شهر خبر

سالانه ۲۲۶ هزار تن محصول دامی در گنبدکاووس تولید می‌شود

سالانه ۲۲۶ هزار تن محصول دامی در گنبدکاووس تولید می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره امور دام مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس از فعالیت ۱۱ هزار بهره‌بردار بخش دام و طیور در این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: این افراد سالانه حدود ۲۲۶ هزار تن انواع محصول دامی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و عسل تولید و روانه بازار می‌کنند.

حسن لگزایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالان حوزه دام گنبدکاووس سالانه با تولید ۷۰ هزار تن شیر، هفت هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز، ۷۵ هزار تن گوشت مرغ، ۷۳ هزار تن تخم مرغ و ۱۲۰ تن عسل جایگاه نخست تولیدات دامی استان گلستان را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی اضافه کرد: گنبدکاووس ۸۰ هزار راس گاو و گوساله، ۴۰۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز)، ۱۸۷ واحد فعال پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۶ میلیون و ۳۹۵ هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره سه ماهه، ۱۳ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۴۰۸ هزار و ۷۵۰ قطعه، ۱۱ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار قطعه، یک واحد مرغ مادر تخمگذار با ظرفیت ۱۲۰ هزار قطعه و سه واحد پرورش پولت با ظرفیت ۶۷۵ هزار قطعه دارد.

لگزایی ادامه داد: برای حمایت از واحدهای دامی گنبدکاووس تا قبل از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، ماهانه ۲ هزار تن کنسانتره، ۳۵۰ تن سبوس و افزون بر سه هزار تن جو با قیمت مصوب و یارانه‌ای  توزیع می‌شد.

رییس اداره امور دام جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین از اجرای برخی پروژه‌های بخش دام و طیور با سرمایه‌گذاری از منابع ملی و استانی از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت سه میلیارد و ۷۸۶ میلیون ریال از منابع ملی برای تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند و توسعه نژادهای دو منظوره گاو و اصلاح نژاد شتر و گاومیش و ۲ میلیارد و ۴۷۳ میلیون ریال از منابع استانی برای اجرای پروژه‌های آمیخته گری دام‌های دو منظوره، اصلاح نژاد شتر، ارزیابی عملکرد کرم ابریشم و عملکرد مرغ  تخمگذار سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون پرونده ۱۵۳ متقاضی دریافت تسهیلات دامدار کارت به مبلغ ۳۹۸ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی که تا کنون ۴۳ نفر آنها موفق به دریافت ۸۴ میلیارد و ۳۹۸ میلیون ریال وام شدند.

لگزایی به صدور پروانه تاسیس فعالیت‌های حوزه دام و طیور از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و بیان داشت: صدور ۴۰ مورد پروانه در بخش طیور با ظرفیت یک میلیون و ۶۸۰ هزار قطعه، ۵۱ واحد گاوداری شیری با ظرفیت سه هزار و ۱۵۷ راس، پنج واحد گوسفند داشتی با ظرفیت پنج هزار و ۸۰۰ راس، ۲ واحد پرواربندی بره با ظرفیت هزار و ۸۵۰ راس، ۶ واحد پروار بندی گوساله با ظرفیت ۴۰۰ راس و پنج واحد پرورش اسب به ظرفیت ۲۵۶ راس از جمله این مجوزها است.

وی خشکسالی و تامین نشدن آب مورد نیاز دام‌ها به خصوص در مناطق شمالی گنبدکاووس، سنتی بودن غالب واحدهای دامپروری و پایین بودن بهره وری آن، بالا بودن هزینه‌های تولید و هزینه آب، برق و گاز، مشکل قرنطینه و عدم صادرات دام بالاخص اسب و شتر، همخوان نبودن قیمت تمام شده محصول با قیمت فروش به سبب دستوری بودن قیمت‌ها، عدم وجود صنایع تبدیلی محصولات تولیدی بویژه کشتارگاه صنعتی طیور را از مهمترین مشکلات بخش دام و طیور این شهرستان برشمرد.

رییس اداره امور دام جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: این شهرستان ظرفیت بالایی در پرورش اسب و شتر دارد که می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، با صادرات این ۲ حیوان برای کشور ارزآوری نیز داشته باشد.

به گفته لگزایی، حمایت مناسب از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنایع تبدیلی حوزه دام و طیور بویژه احداث کشتارگاه صنعتی طیور، حمایت از پرورش دام‌هایی مثل شتر که نسبت به سایر دام‌ها با شرایط خشکسالی و کم آبی مقاومت بیشتری دارد و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و حمایت از تولید با کاهش هزینه‌ها از راهکارهای رفع مسائل و مشکلات حوزه دام و طیور گنبدکاووس است. 

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و دارا بودن ۱۶۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم تولیدات این بخش در استان گلستان است و مجموع تولیدات دامی، زراعت و باغبانی آن سالانه حدود یک میلیون تن می‌باشد.