شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیروت

میانجی‌گر ترسیم مرز دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی وارد بیروت شد

میانجی‌گر ترسیم مرز دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی وارد بیروت شد

میانجیگر آمریکایی مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی، درباره ترسیم مرز دریایی میان دو طرف، وارد بیروت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، «آموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکایی مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی، درباره ترسیم مرز دریایی میان دو طرف، وارد بیروت شد.

پیش از این وزارت خارجه آمریکا در مورد حصول توافق میان تل آویو و بیروت در باره ترسیم مرزهای دریایی مشترک ابراز امیدواری و اعلام کرده بود: واشنگتن از روحیه مشورتی طرفین برای رسیدن به یک تصمیم نهایی استقبال می‌کند.

همچنین میشل عون رئیس جمهور لبنان در این مورد گفت است: بیروت موضع یکپارچه خود را به اطلاع آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی ترسیم مرز دریایی، خواهد رساند.

وی تاکید کرد: طرف لبنانی خط هوف («فردریک هوف»، دیپلمات کهنه کار و افسر سابق ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده آمریکا و رئیس هیئت میانجی‌گری آمریکا در پرونده مرزبندی لبنان و رژیم صهیونیستی تعیین شد. این طرف آمریکایی با ادعای میانجیگیری خطی را ترسیم کرد که به موجب آن لبنان از ۸۶۰ کیلومتر مساحت دریایی خود محروم می‌شد؛ خطی که به «خط هوف» معروف گشت)، را مورد مخالفت قرار داده است. حقوق نفت و گازی لبنان قابل چشم پوشی نیست.

گفتنی است، میدان کاریش یک میدان نفت و گاز دریایی است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری از سواحل فلسطین اشغالی قرار دارد و بر اساس برآوردهای ۱.۳ تریلیون فوت مکعتب ذخایر دارد. برآوردهای اولیه شرکت آمریکایی نوبل انرژی ذخایر آن را ۱.۸ تریلیون فوت مکعب تخمین زده است.

مساحت این میدان حدود ۱۵۰ کیلومترمربع است. نزدیکترین نقطه آن در مسافت حدود ۴ کیلومتری از مرز منطقه لبنانی که بلوک شماره ۸ قرار دارد و در ۶ کیلومتری از بلوک شماره ۹ واقع شده است.