شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#عراق#بغداد#وزیر خارجه

وزیر خارجه عراق اعلام کرد؛

جدیدترین موضع گیری بغداد درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق

جدیدترین موضع گیری بغداد درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق

وزیر خارجه عراق در گفتگویی به موضع گیری درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور و برخی موضوعات دیگر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در گفتگو با الغد، درباره حملات ترکیه به خاک عراق تأکید کرد: هیچ توافقی میان بغداد و آنکارا وجود ندارد که به ارتش ترکیه اجازه انجام عملیات نظامی در خاک عراق بدهد و آنچه در سال ۱۹۸۴ میان دو کشور امضا شده فقط برای یک سال اعتبار داشته است. طبق آن توافق نیروهای ترکیه حق ورود به اراضی عراق در عمق ۵ کیلومتری را داشتند آنهم به شرط اینکه دولت عراق چراغ سبز به آنها بدهد و ظرف ۷۲ ساعت خارج شوند.

وزیر خارجه عراق گفت: ترکها به قانون بین المللی و منشور سازمان ملل درباره حق دفاع از خود استناد می کنند اما در این صورت هم باید به شورای امنیت مراجعه شود.

وی افزود که تحرک نظامی ترکیه در خاک عراق بدون موافقت بغداد غیر قابل قبول است.

وزیر خارجه عراق همچنین درباره تحرکات دیپلماتیک عراق اعلام کرد: ثبات در منطقه مهم است. نیاز به امنیت جمعی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عراق برای اولین بار در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرده است؛ روابط بغداد با این کشورها با خوب توصیف کرد و از نقشی که عراق میان این کشورها و ایران دارد، هم سخن گفت.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه دیپلماسی عراق موفق بوده است درباره نشست های میان ایران و عربستان هم تاکید کرد که این نشست ها با ابتکار عراق رخ داده است و دور پنجم آن تمام شده است و طی نشست اخیر ایده برگزاری نشست از محرمانه به علنی مطرح شده است و اینکه نشست در سطح وزیران خارجه باشد.

فواد حسین از پیشرفت ملموس در روابط ایران و عربستان خبر داد.

درباره امکان نامزدی برای ریاست جمهوری عراق هم گفت: من نامزد ریاست جمهوری بودم و هم اکنون رایزنی میان احزاب کُرد در زمینه انتخاب رئیس جمهور در جریان است. دو حزب نامزد خود را دارند. این به توافق میان دو حزب کُرد مربوط می شود. موضوع تشکیل دولت عراق هم با پیچیدگی زیادی همراه است.