفر به عربستان، از اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.

به گفته این تارنما، سفر بایدن به عربستان سعودی برای ۱۵ جولای برنامه‌ریزی شده اما منابعی که با اکسیوس گفت‌وگو کرده بودند هشدار دادند این تاریخ ممکن است تغییر کند.

این سخنگو که نامی از او برده نشده است، افزود: ما همچنان به برنامه‌ریزی برای سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی ادامه می‌دهیم. ما جزئیات بیشتری برای تائید سفر نداریم، اما به محض تائید این سفر،  آن را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: این سفر در چارچوب یک دستور کار مهم با عربستان سعودی، اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود. این دستور کار بر تامین منافع مردم آمریکا و همچنین پایان دادن به جنگ‌ها و به‌کارگیری دیپلماسی برای ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه متمرکز است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرده بود هنوز در مورد سفر احتمالی به عربستان سعودی تصمیمی نگرفته است اما هر گونه سفر احتمالی به ریاض به انرژی مربوط نمی‌شود.

جو بایدن در پاسخ به این سوال که چه چیزی مانع تصمیم وی برای این سفر شده و آیا این تصمیم در انتظار تعهدات سعودی‌ها یا گفت‌وگو بر سر مذاکرات صلح است، گفت: تعهدات سعودی‌ها به هیچ وجه به انرژی مربوط نمی‌شود و این سفر مربوط به یک نشست بزرگتر است که در عربستان سعودی برگزار می‌شود و دلیل سفر من به آنجا نیز همین است.

به نوشته هیل، نشست بزرگتری که بایدن به آن اشاره کرد، احتمالاً نشست شورای همکاری خلیج فارس است که انتظار می‌رود اواخر این ماه در ریاض برگزار شود و احتمالاً با سفر مورد انتظار بایدن به سرزمین‌های اشغالی همراه باشد.

در هفته‌های اخیر گزارش شده است رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به عربستان سفر کند و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور برای تثبیت بازارهای جهانی نفت در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گاز و نفت دیدار کند.

بر اساس این گزارش، سفر به عربستان و ملاقات با محمد بن سلمان بحث‌برانگیز خواهد بود، زیرا قانون‌گذاران آمریکا نسبت به سابقه بد حقوق بشری ولیعهد سعودی احتمالاً مخالفت خود را ابراز می‌کنند.

انتهای پیام