شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تهران#مجلس#میلیارد دلار#ارز ترجیحی

تشکل‌ها حلقه واسط بین دولت و تولیدکننده هستند

تشکل‌ها حلقه واسط بین دولت و تولیدکننده هستند

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تشکل‌ها را حلقه واسط بین دولت و تولید دانست و گفت: اگر می‌خواستیم تخصیص ارز ترجیحی را همچنان ادامه دهیم، ۸ میلیارد دلار کافی نبود و با توجه به افزایش جهانی قیمت‌ها بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای امسال نیاز بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا نظری» روز دوشنبه در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی کشور در گام دوم انقلاب که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سالن خوشه  وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: تشکل‌های کشاورزی می‌توانند در تولید کشت قراردادی، تحقیقات، آموزش و ترویج، اجرای کشاورزی مدرن، قیمت‌گذاری، صادرات و فروش محصولات اثرگذار باشند، زیرا دولت به طور قطع نمی‌تواند در همه امور تصدی‌گری داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت بیشتر باید نقش سیاست‌گذاری، نظارتی و حمایتی داشته باشد، افزود: هر تصمیمی که در حوزه تامین آب و زمین بخش کشاورزی در کمیسیون‌ها و صحن مجلس اتخاذ می‌شود، اگر بدون جلب نظر تشکل‌های بخش مربوطه باشد به طور قطع تصمیم ناقصی خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هروقت از ظرفیت‌های مردمی استفاده کردیم توانستیم کار را با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری پیش ببریم، ادامه داد: تا قبل از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها برای ۶ قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شد، یعنی دولت از طریق منابع ارزی خودش این ارز را تامین می‌کرد.

نظری گفت: دولت باید بیش از ۱۶ میلیارد دلار درآمد ارزی می‌داشت تا بتواند ارز گندم، جو، ذرت، سویا و دارو را تامین کند، اگر این ارز حاصل نمی‌شد، ذخایر راهبُردی کشور به مرز تهدید و خطر می‌رسید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها قرار بر این شد که تمام کسانی که در بخش خصوصی صادرات انجام می‌دهند و پیمان‌سپاری ارزی هم دارند، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بارگذاری کنند و هرکسی که می‌خواهد محصولی برای کشوری خریداری و وارد کند از همان ارز نیمایی استفاده کند، یعنی دولت فروش نفت داشته باشد یا نداشته باشد یا درآمد ارزی حاصل شود یا نشود، اهمیتی در این بخش نداشته باشد.

به گفته وی، دولت هم از طریق حمایت ریالی از منابع درآمدی داخلی می‌تواند از سفره مردم حمایت کند. در بودجه سال  ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار برای تامین ارز موردنیاز این ۶ قلم کالا در نظر گرفته شده بود و تا دوم شهریورماه سال گذشته که دولت سیزدهم مستقر شد، این ارز تمام شد و از شهریورماه ۱۴۰۰ ارزی برای واردات این محصولات وجود نداشت اما با دستور ویژه مقام معظم رهبری و با استفاده از اختیارات سال گذشته را به پایان رساندیم.

نظری افزود: اگر می‌خواستیم با روش دولتی همچنان ادامه دهیم دیگر به هشت میلیارد دلار نیاز نداشتیم، زیرا با افزایش قیمت‌ها و به طور کل هزینه‌ها به بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای سال ۱۴۰۱ نیاز بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها با وجود اینکه تاکید کردیم برای اجرای صحیح برنامه حتماً نظر تشکل‌ها گرفته شود، اما عده‌ای به آن توجه نکردند، گفت: هر تصمیمی که در وزارتخانه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و نیرو در حوزه تامین آب اتخاذ شود، اگر بدون جلب نظر تشکل‌های بخش مربوطه باشد به طور قطع تصمیم ناقصی خواهد بود و باید برای اصلاح آن تصمیم جدیدی گرفت.

به گزارش ایرنا، همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی کشور در گام دوم انقلاب که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیران و معاونان این وزارتخانه و نمایندگان تشکل‌ها، اتحادیه و تعاونی‌های مختلف برگزار شد و در پایان از تعدادی از تشکل‌ها تقدیر به عمل آمد.