شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

تعیین نرخ ارزی هتل‌ها در انتظار تصمیم آقای وزیر/دلیلی ندارد که به خارجی‌ها یارانه بدهیم

تعیین نرخ ارزی هتل‌ها در انتظار تصمیم آقای وزیر/دلیلی ندارد که به خارجی‌ها یارانه بدهیم

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: با این نرخ ارز ما عملاً در حال ارائه سوبسید به گردشگران خارجی هستیم تا جایی که اقامت در یک هتل 4 یا 5 ستاره با خدمات کامل حدود 20 تا 25 دلار تمام می‌شود که قیمت یک ساندویچ در کشور خارجی است.

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در خصوص برخی از انتقادات مطرح شده مبنی بر دریافت دلار و یورو از گردشگران خارجی در هتل‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز نرخ ارزی ما تعیین نشده هتل‌ها از تمام مسافران داخلی و خارجی دریافت ریالی دارند اما به دلیل اینکه بعضی از مسافران خارجی ریال به همراه ندارند، طبق بخشنامه وزارت گردشگری و بر اساس نرخ بانک مرکزی فقط تبدیل پول در هتل‌ها انجام می‌شود و نرخ مازادی تاکنون دریافت نشده است.

وی با تکذیب خبر دریافت دلار و یورو در هتل‌های کشور گفت: ما به چند دلیل به دنبال نرخ ارزی هستیم، یکی اینکه با توجه به هزینه‌های سنگین هتل‌ها، قیمت تمام شده برای گردشگران خارجی در مقایسه با سایر هتل‌ها در کشورهای همجوار ارزان‌تر است.

حمزه‌زاده ادامه داد: ترجیح ما این است که برای گردشگران داخلی رویه سابق جاری باشد اما دلیلی ندارد که به خارجی‌ها یارانه بدهیم، چون با این نرخ ارز ما عملاً در حال ارائه سوبسید به گردشگران خارجی هستیم تا جایی که اقامت در یک هتل 4 یا 5 ستاره با خدمات کامل حدود 20 تا 25 دلار تمام می‌شود که قیمت یک ساندویچ در کشور خارجی است.

رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه قرار نیست به هر قیمتی جذب گردشگر داشته باشیم، افزود: در شرایط فعلی حتی قیمت بلیط موزه‌ها هم برای گردشگران خارجی 3 تا 4 برابر قیمت اصلی است، قطعاً وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مطالعه و بررسی اقدام به این کار کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی و با افزایش هزینه‌ها باید نرخ ارزی را اعمال کنیم، گفت: در حال پیگیری موضوع هستیم، این اقدام بستگی به نظر آقای ضرغامی دارد، نرخ ارزی نه قانون می خواهد و نه مصوبه بلکه تحت نظر مستقیم وزیر گردشگری است.

حمزه زاده در ادامه با اشاره به اینکه برخی اعمال نرخ ارزی را به ضرر آژانس‌های مسافرتی می‌دانند، گفت: میزان ورودی گردشگران خارجی از طریق آژانس‌ها نسبت به  آمار زیر یک درصد است و 99 درصد گردشگران خارجی به صورت انفرادی یا در قالب هیأت‌ها به ایران سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان جامعه هتلداران برای دفاع از توسعه گردشگری و بهبود وضعیت دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی برای خارجی ها نرخ ارزی تعیین می‌کنیم، به همین جهت وقتی گردشگر قیمت آژانس را که ریالی محاسبه می‌شود با قیمت سفر انفرادی مقایسه کند قطعاً‌ جذب آژانس‌ها خواهد شد، در واقع سیاست اعمال نرخ ارزی باعث تقویت آژانس‌های مسافرتی می‌شود.

انتهای پیام