شهر خبر

واکنش بارزانی به استعفای نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق

واکنش بارزانی به استعفای نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به استعفای نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق واکنش نشان داد و گفت که به این تصمیم احترام می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه الفرات نیوز، «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق امروز دوشنبه نسبت به استعفای نمایندگان جریان صدر از پارلمان واکنش نشان داد.

وی با انتشار پیامی توئیتری تاکید کرد: ما به تصمیم مقتدی صدر احترام می‌گذاریم و تحولات مرتبط با این رخداد را دنبال خواهیم کرد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر روز گذشته از نمایندگان عضو این جریان که در پارلمان حضور دارند، خواسته بود که استعفا بدهند.

نمایندگان جریان صدر نیز در پی این درخواست، استعفای خود را تقدیم «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان کردند که از سوی وی پذیرفته شد.

مقتدی صدر پس از این رخداد از اعضای ائتلاف «انقاذ وطن» (نجات میهن) قدردانی کرد. وی همچنین از «محمد جعفر صدر» پسر عموی خودش که نامزد نخست‌وزیری بود اما از کاندیداتوری برای این مقام کنار کشید، تشکر کرد.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در واکنش به این رخداد، اعلام کرد که با نارضایتی با تصمیم استعفای اعضای جریان صدر موافقت کرده است.

وی تاکید کرد: من از مقتدی صدر به دلیل اتخاذ این تصمیم قدردانی می‌کنم، چون وی خواست به جای اینکه مانع باشد، برای وطن و ملت خودش را قربانی کند و به همین دلیل این تصمیم را گرفت و آن را اجرایی کرد.

عراق در روزهای اخیر درگیر اختلافات سیاسی در زمینه تشکیل دولت جدید بوده است. با وجود اینکه جریان صدر اکثریت آرا را در انتخابات پارلمانی عراق بدست آورد اما در جریان رایزنی‌ها برای تشکیل دولت نتوانست در این امر موفق باشد.

رهبر جریان صدر اخیراً به چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، برای تشکیل دولت ۴۰ روز فرصت داده بود اما این مهلت دو هفته پیش درحالی پایان یافت که به نظر می‌رسد هنوز راه حلی برای بن بست سیاسی حاصل نشده است. احزاب سیاسی هنوز نتوانسته‌اند اختلافات میان خود را حل کنند و اگرچه پیشنهادهایی برای تشکیل دولت ارائه شده، هنوز اما توافقی در این زمینه به دست نیامده است.