شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرماندار

فرماندار پاکدشت: کشاورزان برای رفع کم آبی کشت خود را به گلخانه منتقل کرده اند

فرماندار پاکدشت: کشاورزان برای رفع کم آبی کشت خود را به گلخانه منتقل کرده اند

پاکدشت- ایرنا- فرماندار شهرستان پاکدشت گفت:کشاورزان برای گذر از بحران کم‌آبی، تمام سعی و تلاش خود را انجام داده و کشت و کار خود را از فضای آزاد به گلخانه منتقل کرده‌اند تا بتوانند آب موجود را مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن اردستانی روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت آبرسانی به اراضی کشاورزی و اجرای طرح انتقال آب به روستاهای کشاورزی شمال پاکدشت اظهار داشت:

کشاورزان پاکدشت هیچ حق اضافه‌ای بیشتر از حقابه خود نمی‌خواهند و این انتظار به جایی است که بتوانند اراضی مستعد خود را زیر کشت برده و یا آبیاری کنند.

وی اظهار داشت: روستاهای بالادست پاکدشت هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه حقابه دارند که به دلیل اولویت داشتن آب شرب تهران، این روستاها فاقد هر گونه منابع آبی شده‌اند و بیش از ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه بدون کشت باقی مانده است.

وی تصریح کرد: حوزه آب شرب، پاکدشت به هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که بخشی از این آب از طریق چاه‌ و بخشی نیز از طریق سد ماملو و تصفیه‌خانه اختصاص پیدا می‌کند که مجموع این دو منبع تأمین آب شرب، نیاز شهرستان را به طور کامل برطرف نمی‌کند.

فرماندار پاکدشت اظهار داشت:در حوزه کشاورزی نیز پاکدشت به هزار و ۴۵۳ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که آب استحصال شده از ۱۶۰ حلقه چاه و حقابه شهرستان از محل پساب تصفیه شده، ۹۲۰ لیتر از این نیاز را تأمین می‌کند.

اردستانی کمبود آب شرب و زراعی را حدود هزار لیتر در ثانیه اعلام و تصریح کرد: شهرستان پاکدشت از ۲۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت برخوردار است که از این میزان، ۱۷ هزار هکتار شامل ۱۳ هزار هکتار گندم و جو، هزار و ۵۰۰ هکتار باغات، هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه و مابقی مربوط به سایر محصولات زیر کشت رفته است و در اصل مهمترین عامل توسعه کشاورزی کمبود منابع آبی است.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال پساب جنوب تهران به دشت ورامین و شهرستان پاکدشت گفت: کشاورزان پاکدشتی که اراضی آنان در شمال پاکدشت واقع شده از داشتن کمترین میزان آب بی‌بهره‌اند و فقط حقابه خود را طلب می‌کنند که این مهم جز با اجرای کانال فرعی به سمت اراضی شمالی میسر نمی‌شود.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.