شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#فرماندار

آب قم کاملا سالم و بهداشتی است

 آب قم کاملا سالم و بهداشتی است

قم - ایرنا - فرماندار قم با تاکید بر این‌که آب قم کاملا سالم و بهداشتی است، گفت: در طول سالیان گذشته زحمات بسیار زیادی کشیده شده تا آب از فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتر به شهر قم برسد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت آب‌و فاضلاب استان قم، فرماندار قم در حاشیه بازدید جمعی از مدیران استان از سد کوچری و طرح‌های بزرگ انتقال آب به قم با اشاره به فرآیند پیچیده تصفیه آب و مراحل مختلفی که آب در تصفیه‌خانه طی می‌کند، بیان داشت: مردم عزیز این اطمینان خاطر را داشته باشند آبی که به شهر منتقل می‌شود و به دست آن‌ها می‌رسد از نظر سلامتی و بهداشت از استانداردهای بسیار خوبی برخوردار است.

عباس ذاکریان کاهش بارندگی‌ها در دوره آبی گذشته را مورد تأکید قرار داد و گفت: بر همین اساس آب انتقالی از سد کوچری کفاف نیاز آبی قم را نمی‌دهد بنابراین مابقی آب مورد نیاز شهر از سد ۱۵ خرداد و چاه‌های داخل شهر تأمین می‌شود که از نظر طعم از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. 

فرماندار قم درعین‌حال تأکید کرد: با وجود کاهش کیفیت از نظر طعم، آبی که در شبکه آبرسانی شهر وجود دارد از لحاظ مباحث بهداشتی و سلامتی در حد بسیار قابلی قبولی قرار دارد.

وی در ادامه خواستار تولید مستندی از فرایند تولید، تصفیه و انتقال آب به قم شد و گفت: اگر مردم در جریان مرارت‌ها و سختی‌های تأمین آبی که از صدها کیلومتر دورتر به دستشان می‌رسد بشوند به طور حتم در استفاده از آن دقت لازم را خواهند داشت.

وی همچنین از مردم خواست با صرفه‌جویی و استفاده درست از آب، یاریگر کسانی باشند که در عرصه تأمین و توزیع آب به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

 آب قم کاملا سالم و بهداشتی است

ورودی به سد کوچری ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها، استان را در وضعیت تنش آبی قرار داده است، گفت: ورودی سدکوچری ۵۰ درصدی کاهش داشته و ما را با محدودیت آبی مواجه کرده‌است.

حسن بختیاری با اشاره به اینکه کاهش سهم قم از سدکوچری و رشد مصرف به دلیل افزایش دمای هوا، سبب تأمین بخشی از آب شهر از منابع زیرزمینی شده‌است، بیان داشت: همین امر باعث افزایش شوری آب در شهر شده‌است؛ هر چه قدر صرفه‌جویی در مصرف آب بیشتر شود به همان میزان برداشت از چاه‌ها کمتر می‌شود و به تبع آن کیفیت آب نیز افزایش خواهد یافت.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم با اشاره به قرارگیری استان قم در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک تأکید کرد: مصرف آب باید در کاربری های مختلف با احتیاط باشد.

سیدرضا موسوی مشکینی با اشاره به فاصله طولانی انتقال آب به قم، گفت: بر همین اساس تأمین آب برای استان قم بسیار گران تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری همه مردم و صرفه‌جویی‌های لازم، بتوانیم فصل گرم سال را بدون مشکلی در زمینه تأمین آب سپری کنیم./