شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نتایج

نگاهی به ناکامی سابریست‌های ایران در قاره کهن؛ شمشیری که دیگر بُران نیست

نگاهی به ناکامی سابریست‌های ایران در قاره کهن؛ شمشیری که دیگر بُران نیست

تهران- ایرنا- نتایج شمشیربازان ایران در یکسال گذشته نشان از اُفت این رشته دارد و سابریست‌های ایرانی در حال از دست دادن جایگاه خود در رنکینگ جهانی هستند.

به گزارش ایرنا، تیم شمشیربازی اسلحه سابر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با شکست برابر ژاپن از رسیدن به فینال مسابقات بازماند تا به مدال برنز این دوره از بازی‌ها بسنده کند. این ناکامی در حالی است که در بخش انفرادی نیز سابریست‌های ایران نتوانستند عنوان چشمگیری را کسب کنند و با کارنامه‌ای «پُر از خالی» به کار خود پایان دادند. این در حالی است که «فض‌الله باقرزاده» رییس فدراسیون تا پیش از این، وعده مدال نقره تیمی و مدال انفرادی را داده بود. البته وعده‌های نفر اول فدراسیون تنها به قاره کهن ختم نخواهد شد بلکه وی پیش از المپیک توکیو نیز مدعی بود که شمشیربازی به پنجمین رشته مدال‌آور ایران در ادوار المپیک تبدیل می‌شود.

برای بررسی روند ناکامی تیم ملی شمشیربازی در اسلحه سابر لازم است نگاهی به روند تیم ایران داشته باشیم.

 استارت با موفقیت‌های عابدینی

روند رو به رشد شمشیربازی ایران در اسلحه سابر از سال ۲۰۱۲ شروع شد جایی که عابدینی موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن شد اما موفقیتی در آن دوره از بازی‌ها کسب نکرد. البته وی در سال ۲۰۱۶ و در المپیک ریو به ستاره ایران تبدیل و در جمع چهار نفر برتر قرار گرفت.

عنوان چهارم عابدینی در المپیک و مدال برنز جهانی وی زمینه بازی رسانه‌ای باقرزاده و برخی دیگر از متحدان او شد. روند رو به رشد شمشیربازی ایران ادامه داشت و تیم ملی این رشته با کسب عنوان بهترین تیم‌ آسیایی جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کرد. حضور در توکیو هر چند می‌توانست آغازی بر بلندپروازی سابر باشد اما شکست‌های ایران در بخش تیمی و انفرادی موجب شد تا تیمی که با هیاهوی رئیس فدراسیون و سرمربی تیم بسته شده بود، دست خالی به ایران بازگردد.

توسعه‌ای که متوازن نبود

رشد سابر و توجه بیش از حد رییس فدراسیون به این تیم موجب اعتراض کادر فنی و مسوولان دیگر رشته‌های شمشیربازی شد و حتی علی یعقوبیان در اعتراض به این کار از سمت خود استعفا کرد. وی سرمربی تیم اپه مردان بود. باقرزاده بعد از این استعفا در نشست خبری اعلام کرد: نگاه یکسویه به سابر را قبول ندارم و ما به هر سه رشته نگاه ویژه داریم و کسانی که نگاه خاص به سابر را رسانه‌ای کردند به دنبال فرافکنی باخت خود هستند.

ادعای نگاه یکسان به سه رشته شمشیربازی در حالی عنوان شد که در بررسی تمام کارشناسان نگاه یک‌سویه فدراسیون به شمشیربازی اسلحه سابر تایید شد و حتی فدراسیون در مسابقات قهرمانی آسیا که از روز جمعه در کره جنوبی آغاز شده از اعزام ۲ رشته دیگر امتناع و تنها تیم سابر را به کره جنوبی فرستاد.

ذبح رویا با شمشیر ژیلاگی

تابستان گرم ۱۴۰۰ در پیش بود و رییس فدراسیون هر روز یک وعده برای موفقیت سابر در توکیو می‌داد حتی وی گام را از موفقیت فراتر گذاشت و اعلام کرد ایران هم در بخش تیمی و هم در بخش انفرادی می‌تواند مدعی باشد. تمام تبلیغات رییس فدراسیون شمشیربازی و سرمربی تیم زمان رنگ باخت که ایران در بازی نخست برابر تیم شمشیربازی ایتالیا با وجود نمایش درخشان علی پاکدامن بازی را واگذار کرد. تیم ایران بعد از باخت به ایتالیا در برابر تیم آمریکا به برتری رسید اما شکست سنگینی را برابر مصر متحمل شد تا به عنوان ششمی در بین ۹ تیم برسد.

نمایش ضعیف ایران در بخش تیمی موجب شد تا سابریست‌ها در بخش انفرادی نیز نتوانند نتیجه مثبتی را به ثبت برسانند. مجتبی عابدینی ستاره ریو، نتوانست در توکیو انتظارات را برآورده کند؛ علی پاکدامن ستاره شد اما این ۲ سابریست در نهایت به آرون ژیلاگی مجار باختند تا رویای مدال در المپیک در آوردگاه توکیو ذبح شود. با بازگشت تیم از توکیو پیمان فخری سرمربی تیم استعفا داد و تیم ایران که مدعی در سطح جهان و المپیک بود در نهایت وارد بحران شد؛ بحرانی که نام سابریست های ایرانی را با ناکامی در مسابقات بین‌المللی گره زد.

