شهر خبر

آمریکا برای تشدید دیپلماسی جهت احیای توافق هسته‌ای تحت فشار است

آمریکا برای تشدید دیپلماسی جهت احیای توافق هسته‌ای تحت فشار است

کارشناسان کنترل تسلیحاتی قویا از جوزف بایدن رئیس جمهوری آمریکا می خواهند تلاش ها برای شکست بن بست مذاکرات به منظور از سرگیری پایبندی به توافق هسته ای را مضاعف کند.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نمونه هشدار داده است که تلاش ها برای احیای برجام ظرف سه تا چهار هفته متحمل ضربه مرگباری خواهد شد.

این نشریه در ادامه آورد: ایران به تلافی قطعنامه شورای حکام آژانس که از تهران می خواهد با آژانس در زمینه بررسی از مواد هسته ای اعلام نشده اش از برنامه هسته ای قبل از سال ۲۰۰۳ همکاری کند، ۲۷ دوربین نظارتی در تاسیسات هسته ای مهم را از کار انداخت.

گروسی گفت که در صورت خاموش ماندن دوربین بیش از سه تا چهار هفته، ممکن است آژانس با خطر از دست دادن تداوم دانش افروزی خود در مورد فعالیت های هسته ای ایران که برای احیای برجام ضروری است، روبه رو شود.

در همین حال، داریل کیمبال مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات گفت: بایدن از بازگرداندن پایبندی متقابل به برجام به عنوان بهترین راه برای عقب انداختن پتانسیل ایران در تولید مواد هسته ای با درجه ساخت بمب و حفظ نظارت دقیق تر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای حساس ایران حمایت می کند.

وی افزود: در پی تحولات جدید و نگران کننده، کاخ سفید باید اقدام فوری انجام دهد.

کلسی داونپورت مدیر سیاست عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات نیز گفت: توافقی برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام روی میز است و باید به سرعت اجرا شود، اگر آمریکا و ایران از مواضع تند خود در مورد موضوعی غیرهسته ای که مانع از توافق شده است، صرف نظر کنند اینکه آیا باید عنوان سازمان تروریسی خارجی آمریکا را از روی سپاه بردارند و این کار تحت چه شرایطی باید انجام شود.

کیمبال نیز گفت دولت بایدن به این استدلال ادامه می دهد که بر عهده ایران است که این توافق را بپذیرد یا بر سر نامگذاری سپاه مذاکره کند. اما این شکست رهبری کاخ سفید است که اعلام نکند که تلاش های دیپلماتیک را برای شکست بن بست در مورد این موضوع فورا تشدید می کند.

داونپورت نیز هشدار داد: اگر بایدن نتواند مذاکرات با ایران برای احیای برجام را سرانجام رساند، راهبرد شکست خورده دولت ترامپ را تداوم می بخشد و به ایران امکان می دهد برنامه هسته ای اش را توسعه دهد و از تعهدات پادمانی اش با آژانس سرپیچی کند.

وی افزود: بایدن با این خطر مواجه است که نام خود را در تاریخ به عنوان رئیس جمهوری که به ایران اجازه داد به آستانه بمب هسته ای برسد، ثبت کند.

منبع: ایرنا