شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دوشنبه#مازندران#همزمان

۳۸ طرح کشاورزی در مازندران به بهره‌برداری رسید

۳۸ طرح کشاورزی در مازندران به بهره‌برداری رسید

ساری - ایرنا - ۳۸ طرح‌ بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۹۸ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۷۰ نفر امروز دوشنبه همزمان با هفته جهاد کشاورزی در مازندران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مراسم بهره برداری از این طرح ها به صورت متمرکز با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در شهرستان محمودآباد برگزار شد.

طرح های بهره برداری شده شامل ۲۳ طرح در بخش های آب و خاک از جمله  تسطیح و نوسازی اراضی ، آبیاری قطره ای ، مرمت آببندان ها ، احداث کانال آبیاری ، پوشش بتونی کانال آبرسانی و زهکشی زیرزمینی ، پنج طرح در بخش دام و طیور و آبزیان ، چهار طرح در بخش صنایع و فراوری و چهار طرح هم در بخش باغبانی بوده ا ست.

 سهم شهرستان محمودآباد به عنوان میزبان افتتاح یک واحد شالیکوبی ، مرمت و لایروبی  آببندان و تجهیز و نوسازی اراضی بوده است.

واحد شالیکوبی و بسته‌بندی برنج با اعتبار ۱۳ میلیارد  تومان در روستای چهارافرا بخش مرکزی محمودآباد به بهره برداری رسید. این واحد شالیکوبی ظرفیت تبدیل هشت هزار و ۵۰۰ تن شلتوک به برنج را دارد. مرمت و لایروبی آب‌بندان روستای بونده هم به مساحت ۴۵ هکتار با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسید. تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به مساحت ۵۴ هکتار با عتبار ۴.۵ میلیارد تومانی در روستای برنج‌ده بهره برداری شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در آیین افتتاح همزمان این طرح ها که در روستای  چهارافرا شهرستان محمودآباد برگزار شد، گفت: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون میزان تولیدات کشاورزی در سطح کشور از ۲۶ میلیون تن در سال به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یافته است و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از محصولات غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

حسن عنایتی با بیان اینکه استان مازندران نقش مهمی در تولیدات محصولات کشاورزی کشور دارد افزود: هم اکنون بالغ بر ۷.۶ میلیون تن از تولیدات محصولات کشاورزی متعلق به استان مازندران است که امیدواریم در سال پیش رو این میزان افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به شعار سال و همچنین نامگذاری هفته جهاد کشاورزی با عنوان کشاورزی دانش بنیان، تولید ملی و امنیت غذایی ، با حضور شزکت های دانش بنیان تولیدات کشاورزی استان افزایش و تجاری سازی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: خوشبختانه استان مازندران علاوه بر نقش مهمی که در تولیدات محصولات کشاورزی ، در ثبات بخشی و تعادل بخشی به بازار نیز  گام های موثری برداشته است.

وی با بیان اینکه منکر برخی از نارسایی در  تامین کالاهای اساسی نخواهیم شد، ادامه داد: شاید طی هفته های اخیر برخی نارسایی ها در تامین کالاهای اساسی در استان مشاهده  شد اما کسری در بازار نداریم و در حال حاضر سیلو های بندر امیر آباد مملو از گندم، نهاده های دامی ذرت و جو می باشد و هیچگونه نگرانی در خصوص تامین کالا وجود ندارد.

۳۸ طرح کشاورزی در مازندران به بهره‌برداری رسید

۳۸ هزار هکتار از اراضی مازندران زیر سطح کشت قرار دادی برنج

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندارن همچنین به استقبال بالای کشاورزان مازندران به کشت قراردادی برنج اشاره کرد و گفت:طبق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد در سال زراعی جاری  ۲۵ هزار هکتار از مزارع برنج مازندران به کشت قراردادی اختصاص پیدا کند که خوشبختانه با استقبال کشاورزان و شرکت های پشتیبانی سهمیه مازندران به ۳۸ هزار هکتار افزایش یافت.

کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز  و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می شود. در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند.در این نوع کشت تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت.

عنایتی  همچنین به تامین سوخت و آب مورد نیاز برای کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما مشکلات کشاورزان از جمله تامین سوخت و آب را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در استان به یک تولید پایدار که مورد نظر سازمان و کشاورزان است دست یابیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۲۰۰ واحد شلیکوبی در استان فعال است افزود: برنامه آتی جهاد کشاورزی برند سازی و تجاری سازی محصولات کشاورزی در استان مازندران است تا از این طریق بتوانیم محصولات تولیدی در استان را با قیمت بهتر در مراکز داخل و خارج از کشور عرضه کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: متاسفانه امروز به علت وجود دلال ها و واسطه ها هم تولید کننده و هم مصرف کننده از قیمت ها رضایت ندارند که باید این مشکل با تجاری سازی برطرف شود.