زنگ خطر آسیایی

هر چند که کسب مدال انفرادی و جایگاه تیمی در سطح جهان کار راحتی نیست اما مسابقات قاره کهن برای ایران می‌توانست بازگشت به روزهای شکوهمند پیش از المپیک توکیو باشد روزهایی که بزرگان آسیایی و جهانی از ایران به عنوان یک حریف نامدار حساب می‌بردند.

تیم سابر به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد، باقرزاده که در چند سال گذشته به مثبت اندیشی و وعده و وعیدهای رنگارنگ شهرت پیدا کرده بود این بار نیز ترک عادت نکرد و بدون توجه به شرایط تیمی و آمادگی نفرات اعلام کرد هم در بخش انفرادی و هم تیمی می‌توانیم مدعی مدال باشیم. کارشناسان نیز وعده باقرزاده را تایید کردند زیرا شمشیربازی ایران در چند سال یکی از مدعیان اصلی کسب مدال در قاره کهن به شمار می‌رفت و تنها کره جنوبی بالاتر از این تیم قرار می‌گرفت.

وعده باقرزاده برای کسب مدال انفرادی و تیمی قهرمانی آسیا به مانند آوردگاه توکیو پوچ بود زیرا سابر ایران که می‌توانست مدعی طلای تیمی و مدال انفرادی باشد تنها به برنز تیمی بسنده کرد، مدالی که نه تنها هواداران این رشته را خوشحال نکرد بلکه نشان از پسرفت ایران در قاره کهن دارد. این مدال در شرایطی به دست آمد که ایران در نیمه نهایی به سامورایی‌ها باخت. یکی از تبعات این باخت رسیدن سامورایی‌ها به رتبه هشتم جهان و پشت سر ایران بود. ادامه ناکامی ایران و موفقیت سامورایی‌ها موجب خواهد شد تا ایران جایگاه بهترین تیم قاره کهن را از دست داده و در نهایت کارش برای رسیدن به پاریس سخت شود.

بَر پاکدامن چه گذشت؟

علی پاکدامن ستاره بی‌چون و چرای ایران در المپیک توکیو بود و حتی توانست در بازی تیمی بیشترین امتیاز ممکن را از تیم ایتالیا کسب کند. اگر قرعه شانس با این سابریست همراهی می‌کرد بدون شک وی در جمع چهار نفر قرار می‌گرفت اما تقابل وی با آرون ژیلاگی در نهایت موجب حذف این ستاره شد تا سابریست مجار در نهایت به مدال طلا برسد. بعد از نمایش زیبای پاکدامن بسیاری وی را امید اول ایران برای بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی می‌دانستند.

اما نکته عجیب پاکدامن بعد از المپیک، شکست‌های پرتکراری است که فدراسیون و کادر فنی بدون توجه از کنار آن می گذرند. اینکه چرا آنان اُفت فاحش این ستاره را در رقابت‌های بین‌المللی و آسیایی را بررسی نخواهند کرد. باقرزاده و تیم فنی وی وظیفه دارند تا شکست پاکدامن را در برابر یک سابریست گمنام با رنکینگ بالای ۳۰۰ بررسی کنند. آیا این مهم در دستور کار آنان قرار خواهد گرفت یا سرپرست فدراسیون همچنان وعده روزهای خوب آینده را خواهند داد روزهایی که در ۳۶۵ روز گذشته هیچگاه تکرار نشده است.

مدیریت اولویت اصلی باقرزاده

فض‌الله باقرزاده که در ۱۲ سال گذشته ریاست فدراسیون را برعهده داشته و اکنون نیز سمت سرپرستی این فدراسیون را عهده‌دار است بیش از آنکه تمرکز خود را بر روی نتایج  و ناکامی‌های تیم سابر  در ۳۶۵ روز گذشته قرار دهد به دنبال بند و تبصره‌ای در قانون است که با استفاده از آن بتواند به کرسی ریاست فدراسیون برسد. باقرزاده سه دوره متوالی ریاست فدراسیون را بر عهده داشته و طبق اساسنماه وزارت ورزش نمی‌تواند برای انتخابات جدید وارد گود شود، اما او ثبت نام کرده است.

وی که سمت نایب رییس کمیته ملی المپیک را در اختیار دارد  نه تنها پاسخگوی وعده‌های خود نیست بلکه همچنان تاکید دارد که یک توسعه متوازن در فدراسیون جاری است. در این توسعه هم دیگر رشته‌ها و هم شمشیربازی زنان در اولویت قرار می گیرد.

بررسی و ورود به وعده‌های او در حالی این روزها به رسالت کارشناسان و اصحاب رسانه تبدیل شده که تیم سابر به عنوان نماد شمشیربازی کشور در سراشیبی قرار گرفته است. در این سراشیبی علی پاکدامن با کسب هفت هزار و ۵۰۰ امتیاز به جایگاه ۱۶ جدول برترین‌ها سقوط کرده است و در بخش تیمی نیز ایران با کسب ۱۹۱ هزار امتیاز در جایگاه هفتم قرار دارد.

جایگاه تیمی ایران زمانی بیش از گذشته در خطر است که سامورایی‌ها با کسب ۱۶۱ هزار امتیاز اکنون در جایگاه هشتم جدول قرار دارند و با روند کنونی ممکن است عنوان بهترین تیم آسیایی را از آن خود کنند. کسب این عنوان از سوی ژاپنی‌ها به معنای پایان رویای حضور تیم سابر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.