شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#دارای

"مناسب‌سازی معابر تهران" شعاری که تیم سابق مدیریت شهری داد و تیم فعلی عمل کرد!

"مناسب‌سازی معابر تهران" شعاری که تیم سابق مدیریت شهری داد و تیم فعلی عمل کرد!

افراد دارای معلولیت که تعدادشان در تهران بیش از ۱۳۰ هزار نفر است، برای ساده‌ترین حق شهروندی خود یعنی "مناسب‌سازی معابر" باید عاجزانه مطالبه‌گر باشند! شعار "تهران شهری برای همه" در تیم سابق مدیریت شهری داده شد و هم‌اکنون توسط تیم فعلی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ عموم جامعه و افرادی که از نظر سلامت جسمی دچار نقص نیستند، درکی از «مناسب نبودن معابر شهری» برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت ندارند اما کافی است چند ساعت با چشمان بسته یا صندلی‌های چرخ‌دار از برخی از معابر و اماکن پایتخت عبور کنیم تا متوجه شویم که "تهران شهری برای همه نیست!"

هر چند شعار «معلولیت، محدودیت نیست» همواره به اذهان متبادر می‌شود اما عدم تحقق شعار شهردار سابق یعنی «تهران، شهری برای همه»، برای افرادی که شرایط جسمی آن‌ها نسبت به سایر افراد جامعه متفاوت است، محدودیت آورده و زندگی را به کامشان تلخ کرده‌ است؛ بر این اساس، همچنان افراد دارای معلولیت که تعدادشان در تهران بیش از 130 هزار نفر است، برای ساده‌ترین حق شهروندی خود باید عاجزانه مطالبه‌گر باشند.

از این‌رو، مناسب‌سازی معابر شهری یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های افراد دارای معلولیت نه تنها ساکن در شهر تهران بلکه سایر شهرهای کشور محسوب می‌شود اما مسئله مناسب‌سازی و به‌سازی معابر برای تهران از حیث تراکم بالای جمعیتی و پایتخت بودن، اهمیتی زیادی دارد و به لحاظ جمعیتی باید بیشتر مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

براساس این مهم، سال 84 طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران ملزم به تشکیل ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری شد و براساس این مصوبه، باید ظرف مدت 2 سال نسبت به آماده و مناسب‌سازی معابر عمومی و نصب نشانه‌ها و علایم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی و نزدیک به تقاطع‌ها اقداماتی توسط شهرداری صورت می‌گرفت اما متاسفانه این ستاد در جهت مسیر مورد نظر حرکت نکرد.

آذر ماه 1400 در همین رابطه، زهرا شمس احسان؛ عضو شورای ششم شهر تهران در بیست و نهمین جلسه شورای شهر با اشاره به مصوبه سال 84 درباره مناسب‌سازی متناسب با نیاز افراد دارای معلولیت اظهار کرد: شورای دوم شهر تهران در سال 1384 در قالب مصوبه «الزام شهرداری تهران به مناسب‌سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان جسمی ـ حرکتی» تشکیل ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری را به تصویب رساند.

شمس احسان با بیان اینکه بعد از گذشت 17 سال از زمان این مصوبه، وضعیت امروز پایتخت نشان می‌دهد فضاهای شهری ایمن و مناسب برای گروه‌های هدف نیست، ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 304 بوستان در شهر تهران وجود دارد که کمتر از 3 درصد از آنان برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده و از مجموع 12 هزار کیلومتر پیاده‌رو در محدوده 516 کیلومتر مربعی پایتخت، حدود 300 کیلومتر یعنی کمتر از 5 درصد را می‌توان برخوردار از شرایط نسبی جهت تردد آحاد شهروندان (فارغ از تفاوت‌های جسمانی) دانست.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد کلانشهر تهران امروز کمترین انطباق با حداقل نیاز گروه‌های آسیب‌پذیر را داراست، اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل نیز، تنها 19 ایستگاه مترو از مجموع 141 ایستگاه، به طور کامل برای بهره‌مندی نابینایان و افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده‌ است.

