شهر خبر

نمونه برداری از تلفات زنبورستان‌های مهاباد به خارج از کشور ارسال شد

نمونه برداری از تلفات زنبورستان‌های مهاباد به خارج از کشور ارسال شد

مهاباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نمونه برداری تلفات زنبورستان‌های شهرستان مهاباد برای مشخص شدن علت این تلفات به آزمایشگاهی در خارج از کشور ارسال شده است.

اکبر کرامتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جواب اولیه آزمایش‌های انجام شده از تلفات زنبورهای عسل به مراکز مرجع داخلی ارسال شد که وجود سم مورد استفاده کشاورزان برای سمپاشی مزارع یونجه در آن تایید نشد.

وی ادامه داد: برای اطمینان بیشتر نمونه گیری‌های انجام شده به چند مرکز داخلی دیگر و همچنین توسط تعدادی از تولیدکنندگان به آزمایشگاهی در خارج از کشور ارسال شد تا نتیجه قطعی در این زمینه حاصل شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آدربایجان غربی اضافه کرد: برآورد میزان خسارت به کلنی زنبورداران انجام و برای حمایت از زنبورستان‌های خسارت دیده صاحبان آنها جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند.

کرامتی یادآور شد: پیگیری های لازم از طریق مسوولان و نمایندگان مردم در رده معاونان وزراتخانه نیز انجام شده که تلاش می‌کنیم بخشی از زیان مالی زنبورداران را جبران کنیم.

وی همچنین با اشاره به خسارت دیدن ۱۸۵ هزار کلنی زنبور عسل در سال‌جاری گفت: با توجه به اینکه این استان با ۲۲ هزار تن تولید و داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی قطب عسل در کشور است، باید خسارت آنها جبران شود.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام زنبورداران مهابادی استفاده از برخی سموم و آفت کش‌های غیراستاندارد در مزارع به ویژه یونجه زارها در ابتدای بهار امسال سبب شد تا کلنی‌های متعدد زنبور عسل در شهرهای مهاباد، میاندوآب و خوی مسموم و تلفات سنگینی به زنبورداران این منطقه وارد شود.

استان آذربایجان غربی دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی مدرن و بومی است که بیشترین تعداد آن در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد، این تعداد موجب اشتغال دائم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده است.

میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ و کندوهای بومی ۵.۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۲۳۴ هزار کندوی مدرن و ۱۱۰ هزار کندوی بومی وجود دارد.

بر اساس آخرین آمارگیری انجام یافته آذربایجان‌غربی با تولید ۲۷ درصد عسل کل کشور، چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند ۶۱۱۷ نفربوده و تعداد ۴۱۲۵ نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

با توجه به درصد اشتغال خوبی که این صنعت در استان دارا است رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان این صنعت و جبران خسارت آنها می تواند نقش مهمی در افزایش تولید و کاهش بیکاری در جامعه داشته باشد