وی افزود: همچنین بررسی ردیف‌های مربوط به حوزه مناسب‌سازی در سال‌های 1399 و 1400 نشان می‌دهد که به ترتیب 415 و 365 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده اما میزان عملکرد و اقدامات انجام شده انطباقی با بودجه مصوب ندارد و عقب‌افتادگی جدی در حوزه مناسب‌سازی فضاهای شهری به خصوص در سال 1399 وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عقب‌ماندگی در حوزه مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد کم‌توان از دیگر میراث‌های به جا مانده دوره‌های قبلی مدیریت شهری است که بار سال‌ها بی‌توجهی و چشم‌پوشی در انجام وظایف را بر دوش مدیران فعلی شهر انداخته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با تغییر مدیریت شهر‌ی، موضوع مناسب‌سازی معابر با اهتمام ویژه‌ای در شهرداری تهران دنبال می‌شود و معاونت‌ معماری و شهرسازی شهرداری تهران برای اصلاح فضاهای شهری و تردد هرچه آسان‌تر افراد دارای معلولیت، اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا، 21 اردیبهشت‌ ماه سال جاری و در جریان بیست و هفتمین جلسه ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان جسمی و حرکتی به ریاست حمیدرضا صارمی؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، مشخص شد تا پایان مهر ماه سال جاری، 256 معبر، 145 بوستان و 58 ساختمان مناسب‌سازی خواهد شد.

در جلسه مذکور همچنین، برنامه‌های پیش روی ستاد، برای مناسب‌سازی معابر، بوستان‌ها، ساختمان‌های شهر و همچنین گزارش‌های مربوط به تأمین و راه‌اندازی خودروهای ون ویژه افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو و ایستگاه‌های اتوبوس B.R.T ارائه شد و از سوی مدیران، کارشناسان مربوطه و نمایندگان جامعه معلولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در این باره با اشاره به اینکه جانبازان، معلولان و افراد کم‌توان مانند سایر شهروندان، حق بهره‌مندی آسان از فضاهای شهری را دارند، ادامه داد: ما در این دوره مدیریت شهری موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری و تسهیل حمل و نقل عمومی برای این طیف را در اولویت کار خود قرار داده‌ایم به عنوان مثال در حوزه مترو، مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو در 6 بخش نصب آسانسور، پله برقی، خطوط بساوایی (مسیر مخصوص عبور نابینایان)، گیت عریض، رمپ معلولین و هندریل تعریف شده است. در سال 1400 ایستگاه‌های اقدسیه، بعثت، تربیت مدرس، شهید رضایی، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، بوستان گفت و گو، آهنگ، مهدیه، هلال احمر، مدافعان سلامت، بسیج، دولاب، میدان قیام، کمیل، برج میلاد، توحید، رودکی، بریانک و مولوی مناسب‌سازی شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش شرکت اتوبوسرانی، 20 دستگاه مینی‌بوس فیات با ظرفیت 5 ویلچر در اردیبهشت ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و 40 دستگاه مینی‌بوس فیات متناسب دیگر نیز تا پایان امسال تحویل خواهد شد؛ با توجه به ایرادات فنی تعدادی از 62 دستگاه ون فعال در سطح شهر، تمام این خودروها تا پایان سال 1401 اورهال می‌شوند.

به گزارش تسنیم، مدیریت شهری فعلی به دنبال تحقق شعارهای دوره قبلی مدیریت شهر مانند شهر دوستدار معلول، سالمند، کودک و ... یا «تهران شهری برای همه» است؛ در حالی که این شعارها تا پیش از این، همچون ده‌ها برنامه و قانون دیگر، بیشتر در حد حرف باقی مانده تا آنکه به صورت ملموس در شهر خود را نشان دهد.

هرچند که شهرداری تهران اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت زندگی در پایتخت برای جامعه دارای معلولیت با اهتمام زیادی دنبال می‌کند و اصحاب رسانه نیز پیگیر اجرای وعده‌ها خواهند بود اما باتوجه به عقب ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، شهر و شهروندان تهرانی انتظار سرعت عمل بیشتری برای اجرای برنامه‌های مناسب‌سازی دارند.

انتهای پیام/